PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Profesionalizace učitelů - O02314057
Anglický název: Professionalization of Teachers
Zajišťuje: Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2012
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (35)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: zrušen
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: PRUČ
Poznámka: při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Jaroslava Vašutová, Ph.D.
Prerekvizity : O02314031
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: STARY (28.11.2005)
Cílem kurzu je uvést studenty do teoretických a empirických poznatků o profesi učitele, proměně kontextu učitelství a determinantech efektivního výkonu. Seznámit s konceptem profesionalizace učitelství a aktuálními problémy profese a vzdělávání učitelů. Připravit a realizovat studentskou výzkumnou sondu v terénu školy založenou na pozorování učitelů.
Literatura
Poslední úprava: STARY (28.11.2005)

BEŇO, M. aj. Učitel' v procese transformácie spoločnosti. Bratislava: ÚIPŠ, 2001.

BLÍŽKOVSKÝ, B. aj. Středoevropský učitel na prahu učící se společnosti 21. století. Brno: Konvoj, 2000.

KOHNOVÁ, J. Další vzdělávání učitelů a jejich profesní rozvoj. Praha, UK PedF, 2004.

KURELOVÁ, M. Učitelská profese v teorii a praxi. Ostrava: Ostravská univerzita, 1998.

KYRIACIOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996.

LUKÁŠOVÁ - KANTORKOVÁ, H. Učitelská profese v primárním vzdělávání a pedagogická příprava učitelů. Teorie, výzkum, praxe. Ostrava: Ostravská univerzita - PedF, 2003.

MARKOVÁ, K. (ed.). Pedagogická praxe. Praha: UK PedF, 2003.

PRŮCHA, J. Učitel: Současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002.

SPILKOVÁ, V. (ed.). Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004.

ŠIMONÍK, O. Začínající učitel. Brno: MU, 1999.

ŠVEC, V. Pedagogická příprava budoucích učitelů: problémy a inspirace. Brno: Paido, 1999.

ŠVEC, V. (ed.). Monitorování a rozvoj pedagogických dovedností. Brno: Paido, 2000.

ŠVEC, V. aj. Cesty k učitelské profesi: utváření a rozvíjení pedagogických dovedností. Brno: Paido, 2002.

ŠVECOVÁ, J.; VAŠUTOVÁ, J. (ed.). Problémy učitelské profese ve světě. Praha: ÚIV, 1997.

URBÁNEK, P. Vybrané provblémy učitelské profese. Aktuální analýza. Liberec: TU, 2005.

VAŠUTOVÁ, J. Kvalifikační předpoklady pro nové role učitelů. In Walterová, E. (ed.). Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém. 1. díl. Praha: UK PedF, 2001, s. 19 - 46.

VAŠUTOVÁ, J. Návrh profesního standardu. In Walterová, E. (ed.). Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém. 1. díl. Praha: UK PedF, 2001, s. 91 - 141.

VAŠUTOVÁ, J. Model tvorby profesního standardu. In Walterová, E. (ed.). Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém. 2. díl. Praha: UK PedF, 2001, s. 23 - 27 a s. 236 - 247.

VAŠUTOVÁ, J. Být učitelem: Co by měl učitel vědět o své profesi. Praha: UK PedF, 2002.

VAŠUTOVÁ, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004.

ZELINOVÁ, M; ZELINA, M. Tvorivý učitel'. osobnost a práca tvorivého učitel'a v systéme tvorivo - humanistickej výchovy. Bratislava: Metodické centrum města Bratislavy, 1997.

ZELINOVÁ, M. Učitel a burnout efekt. Pedagogika, 1998, č. 2, s. 164 - 169.

Sylabus -
Poslední úprava: STARY (28.11.2005)

1. Aktuální problémy učitelské profese (identifikace znalostí a názorové hladiny studentů - workshop)

2. Teorie profese učitele. Výzkumy učitelů.

3. Proměny profese učitele v kontextech. Legislativa a dokumenty vzdělávací politiky.

4. Podmínky práce učitelů. Specifikum profesního prostředí, kultura pedagogických sborů.

5. Profese učitele jako struktura činností. Pojetí role učitele. Diferenciace pedagogických rolí. Učitelovo jednání / chování. Etický kodex učitele.

6. Profesní znalosti a dovednosti učitele. Konstrukt kompetence. Standardizace učitelské profese - domácí a zahraniční přístupy.

7. Efektivní škola. Evaluace učitelů. Vícevrstvé hodnocení, kritéria hodnocení a indikátory kvality. Hospitace a pozorování učitele ve vyučování. Příprava na empirický výzkum.

8. Reflexe studentské praxe. Výsledky studentského empirického výzkumu.

9. Profesionalizace učitelů: přípravné a další vzdělávání, problémy a trendy u nás a ve světě.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK