|
|
|
||
Cílem cvičení je pochopení vývoje jednotlivce a jeho závislosti na podmínkách a zákonitostech vývoje, charakteristika jednotlivých vývojových etap s přednostním zaměřením na vývoj v raném dětství, předškolní věk, problematiku školní zralosti a období dospívání.
Poslední úprava: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (05.03.2014)
|
|
||
Předmět je ukončen zápočtem. Zápočet bude udělen za osobní prezentaci vybraného tématu z programu cvičení, nebo za seminární práci v rozsahu 5-10 stran. Poslední úprava: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (05.03.2014)
|
|
||
Arnett,J.J. Adolescence and Emerging Adoolthood,Pearson UpperSaddle River,Prentice Hall 2009 Dittrichová,J., Papoušek,M., Paul,K., Chování dítěte raného věku a rodičovská péče,Grada, Heidbrink,H., Psycholgie morálního vývoje, Portál, Praha 1997 Janošová,P., Dívčí a chlapecká identita,Vývoj a úskalí, Praha, Grada 2008 Průcha,Jan, Dětská řeč a komunikace, Portál Praha Poslední úprava: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (03.04.2014)
|
|
||
Ke kontrole studia je předepsán zápočet. Procvičovaná témata budou ještě součástí zkoušky z ontogenetické psychologie Tematické okruhy ke zkoušce: předmět vývojové psychologie, hlavní úkoly význam ontogenetické psychologie pro učitele vývoj psychiky podmínky vývoje, rozdíly v teoretických přístupech k hodnocení významu podmínek vývoje vývojové zákonitosti periodizace vývoje (periodizační systémy, vývojový mezník, vývojové úkoly, vývojová krize, senzitivní fáze) charakteristika jednotlivých etap vývoje ( od početí až po stáří) pohybový vývoj dítěte vývoj poznávacích procesů vývoj citů a sociálních vztahů morální vývoj hra a dětská kresba a její vývoj připravenost na vstup do školy a její diagnostika
Poslední úprava: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (21.03.2014)
|
|
||
Cvičení z ontogenetické psychologie se vyučují paralelně spolu s přednáškami z ontogenetické psychologie. Obsahy obou kurzů se proto navzájem doplňují. Pro cvičení jsou vybraná zejména ta témata, která budou připravovat frekventanty kurzu pro výuku na 1. stupni základní školy.
Ontogeneze - podmínky a zákonitosti vývoje Rodina a její vliv na vývoj díttěte. Psychická deprivace v dětství a její vliv na vývoj dítěte. Raný vývoj dítěte (prenatální období, novorozenec, nemluvně, batole) Předškolní věk Dětská hra, její význam a vývoj. Dětská kresba a její vývoj. Vstup do školy, kritéria připravenosti na školu a jejich diagnostika. Vývoj poznávacích procesů (vnímání, pozornost, paměť myšlení, řeč) os narození do dospívání Vývoj citů a sociálních vztahů od narození do dospívání. Tělesný vývoj mladšího žáka. Vývoj motoriky v mladším školním věku Intelektuální vývoj mladšího žáka. Změny v citech a sociálních vztazích v mladším školním věku. Osobnost mladšího žáka. Dospívání a jeho dva stupně (puberta, adolescence) Rozdíly ve vývoji mezi chlapci a dívkami. Metody vývojové psychologie (diagnostika vývojových změn).
Poslední úprava: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (05.03.2014)
|
|
||
Podmínkou zápisu do předmětu je zápočet z psychologie osobnosti. Poslední úprava: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (05.03.2014)
|