Kurz je zaměřen na akční výzkum a analýzu reálné výuky. Podkladem jsou videozáznamy výuky matematiky z různých zemí včetně České republiky. Nejde o porovnání jednotlivých zemí, chceme se učit (a) dívat se na hodinu a rozpoznávat důležité jevy, (b) učit se novým metodám a zamyslet se nad tím, jaké metody používáme my. Analýzy hodin jsou dělány z zejména pozice konstruktivistického přístupu k výuce.
Poslední úprava: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (30.08.2008)
The course is mainly aimed at action research and analysis of real teaching. The analyses are based on videorecordings of mathematics lessons in various countries including the Czech Republic. The aim is not to compare individual countries but to learn to a) watch a lesson and notice important phenomena, b) learn new methods and think about the methods we are using. The analyses are made mainly from the point of view of a constructivist approach to teaching.
Poslední úprava: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (30.08.2008)
Cíl předmětu -
Cílem předmětu je seznámit studenty s různými výzkumnými technikami v didaktice matematiky.
Poslední úprava: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (30.08.2008)
The goal of the course is to acquaint students with various research techniques in mathematical education.
Poslední úprava: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (30.08.2008)
Literatura -
Gavora, P.: Výzkumné metody v pedagogice, Paido, Brno 1996
Chráska, M.: Didaktické testy, Paido, Brno 1999
Průcha J.: Pedagogický výzkum - uvedení do teorie a praxe, vydavatelství Karolinum, Praha 1995
Surynek, A. a kol.: Základy sociologického výzkumu, Management Press, Praha 2001
Švec, Š. a kol.: Metodológia vied o výchove, IRIS, Bratislava 1998
Hejný, M., Kuřina, F. Dítě, škola, matematika: Konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2001.
Hejný, M., Novotná, J., Stehlíková, N. (Eds.) 25 kapitol z didaktiky matematiky. Praha: PedF UK, 2004.
Poslední úprava: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (30.08.2008)
Gavora, P.: Výzkumné metody v pedagogice, Paido, Brno 1996
Chráska, M.: Didaktické testy, Paido, Brno 1999
Průcha J.: Pedagogický výzkum - uvedení do teorie a praxe, vydavatelství Karolinum, Praha 1995
Surynek, A. a kol.: Základy sociologického výzkumu, Management Press, Praha 2001
Švec, Š. a kol.: Metodológia vied o výchove, IRIS, Bratislava 1998
Hejný, M., Kuřina, F. Dítě, škola, matematika: Konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2001.
Hejný, M., Novotná, J., Stehlíková, N. (Eds.) 25 kapitol z didaktiky matematiky. Praha: PedF UK, 2004.
Poslední úprava: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (30.08.2008)
Metody výuky -
Semináře, samostudium.
Poslední úprava: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (30.08.2008)
Seminars, self-study.
Poslední úprava: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (30.08.2008)
Sylabus -
Obsah předmětu:
výzkumné metody v didaktice matematiky
studium odborných článků s výsledky výzkumu
analýza hodin zaznamenaných na videu
příprava a realizace vlastního výzkumu, sepsání výzkumné zprávy
Práce v semináři může vést i k zadání diplomové práce.
Poslední úprava: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (30.08.2008)
The content of the course
research methods in mathematics education
study of scientific articles with research results
analyses of lesson on video
preparation and realisation of own research, writing a research report
The work in the seminar can lead to the topic of a diploma thesis.
Poslední úprava: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (30.08.2008)