|
|
|
||
V kurzu se studenti seznámí s historickým a současným pohledem na dětský výtvarný projev a jeho záměrné rozvíjení v systému všeobecného vzdělávání.
Studenti si prakticky vyzkouší některá pojetí výuky výtvarné výchovy na realizaci dílčích výtvarných úkolů, jejichž principy budou společně diskutovány a povedou k rozvoji vlastního pojetí výuky VV.
Poslední úprava: Svatošová Zuzana, Mgr., Ph.D. (30.08.2021)
|
|
||
Na konci kurzu budou studenti: - rozumět různým koncepcím dětského výtvarného projevu a specifickým pojetím výuky výtvarné výchovy - schopni používat principy jednotlivých pojetí ve své pedagogické praxi - schopni vydefinovat a rozvíjet vlastní pojetí výuky výtvarné výchovy Poslední úprava: Svatošová Zuzana, Mgr., Ph.D. (30.08.2021)
|
|
||
Klíčová slova Dětský výtvarný projev, záměrné rozvíjení, koncepce výtvarného vzdělávání, osobnosti, historicko-společenský kontext, kritický náhled, reflexe v současných pojetích, vzdělávací cíle, vzdělávací programy.
Poslední úprava: Svatošová Zuzana, Mgr., Ph.D. (30.08.2021)
|
|
||
Aktivní účast v seminářích (75%); vypracování portfolia dle požadované struktury (bude specifikováno na úvodním semináři) závěrečná prezentace vlastního pojetí výtvarné výchovy na základě vlastní pedagogické praxe
Poslední úprava: Svatošová Zuzana, Mgr., Ph.D. (30.08.2021)
|
|
||
HAZUKOVÁ, H. a ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy Vv I. Praha: Univerzita Karlova, Karolinum,1991.ISBN 80-7066-386-5. KAŠČÁK, O.: Je pedagogika připravená na změny perspektiv?. Pedagogika. Přeložil Jaroslav KOŤA. 2002, 52(4), 388-414. ROESELOVÁ, V. a kol.: Proudy ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 2000. SLAVÍKOVÁ, V.; HAZUKOVÁ, H; SLAVÍK, J.: Výtvarné čarování. Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2003. SLAVÍK, J., NEDĚLKA, M., VALENTA, J., HNÍK,O., BRUCKNEROVÁK. & DYTRTOVÁ, K.: Didaktiky expresivních oborů: tvorba a její reflexe ve výchově a vzdělávání. In Stuchlíková, I., Janík et al. (2015). Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. Brno: Masarykova univerzita. (Dostupné z: http://www.ped.muni.cz/didacticaviva/data_pdf/knihy/oborove-didaktiky_online.pdf) DOUGLAS, K. M., & JAQUIT, D. B. (2018). Engaging Learners Through Artmaking: Choiced-Based Art Education in the Classroom (TAB). New York: Teachers College Press. Pedagogické dokumenty (Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, Vzdělávací program Základní škola, Praha, Fortuna 1996, Vzdělávací program Národní škola. Praha, SPN 1997, Vzdělávací program Obecná škola (Návrh osnov obecné školy.Portál,1993) FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., & SEHNALÍKOVÁ, V. (2012). Galerijní a muzejní edukace 1: Vlastní cestou k umění: Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta Poslední úprava: Svatošová Zuzana, Mgr., Ph.D. (30.08.2021)
|
|
||
Seminář V případě omezení prezenční výuky bude seminář veden distanční formou přes aplikaci Microsoft Teams. Poslední úprava: Svatošová Zuzana, Mgr., Ph.D. (30.08.2021)
|
|
||
Aktivní účast v seminářích (75%); vypracování portfolia dle požadované struktury (bude specifikováno na úvodním semináři) závěrečná prezentace vlastního pojetí výtvarné výchovy na základě vlastní pedagogické praxe Poslední úprava: Svatošová Zuzana, Mgr., Ph.D. (30.08.2021)
|
|
||
2. Koncepce výtvarného vzdělávání - historické souvislosti a přehled specifických pojetíꓼ učitelovo osobní pojetí výuky 3. Vybrané pojetí, jeho teoretická a praktická reflexe: Metodické imlupsy (Ladislav Čarný a Daniel Fišer) 4. Vybrané pojetí, jeho teoretická a praktická reflexe: Mezi linií, barvou, tvarem a zajímavým námětem (Karla Cikánová) 5. Vybrané pojetí, jeho teoretická a praktická reflexe: Artefiletika (Jan Slavík) 6. Vybrané pojetí, jeho teoretická a praktická reflexe: Duchovní a smyslová výchova (Marta Pohnerová) 7. Vybrané pojetí, jeho teoretická a praktická reflexe: Choiced-Based Art Education(Teaching for Artistic Behavior) (Katherine Douglas a Diane Jaquit) - výtvarná výchova zaměřená na rozvoj uměleckých dovedností a autonomní tvorbu žáků 8. Vybrané pojetí, jeho teoretická a praktická reflexe: Diskursivní VV s antropologickým pojetím kultury (Marie Fulková) 9. Záverečná prezentace vlastních (studentských) pojetí výuky s ukázkou realizace praxe Poslední úprava: Svatošová Zuzana, Mgr., Ph.D. (30.08.2021)
|