PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Poradenská teorie a praxe - O02213039
Anglický název: Counseling Theory and Practice
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2009
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (35)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Rok4
Staré označení: PPPR
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Lidmila Valentová, CSc.
Kategorizace předmětu: Psychologie > Speciální otázky psychologie
Je záměnnost pro: ONPP13044
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Anotace: Kurz se skládá z přednášek a seminářů k základním tématům pedagogicko- psychologického poradenství. Informuje studující o jednotlivých složkách v systému poradenství a jejich kompetencích i o možnostech spolupráce učitelů, výchovných poradců s poradenskými pracovníky. V obecné i praktické rovině analyzuje poradenský proces , zaměřuje se na etické aspekty poradenské práce. V seminářích jsou analyzovány nejčastější poradenské problémy v středním a starším školním věku.
Poslední úprava: Erudio ()
Literatura

Literatura:

Elliot,J., Place, M.(2002): Dítě v nesnázích-prevence, příčiny, terapie, Grada.

Hrabal, Vl. ( 2001): Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka, PedFUK.

Hadj Moussová a kol. Pedagogicko-psychologické poradenství I., II., III., UK PedF, Praha.

(2005): Vybrané problémy. I. (2002): Diagnostika II. (2004): Intervence III.

Jedlička, R., Koťa, J.(1998): Analýza a prevence sociálně patologických jevů., Karolinum.

Karnsová, M.(1995): Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem, Praha , Portál.

Mareš, J. a kol: ( 2002): Sociální opora u dětí a dospívajících II., Hradec Králové Nucleus.

Matějček, Z. (1991): Praxe dětského psychologického poradenství, SPN, Praha.

Kolář, M. (2001): Bolest šikanování, Praha, Portál.

Poslední úprava: Doubek David, Mgr., Ph.D. (20.09.2005)
Sylabus -

Cíl kurzu:Získání základních poznatků v oblasti pedagogicko psychologického

poradenství. Zvýšení citlivosti budoucích pedagogů pro učební a osobní problémy žáků.

Obsah kurzu:

  • Současný systém pedagogicko-psychologického poradenství, etické aspekty v

poradenské práci, význam funkce výchovného poradce na škole.

  • Vývoj poradenství ve světě i nás / základní informace/.
  • Poradenství jako profese, pojetí poradenské činnosti, odborná připravenost.
  • Poradenský proces a jeho etapy, model A-B-C.
  • Činnosti a kompetence jednotlivých aktérů poradenství ve školství: výchovný

poradce, ŠMP, školní či poradenský psycholog, PPP, SPV, SVP.

  • Odborné poradenské činnosti: screening, diagnostika, intervence, informační a

konzultační aktivity.

  • Individuální a skupinové poradenství, práce se školní třídou
  • Nejčastěji řešené problémy středním a starším školním období: nižší předpoklady

pro školní práci, problematika SPU, nestandardní chování, volba vzdělávací

cesty, poruchy chování aj. (výběrově)

Seminář:

  • Recenze doporučené poradenské literatury k tématům přednášek,

samostatná práce studentů, forma referátu či písemné seminární práce.

  • Ukázky a rozbor individuálního vyšetření dítěte, vedení poradenské skupiny. Třídní

setkávání s žáky,

význam funkce třídního učitele.

  • Problémy v komunikaci mezi školou, poradenským pracovníkem a rodiči.

Poslední úprava: Doubek David, Mgr., Ph.D. (20.09.2005)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK