V sobotu dne 19. 10. 2024 dojde k odstávce některých součástí informačního systému. Nedostupná bude zejména práce se soubory v modulech závěrečných prací. Svoje požadavky, prosím, odložte na pozdější dobu. |
|
|
|
||
Pedagogická psychologie
Dvousemestrální kurz se skládá z přednášek k vybraným klíčovým tématům pedagogické psychologie. Jeho osu tvoří témata učitelství jako profese a jejích zátěží; pojetí žáka a jeho vztahu k poznání a učení; interakčních forem ve vyučování; kulturně psychologického pojetí vyučování a učení a téma střetávání rodinné a školní socializace.
Cílem kurzu je vniknout do problematiky edukace jako kulturně-antropologického procesu na základě komparativního studia literárních a výzkumných (především zahraničních) pramenů. Na tomto principu stojí i materiálové práce vyžadované k zápočtům před ústní zkouškou završující celý kurz.
Poslední úprava: Erudio ()
|
|
||
Základní povinná literatura
Čáp, J.; Mareš, J.: Psychologie pro učitele. Praha, Portál 2002 Fontana, D.: Psychologie ve školní praxi. Praha, Portál 1997 Bruner, J.S.: The Culture of Education. Harvard University Press 1996 Bertrand, Y.: Soudobé teorie vzdělávání. Praha, Protál 1998 Dařílek, P., Kusák, P.: Kapitoly z pedagogické psychologie. Olomouc, UP 1995 a pozdější.
Poslední úprava: Doubek David, Mgr., Ph.D. (20.09.2005)
|
|
||
Úvodní kurs se skládá z přednášek a cvičení k vybraným klíčovým tématům pedagogické psychologie. Jeho osu tvoří témata: pojetí pedagogické psychologie, učitelství jako profese a jejích zátěží; pojetí žáka a jeho vztahu k poznání a učení. Cílem kurzu je vniknout do problematiky edukace jako kulturně-antropologického procesu na základě komparativního studia literárních a výzkumných (především zahraničních) pramenů. Na tomto principu stojí i materiálové práce vyžadované k zápočtům před ústní zkouškou završující celý kurz po LS. Plán témat 1.Vznik a vývoj předmětu a tématického pole pedagogické psychologie 2.Pedagogická psychologie a její metodologie: výzkum v pedagogické psychologii 3.Učitelství - problém charakteru profese 4.Klinická náročnost učitelství: dilemata a ambivalence I 5.Náročnost učitelství: dilemata, ambivalence a možnosti sebereflexe II 6.Osobnost žáka jako ?souhrn dispozic": školní zdatnost a školní úspěšnost 7.Sociokulturní background jako součást ?dispozic" žáka 8.Teorie sociokulturního handicapu a jejich kritika 9.Vztah žáka k poznání a k učení I. 10.Vztah žáka k poznání a učení II.
Poslední úprava: Doubek David, Mgr., Ph.D. (20.09.2005)
|