PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Práva dítěte - O02314060
Anglický název: Rights of the Child
Zajišťuje: Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2012
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: zrušen
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: PRDÍ
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jiřina Novotná
Prerekvizity : O02314031
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: STARY (22.09.2005)
Studenti se seznámí s konceptem práv dítěte a jeho filosofickými a psychologickými východisky a jsou vedeni k jejich pedagogické aplikaci. V kurzu přispíváme k analýze stavu uplatňování práv dítěte na úrovni vzdělávací politiky ČR, včetně vzdělávacích programů, na základě mezinárodního konsensu. Srovnáváme teoretický model pro prostředí školy a třídy a různá pojetí školní výchovy k právům dítěte včetně pedagogických postupů a prostředků. Studenti mají prostor k ujasňování si názorů a jejich zveřejňování, k srovnávání vlastních přístupů mezi sebou, k reflektování konkrétních případů ze školní reality a k vyzkoušení si vybraných výukových prostředků. Cílem je, aby studenti byli schopni pedagogicky reflektovat otázku práv dítěte ve vzdělávání a připravili se k vlastní implementaci práv dítěte v prostředí školy.
Literatura
Poslední úprava: STARY (22.09.2005)

BŮŽEK, A; MICHALÍK, J. Informatorium (nejen) o právech dítěte se zřetelem k otázkám výchovy a vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000.

FARMER, R. Children's Rights and Self-Actualisation Theory. Education, 103, 1982, č.1, s. 254- 258.

FRANKLIN, B. (ed.). The Rights of Children. Oxford/ New York: Basil Blackwell, 1986.

HAMMARBERG, T. A School for Children with Rights. UNICEF, 1997.

KOVAŘÍK, J. a kol. Dětská práva, právní povědomí, participace dětí a sociální služby. České Budějovice: JČU - Zdravotně sociální fakulta, 2001, s. 31- 37.

HART, S. N. From Property to Person Status. Historical Perspective in Children's Rights. American Psychologist, 45, 1991, č. 1, s. 53- 59.

HODGIN, R.; NEWELL, P. Implementation Handbook for the Rights of the Child. UNICEF, 1998.

HOLKOVIČ, L'.; KALICKÁ, L'.; SAMUHELOVÁ, M. Dodržiavanie práv dieťaťa. Výsledky výskumu. Bratislava: ÚEP SAV, 1993.

HRADEČNÁ, M. a kol. Vybrané problémy sociální pedagogiky. Praha: Karolinum, 1995.

HRADEČNÁ, M.; HEJLOVÁ, H.;NOVOTNÁ- DĚDEČKOVÁ, J. Práce učitele s právy dítěte. Praha: SVI PedF UK, 1996.

NOVOTNÁ, J. Práva dítěte jako výzva k humanizaci školy. In WALTEROVÁ, E. a kol. Úloha školy v rozvoji vzdělanosti, kap. 5. 2, s. 205- 221. Brno: Paido 2004.

PAVLOVIČ, Z. Psihološke pravice otroka. Radovjica: Didakta, 1993.

DĚDEČKOVÁ, J.; HEJLOVÁ, H. (ed.) Dětská práva. Dokumenty a informační materiály o ochraně dětí. Praha: PÚ JAK ČSAV, 1991.

TORELLI, M. (ed.) La protection des droits des enfants. Paris: PUF, 1979.

Úmluva o právech dítěte. Dokument, VS OSN 1989, FS ČSFR, 1990.

VEERMAN, P. E. The Rights of the Child and the Changing Image of Childhood. Dordrecht/ Boston/ London: Nijhoff Publishers, 1992.

WORFOLD, V. L. A Philosophical Justification for Children's Rights. Harvard Educational Review, 44, 1974, č. 1, s. 142- 157.

Young Voices. Opinion Survey of Children and Young People in Europe and Central Asia. Geneva: UNICEF, 2001.

Sylabus -
Poslední úprava: STARY (22.09.2005)
Současné pojetí práv dítěte
Práva dítěte jsou interpretována nejen jako předmět dodržování právní normy, ale také jako psychologická a pedagogická otázka možností rozvoje dítěte a naplňování jeho seberealizačních práv v jeho výchovném prostředí.

  • Geneze práv dítěte.
  • Specifika PD - pojetí lidských práv, lidská práva a práva dítěte, pojetí dětství a dítěte a přiznání práv, status dítěte, dítě jako nositel práv a odpovědností, role dospělých v přiznávání práv - problém vyváženosti práv protektivních a sebeurčujících a míry poskytovaných práv.
  • Koncepce PD - pojetí práv dítěte a vliv humanistické psychologie a sebeaktualizační teorie, charakter, druhy PD s důrazem na práva psychologická, funkce PD, skupiny dětí se zvláštními potřebami ochrany a péče a jejich specifická práva.
  • Artikulace PD - výklad Úmluvy o právech dítěte OSN, další mezinárodní a evropské dokumenty k PD.

PD a prostředí jejich uplatňování
  • Rodinné prostředí - rodina v mezinárodním právu (úloha rodiny, ochrana rodiny, pozice rodiny, vztah dítě a rodina), popis současné rodiny západního typu, rodina a práva dítěte ve vztazích - vnitřní vztahy, vztahy k příbuzenstvu, rodina a škola, rodina a stát, charakteristika současné české rodiny, dítě ohrožené rodinným prostředím, syndrom CAN, práva rodičů a odpovědnost rodičů, strategie rodiny vůči vnějšímu prostředí, podmínky funkční rodiny.
  • Škola jako prostor poskytování práv - zásady, cíle a principy PD ve vzdělávání, práva, odpovědnosti a pojetí výchovy, práva dítěte a jednotlivé funkce školy.

Podmínky implementace

  • Politika - jako věc veřejná, politika státu, regionální a komunální, prováděcí a kontrolní mechanismy a instituce.
  • Prostředí rodiny - pojetí výchovy, výchovné strategie.
  • Prostředí školy - vnější: zákonné normy, nařízení, národní kurikulum, standardy, vzdělávací programy; vnitřní: přijatý vzdělávací program, vize, programy a cíle školy, školní řád, způsob řízení, pojetí výuky, formy a metody vyučování; učitel: profesní etika, úkoly učitele při implementaci práv dítěte, ovlivňující faktory, děti jako aktéři ve vyučování a životě školy.

Přehled o stavu naplňování PD

  • Výsledky výzkumů mezinárodních a pro ČR, Národní zprávy o plnění Úmluvy o právech dítěte pro mezinárodní komisi UNICEF.
  • Instituce a organizace zabývající se PD mezinárodní a v ČR.
  • Vzdělávací programy a literatura.

Výchova k právům dítěte ve škole

  • Charakteristiky, východiska, pojetí, cíle, prostředky, obsah, meze.
  • Vybrané příklady prostředků výchovy k PD.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK