Mareš,J.: Styly učení žáků a studentů. Praha, Portál 1998.
Matějíček,Z.: Co děti nejvíce potřebují. Praha, Portál 1994.
Pavelková, I.: Motivace žáků k učení. Praha Ped.F. UK 2002.
Slavík, J.: Hodnocení v současné škole. Praha, Portál 1999.
Poslední úprava: Doubek David, Mgr., Ph.D. (19.09.2005)
Sylabus -
Cíl kurzu:
Osvojení a procvičení základních poznatků a dovedností v oblasti psychologie výchovy
Obsah kurzu:
Učitelská profese - pojetí, nároky, rizika.
Výuka- její psychologické základy: Pojetí vyučování, vztah k poznávání, individuální zvláštnosti učení, vzdělávací autoregulace.
Výchova vybraných aspektů osobnosti.
Motivace a vzdělávací autoregulace: Motivační dispozice a motivační procesy, motivování žáků ve škole a v rodině, perspektivní orientace žáků, motivační programy, rozvoj volních vlastností.
Hodnoty a morální vývoj.
Interakce učitel x žák (žáci) - pojetí žáka, pojetí úspěšného žáka, zákonitosti procesu připisování příčin, percepčně postojová orientace učitele.
Rodinná výchova - specifičnost rodinné a školní socializace, interakce učitel x rodič (rodinná očekávání).
Hodnocení a klasifikace ve škole - orientující a rozvíjející formy hodnocení, rizika a možnosti jednotlivých forem hodnocení.
Diagnosticé a autodiagnostické kompetence učitele.
Poslední úprava: Doubek David, Mgr., Ph.D. (19.09.2005)
Course goal:
Learning and exercising the basic facts and skills in the area of the education psychology
Synopsis of the course:
Teacher's profession - approach, demands, risks.
Tuition - its psychological basics: Approach to the teaching, relationship with the cognition, individual specialities of learning, learning self regulation.
Education and chosen aspects of the personality.
Motivation and educational self-regulation: Motivation dispositions and motivation processes, motivating pupils in school and in the family, perspective orientation of the pupils, motivation programs, developing the will characteristics.
Values and moral development.
Interaction teacher x pupil (pupils) - concept of a pupil, concept of a successful pupil, the rules of the process of allocating causes, perception - approach orientation of the teacher.
Family education - specifics of family and school socialization, interaction teacher x parent (family anticipations).
Evaluation and classification in school - orientating and developing forms of evaluation, risks and possibilities of individual forms of evaluation.
Diagnostic and self-diagnostic competences of the teacher.
Poslední úprava: Doubek David, Mgr., Ph.D. (19.09.2005)