|
|
|
||
Povinný kurz v rámci společného základu.Seminář se zaměřuje na hudebně pohybové činnosti vycházející z pedagogických principů Carla Orffa. Studenti si osvojí základní techniky hry na Orffovy nástroje a nezbytné pohybové prvky, usnadňující žákovi lepší pochopení hudby. Osvojí si pravidla elementární kompozice i metodiku nácviku lidové písně s jednoduchým instrumentálním doprovodem. Ve vlastních výstupech si studenti vyzkouší modelové situace, které budou následně v hodinách reflektovány. Důraz je kladen na aktivní, tvořivý přístup a využitelnost v budoucí pedagogické praxi.
Poslední úprava: VANOVAH/PEDF.CUNI.CZ (17.09.2013)
|
|
||
Doba očekávané přípravy na dvoudhodinové cvičení: 60 minut Práce se studijními materiály (za semestr): 24 hodin
Poslední úprava: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (11.09.2021)
|
|
||
ZÁKLADNÍ ČESKÁ LITERATURA: BLAŽEKOVÁ, M. Orffov Schulwerk. Principy a adptácia. Nitra : Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre Pedagogická fakulta, 2011. HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola I. Začátky.Praha : Supraphon, 1969. HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola II. Pentatonika.Praha : Supraphon, 1969. HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola III. Dur-Moll.Praha : Supraphon, 1972. HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola IV. Modální tóniny.Praha : Muzikservis, 1996. JURKOVIČ, P. Hudební nástroj ve škole.Praha : Muzikservis, 1998. JENČKOVÁ, E. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové : Tandem, 2005. JURKOVIČ, P. Hudební nástroj ve škole.Praha : Muzikservis, 1998. JURKOVIČ, P., BATTĚKOVÁ L. Neseme, neseme májíček. Jarní a letní písně v hudbě a pohybu. Praha : Muzikservis, 2000. JURKOVIČ, P., BATTĚKOVÁ L. Bude zima, bude mráz. Podzimní a zimní písně v hudbě a pohybu. Praha : Muzikservis, 2000 KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova. Praha : Portál, 2010. KURKOVÁ, L. Říkáme si, zpíváme si, hrajeme a tančíme. Praha : SPN, 1971. KURKOVÁ, L., EBEN, P. Hudebně pohybová výchova šestiletých až osmiletých dětí. KURKOVÁ, L., LUKÁŠ, Z. Od jara do zimy: Taneční hry. Praha : IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1997. VISKUPOVÁ, B. Hudba a pohyb. Comenium musicum. Praha : Editio Supraphon, 1987.
ROZŠIŘUJÍCÍ ZAHRANIČNÍ LITERATURA: JUNGMAIR, U. E. Das Elementare. ZurMusik- undBewegungserziehungimSinne Carl Orffs. [Elementare. K hudební a pohybové výchově v duchu Carla Orffa.] Mainz : Schott, 2003. KEETMAN, G. Elementaria. ErsterUmgangmit dem Orff – Schulwerk. [Elementaria. První setkání s OrffovýmSchulwerkem.]Stuttgart : ErnstKlett, 1970. KELLER, W., REUSCH, F. Orff Schulwerk. Einführung in "Musik für Kinder". Grundlagen und Ziele des Orff-Schulwerks. [Orffův Schulwerk. Úvod k "Hudbě pro děti". Základy a cíle Orffova Schulwerku] Mainz : B. Schott´s Söhne, 1954. KUGLER, M. (Vyd.) Elementarer Tanz - Elementare Musik. Die Günther-Schule München 1924 bis 1944. [Elementární tanec - elementární hudba. Günther-Schule München 1924 do 1944.] Mainz : Schott Musik International, 2002. KUGLER, M. Die Methode Jaques-Dalcroze und das Orff-Schulwerk. Elementare Musikübung. Bewegungsorientierte Konzeption der Musikpädagogik. [Metoda Jaques-Dalcroze a Orffův Schulwerk. Elementární hudební cvičení. Pohybově zaměřené koncepce hudební pedagogiky] Frankfurt am Main : Peter Lang, 2000. ORFF, C. Orff-Schulwerk. Elementare Musikübung. Rhythmisch-melodische Übung. [Orffův Schulwerk. Elementární hudební cvičení. Rytmicko-melodické cvičení.] Mainz : B.Schott's Söhne, 1933. ORFF, C., KEETMAN, G. Orff-Schulwerk. Musik für Kinder I. Im Fünftonraum. [Orffův Schulwerk. Hudba pro děti I. V pětitónovém prostoru.] Mainz : B. Schott´s Söhne, 1950. ORFF, C., KEETMAN, G. Orff-Schulwerk. Musik für Kinder II. Dur: Bordun-Stufen. [Orffův Schulwerk. Hudba pro děti II. Dur: Bordun - stupně.] Mainz : B. Schott´s Söhne, 1951. ORFF, C., KEETMAN, G. Orff-Schulwerk. Musik für Kinder III. Dur: Dominanten. [Orffův Schulwerk. Hudba pro děti III. Dur: Dominanty.] Mainz : B. Schott´s Söhne, 1953. ORFF, C., KEETMAN, G. Orff-Schulwerk. Musik für Kinder IV.Moll: Bordun-Stufen. [Orffův Schulwerk. Hudba pro děti IV. Moll: Bordun - stupně.] Mainz : B. Schott´s Söhne, 1953. ORFF, C., KEETMAN, G. Orff-Schulwerk. Musik für Kinder V.Moll: Dominanten. [Orffův Schulwerk. Hudba pro děti V. Moll: Dominanty.] Mainz : B. Schott´s Söhne, 1954.
Poslední úprava: Bajerová Ludmila, Mgr. et Mgr. (16.09.2016)
|
|
||
· Aktivní účast na semináři (docházka 80%). · Aktivní řešení zadávaných problémových úloh probíraných oblastí v průběhu seminářů (např. hra partitur, zápis a reprodukce rytmických struktur, tvorba a zápis elementárních choreografií a hudebních doprovodů). · Praktické provedení modelového výstupu v kontextu vyučovací hodiny. Výstup musí obsahovat píseň, kterou je student schopen samostatně zazpívat a zahrát na hudební nástroj.1 · Teoreticko - praktický test (úspěšnost 73%). · Splnění povinného náslechu z HV v rozsahu dvou vyučovacích hodin.2
------------------------------------------- 1) Bližší informace k výstupu podají vyučující v průběhu semináře. Kritéria pro hodnocení výstupu jako nedostatečného: - výstup je prostředkem k učení, nikoliv k přímému hodnocení studenta, přesto je vyžadována určitá úroveň. V případě nedostatečného výstupu je dle časových možností studentovi umožněna oprava. Nedostatečný výstup však může být důvodem k neudělení zápočtu. o nepřipravenost výstupu o nedodržení probrané látky (např. metodiky nácviků) o student není schopen zazpívat píseň či ji jinak reprodukovat melodii (píseň buď složitá lidová či odpovídající dětská umělá) o popisný pohyb namísto elementárního tance či pohybové kompozice
2) Absolvování 2 hodin orientační praxe v hodinách Hv na ZŠ student si domluví náslechy na školách a přinese potvrzení o absolvování praxe zapsané v Protokolu o evidenci praxe z hudební výchovy dokument ke stažení na: http://pages.pedf.cuni.cz/khv/studium/magisterske-studium/pedagogicka-praxe/ potvrzení praxe musí obsahovat razítko školy, bez něj nebude náslech uznán k zápočtu Poslední úprava: Bajerová Ludmila, Mgr. et Mgr. (19.09.2016)
|