|
|
|
||
Cíl předmětu je seznámit studenty speciální pedagogiky se základy obecné a speciální vývojové psychologie. Na přednáškách je pozornost soustředěna na základní poznatky z vývojové psychologie, semináře, na kterých se aktivně účastní studenti se svými seminárními pracemi, jsou orientovány na speciální otázky vývojové psychologie.
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2007)
|
|
||
Čáp, J., Mareš, J.: Psychologie pro učitele. Praha, Portál 2001. Erikson, E.H.: Životní cyklus rozšířený a dokončený. Praha, NLN 1999. Langmeier, J., Krejčířová, D.: Vývojová psychologie. Praha, Grada 1998. Matějček, Z. - Langmeier, J.: Počátky našeho duševního života. Praha, Panorama 1986. Říčan, P.: Psychologie osobnosti. Praha, Orbis 1993. Vágnerová, M.: Vývojová psychologie I. Praha, UK Karolinum 1996. Vágnerová, M.: Vývojová psychologie. Dětství, dospělost, stáří. Praha, Portál, 2000. Vágnerová, M.: Psychologie školního dítěte. Praha, UK HTF 1995. Vágnerová, M.: Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha, UK HTF 1995. Vágnerová, M. - Valentová, L.: Psychický vývoj a jeho variabilita. Praha, UK 1992. Švancara, J.: Kompendium vývojové psychologie. Praha, SPN 1973. Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2007)
|
|
||
Předmět a metody vývojové psychologie. Základní pojmy, zákony a principy vývoje osobnosti determinace psychického vývoje (učení, zrání, socializace, výchova) Teorie psychického vývoje (Piaget, Freud, Erikson, Kohlberg). Přehled ontogenetického vývoje. Charakteristika vývojových stadií (prenatální období, rané dětství, věk předškolní, věk školní, puberta a adolescence, dospělost a stáří). Vývoj jednotlivých psychických funkcí, poruchy ve vývoji. Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2007)
|