PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Didaktika rozvoje počáteční gramotnosti s praxí II - O01215155
Anglický název: Didactics of development initial literacy II
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/2, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPMN0N151A
Vysvětlení: Rok3
Staré označení: DRPG
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Kategorizace předmětu: Pedagogika > Pedagogika a psychologie pro učitele
Prerekvizity : O01215154
Je neslučitelnost pro: OK0615155
Je prerekvizitou pro: O01215169, O01215269
Je záměnnost pro: OK0615155
Anotace -
Kuzr navazuje na disciplínu Didaktika rozvoje počáteční gramotnosti s praxí I. Prezentovaná témata zahrnují specifiku práce při vyúce prvopočátečního čtení a psaní s uplatněním individuálního zřetele k žákovským individualitám, diagnostiku obtíží a způsob jejich nápravy, rozvoj čtenářství atd. Součástí je i seznámení s vyúkou v alternativních didaktických systémech a v zahraničních primárních školách.
Poslední úprava: Erudio ()
Cíl předmětu

Cílem předmětu je získání hlubších a rozsáhlých informací a dovedností z oblasti rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti s vazbou na analýzu zahraničních a výzkumných zkušeností.

 

Poslední úprava: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (27.02.2019)
Podmínky zakončení předmětu
- 100% účast na praxi, možnost nahradit
- Test písma
- Aktivní účast na výuce
- Ročníková práce na zvolené téma (10 didaktických pomůcek s metodikou, zpráva z vlastní výzkumné práce, zpráva z ERASMU, překlad článku na téma počáteční gramotnosti)
- Písemná nebo ústní zkouška z obsahu seminářů, přednášek a praxí
Poslední úprava: Ronková Jolana, Mgr., Ph.D. (05.02.2019)
Literatura

Křivánek,Z. - Wildová,R. : Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha, PedF UK 1997
Matějček,Z. : Vývojové poruchy čtení. Praha, SPN 1998
Doležalová,J. : Didaktika prvopočátečního psaní. Hradec Králové, VŠP, 1995
Tymichová,H. : Nauč mne číst a psát. Praha, SPN 1996
Wildova, R. (ed.): Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. UK PedF, Praha 2002
Wildová, R. : Rozvoj počáteční čtenářské gramotnosti. Praha, PedF UK 2004

Poslední úprava: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (27.02.2019)
Metody výuky
  • Analýza a praktické využití diagnostických postupů a stanovení nápravných postupů
  • Analýza domácích a zahraničních didaktických materiálů pro rozvoj počáteční čtenářské gramotnosti
  • Prezentace výsledků domácích a zahraničních výzkumů z oblasti (počáteční) čtenářské gramotnosti
  • Prezentace ročníkových prací
  • Osvojení si dovednosti předepisovat žákům vázané a nevázané čitelné  písmo
Poslední úprava: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (27.02.2019)
Požadavky ke zkoušce

 

100% účast na praxi, možno splnit individuálně

Test vázaného písma

Aktivní účast na výuce

Ročníková práce (teoretická práce)

Písemná nebo ústní zkouška z obsahu seminářů, přednášek, praxí a studia odborné literatury.

Poslední úprava: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (27.02.2019)
Sylabus

Diagnostika rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti, nápravné postupy

Rozvoj počáteční čtenářské gramotnosti v zahraničí

Domácí a zahraniční výzkumy v oblasti rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti

Individualizace procesu rozvoje počáteční čtenářské/písařské gramotnosti

Inovativní postupy při rozvoji počáteční čtenářské gramotnosti (projekty, využití ICT atd.)

Historický exkurz do rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti

Rozvoj počáteční čtenářské gramotnosti u žáků odlišného mateřského jazyka než je ČJ

Prezentace ročníkových prací na posledních dvou seminářích

Poslední úprava: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (27.02.2019)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK