PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Asistentská praxe pro studenty učitelství pro 1.st. ZŠ - O01315V55
Anglický název: Assistant Practice for Student Teacher Training for Primary Schools
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2014
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 3/0, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: zrušen
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D.
Třída: Volitelné předměty pro PS
Prerekvizity : O01215018, O01215020
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (21.05.2013)
Kurz Asistentské praxe je dlouhodobější systematická práce studenta v jedné třídě prvního stupně ZŠ. Student dostane příležitost pravidelně pracovat se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, hledat diferencované a individualizované strategie pedagogické práce s nimi a tak jim pomáhat překonávat překážky v učení a následně svoji práci systematicky reflektovat pod vedením zkušených učitelů. Na začátku kurzu student pojmenuje dovednosti, s kterými vstupuje do kurzu (speciální kurzy, zkušenosti, zájmy apod.) a zpracuje společně s fakultním učitelem, který asistentskou praxi vede stručný projekt, nástin své práce s cíli, ke kterým bude v průběhu asistentské praxe směřovat, pod supervizí VŠ pedagoga. Asistentská praxe může být zároveň zaměřena na realizaci drobného akčního výzkumu. Student si v průběhu kurzu vede pravidelné záznamy o svojí pedagogické činnosti, zaznamenává reflexe a sebereflexe v pedagogickém deníku.
Cíl předmětu
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (21.05.2013)

Cílem kurzu je systematická podpora a rozvoj kompetencí studentů učitelství v oblasti individualizované, diferencované a inkluzivní výuky na 1. stupni základní školy. Nedílnou součástí cíle kurzu je rozvoj reflektivních a sebereflektivních dovedností studenta učitelství. Konkrétně to znamená, že studenti učitelství dostanou systematickou možnost poznávat různé typy žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné třídě - např. žáky se spec. vývojovými poruchami učení, s ADHD, žáky ze znevýhodněného sociálního prostředí, žáky nadané, žáky-cizince apod. Zároveň se studenti mohou podílet na práci asistenta pedagoga např. při organizaci přípravy žáků 5.roč. na přijímací zkoušky, různých soutěží, podílet se na práci se skupinou žáků apod. Předpokládáme, že asistentská praxe umožní studentům rozvoj následujících kompetencí a oblastí rozvoje:

 Zvýšení úrovně empatie

 Rozvoj diagnostických dovedností

 Rozvoj dovednosti hledat a uplatňovat individualizované a diferencované přístupy a strategie práce s žáky

 Aplikace získaných teoretických vědomostí z oblasti ped.psych. přípravy

 Rozvoj reflexe a sebereflexe

Literatura
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (21.05.2013)

CANGELOSI, J. C. Strategie øízení tøídy. Praha: Portál, 1997.ISBN 80-7178-

083-9.

FISHER, R. Uèíme dìti myslet a uèit se. : Portál, 1997. ISBN 80-7178-

120-7.

Gardner H.: Dimenze myšlení. , Praha 1999.

HELUS, Z. Dítì v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-

7178-888-0.

Krejèová V., Kargerová, J. Vzdìlávací program Zaèít spolu.Metodický prùvodce pro 1. stupeò. Praha, Portál, 2003

Kovalikova S.: Integrovaná tematická výuka. , Kromìøiž 1995.

Mareš J.: Styly uèení žákù a studentù. , Praha 1998.

Mertin V.: Individuální vzdìlávací program. , Praha 1995.

Piaget J., Inhelderova B.: Psychologie dítìte. , Praha 1997.

PETTY, G. Moderní vyuèování. : Portál, 1996. ISBN 80-7178-681-0.

Saifer S., Baumann M., Isenberg P. J., Jalongo M. R.: Individualized Teaching In Early Childhood Education. Society Institute, New York 1997.

Vágnerova M.: Vývojová psychologie. ál, Praha 2000.

Zelinková, O. Pomoz mi, abych to dokázal: pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. Praha: Portál, 1997.

Metody výuky
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (21.05.2013)

Student učitelství 3. - 4 ročníku studia, případně vyšších ročníků studia (podmínkou je absolvování didaktiky1.st.ZŠ a učitelského praktika) pracuje po dobu jednoho semestru jeden den v týdnu (týdně 3- 4 hodiny) v jedné třídě klinické školy pod vedením zkušeného fakultního učitele. Obsah činnosti studenta v konkrétní třídě se odvíjí od potřeb konkrétních žáků a určuje ji kmenový fakultní učitel třídy. Na začátku praxe se studenti sejdou s VŠ pedagogem na instruktážním semináři, v průběhu asistentské praxe se všichni studenti z jednotlivých klinických škol sejdou 2 krát na reflektivním semináři s VŠ pedagogem po jednotlivých školách a v závěru praxe na závěrečném reflektivním semináři k udělení zápočtu. V průběhu celého kurzu studenti povinně využívají e- learningovou podporu ve výukovém prostøedí Moodle, která umožní studentùm sdílet své zkušenosti z asistentské praxe, radit se, pøípadnì konzultovat s odborníky-experty z praxe klinických škol a èinit tak smysluplná a efektivní rozhodnutí pøi další práci. Kurz je ukonèen zápoètem po pøedložení pedagogického reflektivního deníku, docházkového listu a reflexe naplnìní plánovaného projektu vlastní èinnosti v prùbìhu asistentské praxe, pøípadnì splnìní konkrétního úkolu dle zadání fakultního uèitele - možno zamìøit i na drobný akèní výzkum, pøípadovou studii apod.. V prùbìhu asistentské praxe má student možnost spolupracovat dle konkrétních potøeb s výchovným poradcem ve škole, speciálním pedagogem a školním psychologem.

Kurz Asistentská praxe studentù uèitelství bude kombinovat a v praxi ovìøovat:

a) øízenou asistentskou praxi studentù pod vedením zkušených uèitelù z klinických škol, kteøí jsou v této oblasti pøíkladem dobré praxe,

b) reflektivní semináø zamìøený na rozvíjení znalostí a dovedností studentù souvisejících s problematikou individualizace a diferenciace výuky

c) e-learningovou podporu studentù, jež jim umožní analyzovat, reflektovat a hodnotit praktické zkušenosti zøízené praxe studentù popsané v bodì a) a èinit tak efektivní rozhodnutí pøi další práci s tìmito dìtmi a prohlubovat své profesní kompetence v této oblasti.

Sylabus
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (21.05.2013)

Role asistenta žáka/ pedagoga

Individualizace a diferenciace výuky na prvním stupni ZŠ

Typologie žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v současné škole

Nadaný žák v současné škole

Charakteristika, cíle, obsah elektronického kurzu v Moodlu

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK