Poslední úprava: Mgr. Barbora Müller Dočkalová (12.09.2020)
Studenti se učí evaluovat výukové materiály, efektivně je využívat při výuce, přizpůsobovat je potřebám žáků, doplňovat učivo z jiných zdrojů a vytvářet materiály vlastní. V průběhu celého semestru spolupracují na detailní analýze a evaluaci vybraných učebnic. Ve skupinách prezentují svá zjištění a návrhy pro práci s danou učebnicí včetně praktických ukázek vlastních aktivit a materiálů.
Poslední úprava: Mgr. Barbora Müller Dočkalová (01.10.2017)
The students learn to evaluate English language teaching materials, use them effectively, adapt them to their learners' needs, and create their own. During the whole semester, they collaborate on detailed analysis and evaluation of several coursebooks that are used at Czech primary schools, and based on their findings they present one of the coursebooks in groups, including specific suggestions for working with it, practical samples of how it can be adapted, and a demonstration of supplementing it by self-developed materials.
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Barbora Müller Dočkalová (14.09.2019)
Základní:
TOMLINSON, B. (Ed.) Materials Development in Language Teaching. Cambridge University Press, 2011. (vybrané kapitoly)
Doporučená:
CUNNINGSWORTH, A. Choosing Your Coursebook. Macmillan Heinemann, 1995.
GRANT, N. Making the Most of your Textbook. Longman, 1987.
UR, P. A Course in Language Teaching, Cambridge, 1991
Poslední úprava: Mgr. Barbora Müller Dočkalová (26.10.2019)
Obligatory:
TOMLINSON, B. (Ed.) Materials Development in Language Teaching. Cambridge University Press, 2011. (vybrané kapitoly)
Optional:
CUNNINGSWORTH, A. Choosing Your Coursebook. Macmillan Heinemann, 1995.
GRANT, N. Making the Most of your Textbook. Longman, 1987.
UR, P. A Course in Language Teaching, Cambridge, 1991
Sylabus - angličtina
Poslední úprava: Mgr. Barbora Müller Dočkalová (07.10.2016)
Materials for English teaching, the role of coursebooks, brainstorming universal criteria for evaluation, lessons from nothing
Developing criteria for materials evaluation. Teaching language subskills: revision.
Materials evaluation: subskills. Teaching language skills: revision.
Materials evaluation: skills. In depth-evaluation.
Adapting and supplementing materials, creating original materials, preparation for presentations
Presentations in groups
Window of practice
Creating original materials
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Barbora Müller Dočkalová (10.09.2022)
Výsledná známka odráží počet bodů získaný v průběhu kurzu. Body se získávají za:
1. Aktivní účast na seminářích
2. Splněné písemné úkoly
3. Prezentace učebnicové sady (ve skupinách), jejíž podmínkou je ústní jazykový projev bez výrazných chyb a která obsahuje:
● Krátkou evaluace učebnice (bude to shrnutí výsledů dílčích evaluačních úkolů v průběhu semináře) a vysvětlení, proč a jak jste se rozhodli knihu adaptovat (bude vycházet z teorie).
● Jeden nebo dva konkrétní příklady adaptace učebnice formou mikrovyučování
● Jeden nebo dva konkrétní příklady originálních materiálů, kterými byste učebnici suplementovali (materiály stačí naznačit, není třeba je do detailů dopracovávat)
20 bodů nebo více = 1, 19 – 15 bodů = 2, 14 – 10 bodů = 3
Poslední úprava: Mgr. Barbora Müller Dočkalová (10.09.2022)
The final grade will result from the number of points collected throughout the course. The points will be awarded for:
1. Attendance and active participation in seminars
2. Completed assignments
3. Presentation of a chosen textbook, in groups, including:
● A brief summary of the findings related to the textbook from the previous seminars, a theory-based explanation of how you have decided to adapt and supplement the book and why
● One or two practical examples of how you would adapt the book (micro-teaching)
● One or two practical examples of your original materials that supplement the book
Scoring: 20 points or more = 1, 19 – 15 points = 2, 14 – 10 points = 3