PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Učení z textu: Od teorie k praxi - O02314047
Anglický název: Learning from a Text: Theory into Practice
Zajišťuje: Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2012
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: zrušen
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: UUTE
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. David Greger, Ph.D.
Prerekvizity : O02314031
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: STARY (22.09.2005)
Cílem kurzu je seznámit studenty s teoretickými východisky porozumění textu a učení z textu a s výsledky mezinárodních výzkumů v této oblasti. Kurz bude dále zaměřen na možnosti praktického využití teoretických poznatků ve školní praxi k rozvoji čtenářských dovedností žáků jako základu rozvoje práce s textem a porozumění textu napříč vyučovacími předměty či vzdělávacími oblastmi.
Literatura
Poslední úprava: STARY (22.09.2005)

ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001.

GAVORA, P. Žiak a porozumenie textu. Pedagogika, roč. 36, 1986, č. 3, s. 297- 312.

GAVORA, P. Žiak a text. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatel'stvo, 1992.

GAVORA, P. Učenie sa z textu a metakognitívne procesy. Pedagogika, roč. 38, 1988, č. 6, s. 661- 672.

MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998.

PRŮCHA, J. Učení z textu a didaktická informace. Praha: Academia, 1987.

PRŮCHA, J. Učebnice: Teorie a anlýzy edukačního média. Brno: Paido, 1998.

Sylabus -
Poslední úprava: STARY (22.09.2005)
  • Teorie učení z textu a specifické modely učení z textu.
  • Faktory determinující porozumění textu (charakteristiky žáka, vlastnosti textu a kontext)
  • Výzkumy učení z textu a porozumění textu a důsledky výzkumných zjištění pro školní praxi.
  • Druhy didaktických textů a možnosti jejich využití ve výuce, teorie učebnic a evaluace učebnic.
  • Strategie a styly učení z textu.
  • Didaktické koncepce zaměřené na rozvíjení porozumění textu ( např. reciproční vyučování - Palincsarová a Brownová)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK