V sobotu dne 19. 10. 2024 dojde k odstávce některých součástí informačního systému. Nedostupná bude zejména práce se soubory v modulech závěrečných prací. Svoje požadavky, prosím, odložte na pozdější dobu. |
|
|
|
||
Anotace:
Kurz navazuje na Základy psychologie a rozvíjí znalosti studentů v oblasti pedagogické a sociální psychologie. Tyto discipliny tvoří nezbytnou součást učitelské profese. Kurs by měl umožnit budoucím učitelům získat potřebný psychologický základ pro uplatnění pedagogických a didaktických dovedností.
Poslední úprava: Erudio ()
|
|
||
Čáp, J., Mareš,J.: Psychologie pro učitele. Praha, Portál 2001. Helus, Z.: Dítě v osobnostním pojetí. Praha, Portál 2004. Fontana,D.: Psychologie ve školní praxi. Praha, Portál 1997. Hadj-Moussová,Z.: Kapitoly ze sociální psychologie. Liberec, Ped.F TU 2002. Hayesová,N.: Základy sociální psychologie. Praha, Portál 1998. Helus,Z..,: Sociální psychologie. Praha, Ped.F. UK 2002 Hrabal,V.: Diagnostika. Praha, Ped.F. UK 2002. Hrabal, V.: Jaký jsem učitel? Praha, SPN 1988. Hrabal,V.: Sociální psychologie. Praha, Ped.F. 2002. Mareš,J.: Styl učení žáků a studentů. Praha, Portál 1998. Pavelková,I.: Motivace žáků k učení. (Perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha, Ped.F. UK 2002. PSŠE: Typy žáků. Praha, PedF UK 1995. PSŠE: Čeští žáci po deseti letech. Praha, PedF 2005. Řezáč,J.: Sociální psychologie. Brno, Paido 1998. Slavík,J: Hodnocení v současné škole. Praha, Portál 1999.
Poslední úprava: Doubek David, Mgr., Ph.D. (19.09.2005)
|
|
||
Cíl kurzu:
a) Zprostředkovat základní vhled do oboru (osvojení základních poznatků a technik pedagogické a sociální psychologie) b) Pomoc studentům v nastolení komplexnějších výkladových schémat, které jim umožní zvýšit srozumitelnost výchovně vzdělávací reality. Obsah kurzu. Oblast pedagogické psychologie: Pedagogická psychologie - vymezení, pojetí oboru, předmět , hlavní témata, posuny v metodologii Učitelská profese - pojetí, nároky, rizika Učení a poznávání - Vztah k poznávání, teorie a druhy učení, učební a poznávací styly, efektivní strategie učení (metakognice) Motivace - Motivační dispozice a motivační procesy, motivování žáků ve škole. Hodnocení ve škole - orientující a rozvíjející formy hodnocení (rizika a možnosti), školní úspěšnost. Autodiagnostika učitele Oblast sociální psychologie: Socializace ve škole a rodině, rodinná výchova (specifičnost socializačního vlivu školy a rodiny, interakce učitel - rodič, formy sociálního učení) Struktura a dynamika sociální skupiny, školní třída (sociální normy, status, role atd.) Sociální percepce a komunikace - percepčně postojová orientace učitele Interakce učitel x žáci (atribuční procesy) Poslední úprava: Doubek David, Mgr., Ph.D. (19.09.2005)
|