V sobotu dne 19. 10. 2024 dojde k odstávce některých součástí informačního systému. Nedostupná bude zejména práce se soubory v modulech závěrečných prací. Svoje požadavky, prosím, odložte na pozdější dobu. |
|
|
|
||
Studenti volí jeden z kurzů zaměřený na úzce formulované pedagogické problémy:
1. Práva dítěte ve vzdělávání(PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.)
2. Inovativní metody ve vzdělávání (Mgr. Blanka Zemanová)
3. Využití dokumentárního filmu při výuce (Mgr. Marie Dědičová)
Anotace kurzu Práva dítěte ve vzdělávání
Kurz je zaměřen na pojetí dítěte a dětství a na práva dítěte ve výchovném a právním vztahu, analyzuje a argumentuje zejména výchovný vztah jako základ pro péči o klima třídy a školy. Rozvíjí didaktické dovednostmi učitele při přípravě učebních zadání s hodnotovýmí tématy - práce s příběhem, situací, výtvarnými činnostmi apod., v nichž se žáci mohou učit svým právům a odpovědnosti za ně.
Anotace kurzu Inovativní přístupy a metody ve vzdělávání
Předmět seznamuje studenty s využitím inovativních přístupů a metod v souvislosti s aktuálními a mnohdy citlivými tématy na 1. stupni základní školy. Rozvíjí didaktické dovednosti učitele v dané oblasti, ale také znalosti a dovednosti zaměřené na předcházení traumatizaci mladších žáků.
Anotace kurzu Využití dokumentárního filmu při výuce
Předmět seznamuje studenty s možnostmi práce s dokumentárním filmem ve výuce, především na 1. stupni ZŠ. Doporučujeme, aby si tuto paralelku předmětu zapisovali studenti, kteří neabsolvovali volitelný předmět Metodika vzdělávání pomocí dokumentárního filmu. Kurz je lektorsky veden lektorkou z organizace Člověk v tísni.
Poslední úprava: Zemanová Blanka, Mgr. (12.09.2022)
|
|
||
Cílem kurzu Práva dítěte ve vzdělávání je prohlobení dovedností převádět hodnoty, smysl a účel práv dítěte do výuky a péči o klima třídy a školy. Cílem kurzu Využití dokumentárního filmu při výuce je motivovat a vybavit studenty dovednostmi nutnými k využívání dokumentárního filmu ve výuce. Cílem kurzu Inovativní přístupy přístupy a metody ve vzdělávání je inspirovat studenty, podnítit jejich zájem a vybavit je znalostmi a dovednostmi nutnými k využívání vybraných inovativních přístupů a metod ve výuce. Poslední úprava: Zemanová Blanka, Mgr. (12.09.2022)
|
|
||
Studijní zátěž: Poslední úprava: Zemanová Blanka, Mgr. (12.09.2022)
|
|
||
Podle požadavků vyučujících dle specializace Povinná literatura: Úmluva o právech dítěte. Doporučená literatura: DUNOVSKÝ, J. a kol. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě.Praha: Grada, 1995. HEJLOVÁ,H. Práva dítěte ve vzdělávání - výzva pro učitele. Praha: PedF UK, 2010. HEJLOVÁ, H., OPRAVILOVÁ, E. UHLÍŘOVÁ, J., BRAVENÁ, N. Nahlížení do světa dětí. Praha: PedF UK, 2013. HRADEČNÁ, M., HEJLOVÁ, H., NOVOTNÁ, J.: Práce učitele s právy dítěte. Praha:SVI PedF UK, 1996.
Literatura a zdroje ke kurzu Využití dokumentárního filmu při výuce (Mgr. Dědičová) https://www.jsns.cz/projekty/jeden-svet Doporučená literatura ke kurzu Inovativní přístupy a metody ve vzdělávání (Mgr. Blanka Zemanová) ROSENBERG, M. B., ANTONÍNOVÁ, H.. Nenásilná komunikace v praxi. Praha: Portál, 2020, 262 stran ; 20 cm. ISBN 978-80-262-1651-3. ROSENBERG, M. B. Nenásilná komunikace - řeč života. Praha: Portál, 2022, 240 s. ; 20 cm. ISBN 978-80-262-1785-5. SUCHÁČEK, P. Empatie učitele – co, proč a hlavně jak. Sociální pedagogika [online]. Zlin: Tomas Bata University in Zlín, Faculty of Humanities, 2022, 10 (1), s. 88-93. NaZemi. Global Storyline. Jak vtáhnout děti do děje světa. Voda jako důvod k odchodu. 2016. Dostupné na: https://docplayer.cz/105603461-Global-storyline-jak-vtahnout-deti-do-deje-sveta-voda-duvod-k-odchodu.html Felcmanová, A. PERSONA DOLLS - PANENKY S OSOBNOSTÍ: JAK ROZVÍJET PROSOCIÁLNÍ POSTOJE DĚTÍ. Člověk v tísni. https://www.nenasilnypodcast.cz/ https://www.vostova.cz/environmentalni-zal/
Poslední úprava: Zemanová Blanka, Mgr. (12.09.2022)
|
|
||
Sylabus ke kurzu Práva dítěte ve vzdělávání
2) Úmluva o právech dítěte - dokument: obsah, funkce, význam pro vzdělávání. Další relevantní dokumenty. 3) Metodika práce s modelovou situací obsahující práva dítěte. 4) Metodika práce s příběhem - audio, video 5) Náměty na práci s právy dítěte na 1. stupni ZŠ
Sylabus kurzu Využití dokumentárního filmu při výuce Teorie využití dokumentárního filmu ve výuce Výukové metody při práci s filmem
Sylabus ke kurzu Inovativní přístupy a metody ve vzdělávání 1) Enviromentální žal a jak mu předcházet u dětí na prvním stupni 2) Úvod do nenásilné komunikace 3) Úvod do metody global storylines 4) Úvod do metody Persona Dolls Moodle předmětu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=13900
Poslední úprava: Zemanová Blanka, Mgr. (31.10.2022)
|
|
||
Požadavky k zápočtu Práva dítěte ve vzdělávání 1) aktivní účast na seminářích včetně přípravy na ni 2) průběžné zpracování dílčích úkolů
Požadavky k zápočtu Využití dokumentárního filmu při výuce Studenti budou hodnoceni na základě aktivní účasti na seminářích včetně prezentace jejich přípravy na práci s filmem ve výuce. Povolená je jedna absence. Pokud se student ze zdravotních důvodů či z důvodu souvislé pedagogické praxe v rámci studia nemůže zúčastnit dvou setkání, zpracuje seminární práci zadanou individuálně vyučující předmětu. Požadavky k zápočtu Inovativní přístupy a metody ve vzdělávání 1) Aktivní účast na seminářích a příprava na ně. Povolená je jedna absence. Pokud se student ze zdravotních důvodů či z důvodu souvislé pedagogické praxe v rámci studia nemůže zúčastnit dvou setkání, zpracuje individuální práci zadanou vyučující předmětu. 2) Příprava a prezentace zápočtové práce.
Poslední úprava: Zemanová Blanka, Mgr. (12.09.2022)
|