|
|
|
||
Anotace: Cílem kurzu je pochopení vývoje jednotlivce a jeho závislosti na podmínkách a zákonitostech vývoje, charakteristika jednotlivých vývojových etap s přednostním zaměřením na vývoj v raném dětství, předškolní věk, problematiku školní zralosti a období dospívání.
Poslední úprava: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (05.03.2014)
|
|
||
Doporučená literatura: Průcha,Jan, Dětská řeč a komunikace, Portál Praha Poslední úprava: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (03.04.2014)
|
|
||
Studenti budou zkoušeni písemným testem.
Tematické okruhy ke zkoušce: předmět vývojové psychologie, hlavní úkoly význam ontogenetické psychologie pro učitele metody používané ve vývojové psychologii vývoj psychiky podmínky vývoje, rozdíly v teoretických přístupech k hodnocení významu podmínek vývoje vývojové zákonitosti periodizace vývoje (periodizační systémy, vývojový mezník, vývojové úkoly, vývojová krize, senzitivní fáze) charakteristika jednotlivých etap vývoje ( od početí až po stáří) pohybový vývoj dítěte vývoj poznávacích procesů vývoj citů a sociálních vztahů morální vývoj hra a dětská kresba a její vývoj připravenost na vstup do školy a její diagnostika Poslední úprava: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (22.03.2014)
|
|
||
Přednášky z ontogenetické psychologie jsou doplněny kurzem Cvičení z ontogenetické psychologie. Obsahy obou kurzů se proto navzájem doplňují. Hlavní témata přednášek: Předmět vývojové psycholodie, hlavní úkoly vývojové psychologie, význam ontogenetické psychologie pro učitele. Pojem vývoj, determinace vývojových změn, podmínky vývoje. Zrání a učení jako hlavní vývojové procesy Hodnocení významu podmínek v různých teoretických konceptech. Zákonitosti vývoje v ontogenezi. Ontogeneze - podmínky a zákonitosti vývoje Periodizace vývoje - důvody, problémy, periodizační systémy, vývojové mezníky. Vývojové úkoly, vývojová krize, senzitivní fáze ve vývoji. Raný vývoj dítěte (prenatální období, novorozenec, nemluvně, batole) Předškolní věk Dětská hra, její význam a vývoj. Dětská kresba a její vývoj. Vstup do školy, kritéria připravenosti na školu a jejich diagnostika. Vývoj poznávacích procesů (vnímání, pozornost, paměť myšlení, řeč) od narození do dospívání Vývoj citů a sociálních vztahů od narození do dospívání. Tělesný vývoj mladšího žáka. Vývoj motoriky v mladším školním věku Intelektuální vývoj mladšího žáka. Změny v citech a sociálních vztazích v mladším školním věku. Osobnost mladšího žáka. Dospívání a jeho dva stupně (puberta, adolescence) Rozdíly ve vývoji mezi chlapci a dívkami. Specifika vývojových změn v období dospělosti, kritéria dospělosti, vývojové etapy v dospělosti. Vývojové změny ve stárnutí a stáří Poslední úprava: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (21.03.2014)
|