|
|
|
||
Anotace: Obsahem kursu je popis školní reality z hlediska kulturní a sociální antropologie. Důraz je kladen na vnitřní smysl kulturních jevů v rámci komunikace ve škole a v dětské skupině. Na příkladě vybraných kulturních fenoménů je prezentován způsob interpretace těchto fenoménů buď v rámci kultury jako takové či z hlediska kultury sociální skupiny (škola, dětské skupina). Kurs tak bude směřovat k pochopení jisté autonomie dětské kultury a z toho vyplývajících odlišných "schémat" chování a hodnotových priorit u dětí.
Poslední úprava: Erudio ()
|
|
||
Studijní literatura: Bittnerová, D.: Ztracené dětství. In: Co se v mládí naučíš... Praha 1993. Bittnerová, D.: Střet zájmů - Kulturní konflikt mezi učiteli a žáky. In: Typy žáků. Praha 1995. Budil, I: Mýty, člověk a kultura. Praha 1994. Kučera, M.: Láska v jedenácti a dvanácti. Pedagogika 44/1994, č.1 Mareš,J. Křivohlavý,J.: Komunikace ve škole. Brno 1995. Pražská skupina školní etnografie: Co se v mládí naučíš... Praha 1992. Pražská skupina školní etnografie: Typy žáků. Praha 1995. Štech, Stanislav (ed.): Stát se učitelem. Praha 1995.
Poslední úprava: Doubek David, Mgr., Ph.D. (19.09.2005)
|
|
||
Tematický plán
Studijní obor: VVP II. cyklus Katedra: pedagogické a školní psychologie Typ studia: magisterské, interní Kurs: K54 Symboly v komunikaci Forma výuky: přednáška a seminář rozsah: 1 semestr Vstupní podmínky: ukončení prvního cyklu MS Ukončení: zápočet Semestr: letní Školní rok: 2004/05 Vyučující: Dana Bittnerová
Požadavky k zápočtu: účast na seminářích, seminární práce formou referátu
Cíl kursu: Rozšíření obrazu (percepce) školní reality o kulturně a sociálně antropologický pohled, s důrazem na vnitřní smysl kulturních jevů v rámci komunikace sociální skupiny. Obsah kursu: Přednášky a semináře se zaměří na popsání a analýzu školní reality z hlediska etnografie a kulturní a sociální antropologie. Na školu se tedy bude pohlížet jako na sociální entitu, která v sobě zahrnuje dvě skupiny, žáky a učitele. Na příkladě vybraných kulturních fenoménů pak bude prezentován dialog jak mezi oběma skupinami tak uvnitř skupiny dětí. Důraz bude kladen především na pochopení jisté autonomie dětské kultury a z toho vyplývajících odlišných "schémat" chování a hodnotových priorit u dětí.
Poslední úprava: Doubek David, Mgr., Ph.D. (19.09.2005)
|