Anotace:
Kurz se skládá z přednášek a seminářů k základním tématům pedagogicko- psychologického poradenství. Informuje studující o jednotlivých složkách v systému poradenství a jejich kompetencích i o možnostech spolupráce učitelů, výchovných poradců s poradenskými pracovníky. V obecné i praktické rovině analyzuje poradenský proces , zaměřuje se na etické aspekty poradenské práce. V seminářích jsou analyzovány nejčastější poradenské problémy v středním a starším školním věku.
Poslední úprava: Erudio ()
The course is focused on the system of counseling in the Czech Republic and activities of educational counselor.
Keywords: Theory of counseling. Counseling methods. School consultation model. Individual and group counseling. Legal and ethical considerations for counselors.
Lecturer: PhDr. Lidmila Valentová, CSc. ( Lectures are in Czech language.)
Poslední úprava: Erudio ()
Literatura
Literatura:
Elliot,J., Place, M.(2002): Dítě v nesnázích-prevence, příčiny, terapie, Grada.
Hadj Moussová a kol. Pedagogicko-psychologické poradenství I., II., III., UK PedF, Praha.
(2005): Vybrané problémy. I. (2002): Diagnostika II. (2004): Intervence III.
Jedlička, R., Koťa, J.(1998): Analýza a prevence sociálně patologických jevů., Karolinum.
Karnsová, M.(1995): Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem, Praha , Portál.
Mareš, J. a kol: ( 2002): Sociální opora u dětí a dospívajících II., Hradec Králové Nucleus.
Matějček, Z. (1991): Praxe dětského psychologického poradenství, SPN, Praha.
Kolář, M. (2001): Bolest šikanování, Praha, Portál.
Poslední úprava: Doubek David, Mgr., Ph.D. (20.09.2005)
Sylabus -
Cíl kurzu:Získání základních poznatků v oblasti pedagogicko psychologického
poradenství. Zvýšení citlivosti budoucích pedagogů pro učební a osobní problémy žáků.
Obsah kurzu:
Současný systém pedagogicko-psychologického poradenství, etické aspekty v
poradenské práci, význam funkce výchovného poradce na škole.
Vývoj poradenství ve světě i nás / základní informace/.
Poradenství jako profese, pojetí poradenské činnosti, odborná připravenost.
Poradenský proces a jeho etapy, model A-B-C.
Činnosti a kompetence jednotlivých aktérů poradenství ve školství: výchovný
poradce, ŠMP, školní či poradenský psycholog, PPP, SPV, SVP.
Odborné poradenské činnosti: screening, diagnostika, intervence, informační a
konzultační aktivity.
Individuální a skupinové poradenství, práce se školní třídou
Nejčastěji řešené problémy středním a starším školním období: nižší předpoklady
pro školní práci, problematika SPU, nestandardní chování, volba vzdělávací
cesty, poruchy chování aj. (výběrově)
Seminář:
Recenze doporučené poradenské literatury k tématům přednášek,
samostatná práce studentů, forma referátu či písemné seminární práce.
Ukázky a rozbor individuálního vyšetření dítěte, vedení poradenské skupiny. Třídní
setkávání s žáky,
význam funkce třídního učitele.
Problémy v komunikaci mezi školou, poradenským pracovníkem a rodiči.
Poslední úprava: Doubek David, Mgr., Ph.D. (20.09.2005)
Obtaining basic knowledge in a pedagogical - psychological counseling. Increase of sensitivity of the future teachers for educational and personal problems of students.
Course contents:
Theory of counseling. Counseling methods.
School consultation model.
Individual and group counseling.
Legal and ethical considerations for counselors.
System of counseling in a Czech republic.
Activities of an educational counselor - screening, diagnostics, interventions,
informational and consulting activities.
Most common problems in middle and upper school age.
Poslední úprava: Doubek David, Mgr., Ph.D. (20.09.2005)