PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
V sobotu dne 19. 10. 2024 dojde k odstávce některých součástí informačního systému. Nedostupná bude zejména práce se soubory v modulech závěrečných prací. Svoje požadavky, prosím, odložte na pozdější dobu.
Základy pedagogické a sociální psychologie - O02213002
Anglický název: Fundamentals of Educational and Social Psychology
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 2/0, Zk [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (10)
letní:neurčen / neurčen (10)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Rok2
Staré označení: ZÁPSP
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc.
Kategorizace předmětu: Psychologie > Psychologie výchovy
Prerekvizity : O02113005
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Anotace: Kurz navazuje na Základy psychologie a rozvíjí znalosti studentů v oblasti pedagogické a sociální psychologie. Tyto discipliny tvoří nezbytnou součást učitelské profese. Kurs by měl umožnit budoucím učitelům získat potřebný psychologický základ pro uplatnění pedagogických a didaktických dovedností.
Poslední úprava: Erudio ()
Literatura

Čáp, J., Mareš,J.: Psychologie pro učitele. Praha, Portál 2001.

Helus, Z.: Dítě v osobnostním pojetí. Praha, Portál 2004.

Fontana,D.: Psychologie ve školní praxi. Praha, Portál 1997.

Hadj-Moussová,Z.: Kapitoly ze sociální psychologie. Liberec, Ped.F TU 2002.

Hayesová,N.: Základy sociální psychologie. Praha, Portál 1998.

Helus,Z..,: Sociální psychologie. Praha, Ped.F. UK 2002

Hrabal,V.: Diagnostika. Praha, Ped.F. UK 2002.

Hrabal, V.: Jaký jsem učitel? Praha, SPN 1988.

Hrabal,V.: Sociální psychologie. Praha, Ped.F. 2002.

Mareš,J.: Styl učení žáků a studentů. Praha, Portál 1998.

Pavelková,I.: Motivace žáků k učení. (Perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha, Ped.F. UK 2002.

PSŠE: Typy žáků. Praha, PedF UK 1995.

PSŠE: Čeští žáci po deseti letech. Praha, PedF 2005.

Řezáč,J.: Sociální psychologie. Brno, Paido 1998.

Slavík,J: Hodnocení v současné škole. Praha, Portál 1999.

Poslední úprava: Doubek David, Mgr., Ph.D. (19.09.2005)
Sylabus -
Cíl kurzu:

a) Zprostředkovat základní vhled do oboru (osvojení základních poznatků a technik pedagogické a sociální psychologie)

b) Pomoc studentům v nastolení komplexnějších výkladových schémat, které jim umožní zvýšit srozumitelnost výchovně vzdělávací reality.

Obsah kurzu.

Oblast pedagogické psychologie:

Pedagogická psychologie - vymezení, pojetí oboru, předmět , hlavní témata, posuny v metodologii

Učitelská profese - pojetí, nároky, rizika

Učení a poznávání - Vztah k poznávání, teorie a druhy učení, učební a poznávací styly, efektivní strategie učení (metakognice)

Motivace - Motivační dispozice a motivační procesy, motivování žáků ve škole.

Hodnocení ve škole - orientující a rozvíjející formy hodnocení (rizika a možnosti), školní úspěšnost.

Autodiagnostika učitele

Oblast sociální psychologie:

Socializace ve škole a rodině, rodinná výchova (specifičnost socializačního vlivu školy a rodiny, interakce učitel - rodič, formy sociálního učení)

Struktura a dynamika sociální skupiny, školní třída (sociální normy, status, role atd.)

Sociální percepce a komunikace - percepčně postojová orientace učitele

Interakce učitel x žáci (atribuční procesy)

Poslední úprava: Doubek David, Mgr., Ph.D. (19.09.2005)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK