Kurz je první částí dvousemestrového modulu pedagogické a sociální psychologie - modul má vybavit studenty základními psychologickými znalostmi a dovednostmi, potřebnými pro výkon jejich budoucí profese. Obsah kurzu je uspořádán kolem klíčových témat, v nichž se poznatky pedagogické i sociální psychologie prolínají. Obsahem přednášek budou především teoretické poznatky, v seminářích bude kladen důraz na získávání dovedností v dané oblasti.
Poslední úprava: Špačková Klára, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
The course is the first part of a two-semester module of educational and social psychology - the module is aiming to equip students with the basic psychological knowledge and skills necessary for their future profession. The content of the course is organized around the key topics in which the knowledge of pedagogical and social psychology are intertwined. The content of lectures will be primarily focused on theoretical knowledge, seminars will focus on developing teaching skills.
Poslední úprava: Špačková Klára, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
Podmínky zakončení předmětu
Předmět je zakončen zápočtem, který bude udělen na základě aktivní účasti na přednáškách a seminářích. Účast na semináři k udělení zápočtu je alespoň 75%.
Poslední úprava: Špačková Klára, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
Literatura
Studijní literatura:
Čáp j. - Mareš J. (2000): Psychologie pro učitele. Praha, Portál
Fontana D. (1997): Psychologie ve školní praxi. Praha, Portál
Helus Z. (2004): Dítě v osobnostním pojetí. Praha, Portál
Hennig, C. - Keller, G. (1996): Antistresový program pro učitele. Praha, Portál
Kolláriková Z. - Pupala B. ed. (2001): Předškolní a primární pedagogika. Praha, Portál
Lašek J. (2001): Sociálně psychologické klima školních tříd a škol. Hradec Králové, Gaudeamus.
Mareš J. (1998): Styly učení žáků a studentů. Praha, Portál
Pavelková I. (2003): Motivace žáků k učení. Praha, PeF UK
Pedagogika č.4/94, Povolání: učitel. Praha, PeF UK
PSPŠ(2005): Psychický vývoj dítěte od 1. do 5.třídy. Praha, PeF UK
Štech S. (1998): Dilemata a ambivalence učitelského povolání. in: Učitelské povolání z pohledu sociálních věd. Praha, PedF
Vágnerová M. (2001): Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha, Karolinum
Poslední úprava: HADJMOU/PEDF.CUNI.CZ (25.09.2007)
Sylabus -
Témata kursu: 1. Pedagogická a sociální psychologie - teoretické zdroje, předmět, metody. Jejich vzájemný vztah v učitelské profesi a školní praxi. 2. Učení. Teorie učení. Proces a druhy učení. Metakognice. Vnější a vnitřní podmínky učení - klima školy, styl vyučování, učební a poznávací styly žáka, zábrany v učení. 3. Motivace. Druhy a zdroje motivace. Motivace ve škole, motivační strategie dítěte. Hodnocení a jeho motivační význam. 4. Školní úspěšnost. Školní zdatnost - předpoklady školní úspěšnosti. Rodina - kulturní kapitál a vztah k poznání. Sociokulturní handicap. Žák se speciálními vzdělávacími potřebami. 5. Osobnost žáka. Sebesystém - Já, sebeobraz, sebepojetí, sebehodnocení. Naučená bezmocnost. 6. Profese učitele - předpoklady, nároky, kompetence. Rizika profese, syndrom vyhoření.
Vzhledem k odlišné hodinové dotaci kurzu zajišťující výuku, budou některá témata představena formou podkladů pro samostudium.
Poslední úprava: Špačková Klára, PhDr., Ph.D. (03.09.2020)
Aim of the course:
Educational psychology is a field of psychology which the future teacher needs as a fundamental grounding for his profession. This course brinks basic knowledge of educational psychology and its applications in the school.
Content of the course:
1.Definition and methods of educational psychology.
2.Learning. Process of learning, learning theories.
3.School achievement. Socio cultural handicap.
4.Evaluation I the school.
5.Motivation. Cognitive needs, motivational strategies of student.
6.Relation teacher - student.
7.Risks of teacher's profession, burn-out syndrome.
Poslední úprava: Doubek David, Mgr., Ph.D. (19.09.2005)