PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
V sobotu dne 19. 10. 2024 dojde k odstávce některých součástí informačního systému. Nedostupná bude zejména práce se soubory v modulech závěrečných prací. Svoje požadavky, prosím, odložte na pozdější dobu.
Pedagogická psychologie I - O06313012
Anglický název: Educational Psychology I
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2009
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (1)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Rok3
Staré označení: PEPS
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Stanislav Štech, CSc.
Kategorizace předmětu: Psychologie > Psychologie výchovy
Prerekvizity : O06313002, O06313004
Je prerekvizitou pro: O06313013
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Pedagogická psychologie Dvousemestrální kurz se skládá z přednášek k vybraným klíčovým tématům pedagogické psychologie. Jeho osu tvoří témata učitelství jako profese a jejích zátěží; pojetí žáka a jeho vztahu k poznání a učení; interakčních forem ve vyučování; kulturně psychologického pojetí vyučování a učení a téma střetávání rodinné a školní socializace. Cílem kurzu je vniknout do problematiky edukace jako kulturně-antropologického procesu na základě komparativního studia literárních a výzkumných (především zahraničních) pramenů. Na tomto principu stojí i materiálové práce vyžadované k zápočtům před ústní zkouškou završující celý kurz.
Poslední úprava: Erudio ()
Literatura
Základní povinná literatura

Čáp, J.; Mareš, J.: Psychologie pro učitele. Praha, Portál 2002

Fontana, D.: Psychologie ve školní praxi. Praha, Portál 1997

Bruner, J.S.: The Culture of Education. Harvard University Press 1996

Bertrand, Y.: Soudobé teorie vzdělávání. Praha, Protál 1998

Dařílek, P., Kusák, P.: Kapitoly z pedagogické psychologie. Olomouc, UP 1995 a pozdější.

Poslední úprava: Doubek David, Mgr., Ph.D. (20.09.2005)
Sylabus -

Úvodní kurs se skládá z přednášek a cvičení k vybraným klíčovým tématům pedagogické psychologie. Jeho osu tvoří témata: pojetí pedagogické psychologie, učitelství jako profese a jejích zátěží; pojetí žáka a jeho vztahu k poznání a učení. Cílem kurzu je vniknout do problematiky edukace jako kulturně-antropologického procesu na základě komparativního studia literárních a výzkumných (především zahraničních) pramenů. Na tomto principu stojí i materiálové práce vyžadované k zápočtům před ústní zkouškou završující celý kurz po LS.

Plán témat

1.Vznik a vývoj předmětu a tématického pole pedagogické psychologie

2.Pedagogická psychologie a její metodologie: výzkum v pedagogické psychologii

3.Učitelství - problém charakteru profese

4.Klinická náročnost učitelství: dilemata a ambivalence I

5.Náročnost učitelství: dilemata, ambivalence a možnosti sebereflexe II

6.Osobnost žáka jako ?souhrn dispozic": školní zdatnost a školní úspěšnost

7.Sociokulturní background jako součást ?dispozic" žáka

8.Teorie sociokulturního handicapu a jejich kritika

9.Vztah žáka k poznání a k učení I.

10.Vztah žáka k poznání a učení II.

Poslední úprava: Doubek David, Mgr., Ph.D. (20.09.2005)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK