Klinický semestr (školní psychologie)
Těžiště klinického semestru spočívá v poznávání budoucích klientů (žáků, učitelů, rodičů) v situacích vyplývajících ze života základní školy a v interpretování jejich života a problémů. Obsahem je badatelská práce v terénu ZŠ a teoretizace empirické zkušenosti. Výstupem pak materiálová práce v rozsahu 20-25 stran, ve které se vyžaduje práce s adekvátní literaturou k vybranému tématu. Studenti při zpracovávání postupují podle principů etnografické metody a kvalitativní analýzy dat. Kurz je zakončen klasifikovaným zápočtem.
Poslední úprava: Erudio ()
Clinical seminar in school psychology
Empirical research of school life -getting acquainted with future clients: pupils, teachers, parents. Gathering data through intensive participant observation in one class. Analysing data and articulating a central theme. Elaborating integrative diagrams and writing memos, draft and final versions of a research report.
Poslední úprava: Erudio ()
Literatura
Literatura:
Věcná
Pražská skupina školní etnografie: Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha, Karolinum
2005.
Pražská skupina školní etnografie: První až osmá třída. Výzkumné zprávy pro GA ČR 1995 -
na základě zhodnocení již hotového předběžného textu (memorandum z předvýzkumu)
stanovit a zpracovat agendu v oblasti konceptualizace zkoumaného jevu, sběru dat, studia
relevantní literatury, psaní závěrečné zprávy (v užším, slohovém slova smyslu);
konceptualizaci zkoumaného jevu elaborovat s pomocí pojmové mapy - diagramů;
sběr dat podřídit potřebám, které vyplývají z konkrétních úkolů práce na konceptualizaci
zkoumaného jevu (obecně: získání představy o jeho variabilitě v rámci přirozeně se nabízející
sociologické jednotky (např. školní třída); o jeho platnosti ekologické - pro život dětí v dané
edukační instituci; o jeho platnosti vývojové - v rámci jednoho a/nebo více ?ročníků" zkoumané
edukace);
studium literatury podřídit hledání sporu, odborné diskuse, alternativních konceptualizací
zkoumanému jevu;
vlastní literární práci zaměřit na teoretickou integrovanost analytického příběhu a formální
korektnost textu;
aktivní účastí na seminářích (skupinových konzultacích) ke konkrétním problémům vybraných
studentů získat: bezprostřední pomoc a inspiraci pro řešení problémů vlastních; a/nebo
metodologicky zobecnitelné, přenositelné poučení z účasti na řešení problémů svých kolegů.
Poslední úprava: KLUSAK/PEDF.CUNI.CZ (04.07.2008)
Course Target:
Training in the rules of psychological field research of a specified educational phenomenon - research report in publishable quality
Course Contents:
round off the research activity, launched in the previous semester (Psychological Methodology II), with a publication in The Archive of the Research on Mental Development and its History - Students Works(http://www.pedf.cuni.cz/kpsp/archivvyzkumu/kpsp/index.php);
specify and carry-out the agenda in conceptualising the studied phenomenon, in gathering data, reading of relevant literature, writing the final report - all based on the assessment of the preliminary research report/memorandum issued from the previous research course;
elaborate the conceptualisation of the studied phenomenon with the aid of conceptual map - diagram;
focalize the collection of data according to the needs in the conceptualisation of the studied phenomenon (in general: getting the idea of its variability in a natural sociological unit - e.g. school class; of its ecological validity - children's life in an educational institution; its developmental validity - one or more "grades" of the studied education);
commit reading of relevant literature to looking for an argument, discussion, alternative conceptualisation of the studied phenomenon;
direct one's writing to theoretical integrity of the analytical story and to formal soundness of the published text;
utilise consultations with colleagues (seminar - particular problems of particular students) as means of immediate inspiration and/or generalizable methodological experience.
Poslední úprava: Doubek David, Mgr., Ph.D. (19.09.2005)