Předmět informuje o výskytu postižených v populaci a o příčinách vzniku postižení. Poskytuje psychosociální a pedagogickou charakteristiku dětí s různým stupněm postižení. Upozorňuje na specifické potřeby rodiny s postiženým dítětem a na možnosti řešení. Objasňuje problematiku komprehenzní péče postižených, ekosystémový vztah dítě - rodina - škola.
Poslední úprava: MARADOVA (21.06.2005)
The course informs about incidence of handicapped people in population and about possible handicap causes. It provides psychosocial and pedagogical description of children with different extent of handicap. It highlights specific needs of family with a handicapped child and identifies possible solutions. Furthermore, it explains problems connected with taking care of the handicapped and eco-systemic relation: child - family - school.
Poslední úprava: MARADOVA (12.07.2005)
Literatura
MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina. Praha: SPN, 1992. ISBN 80-04-25236-2
MATĚJČEK, Z. Psychologie nemocného a zdravotně postiženého dítěte. Praha: H+H, 1992. ISBN 80-85467-42-9
KARÁSKOVÁ, V. Cvičení doma - já a mé postižené dítě: zásobník cviků pro civčení rodičů a dětí s mentálním postižením v domácím prostředí. Olomouc: UP, 2003. ISBN 80-244-0746-9
Poslední úprava: MARADOVA (12.07.2005)
Sylabus
Obsah kurzu:
Výskyt postižených v populaci, příčiny vzniku postižení
Psychosociální a pedagogická charakteristika dětí s mentální retardací, ukázka- videozáznam
Psychosociální a pedagogická charakteristika dětí řečově a sluchově postižených
Charakteristika dětí s vadami zraku-videozáznam
Charakteristika dětí tělesně a zdravotně postižených, architektonické bariéry ? videozáznam
Charakteristika dětí s vývojovými poruchami učení se a chování, příčiny a výchovně vzdělávací opatření
Specifické potřeby rodiny s postiženým dítětem, možnosti řešení. Komprehezní péče a integrace postižených, ekosystémový vztah dítě-rodina-škola
Požadavky k zápočtu:
Písemná příprava na jednu vyučovací hodinu RV na ZŠ nebo SŠ s tématem "Dítě s konkrétním druhem postižení v rodině"