|
|
|
||
Pokračování kurzu Didaktiky matematiky s praxí je zaměřeno na hlubší porozumění studia didaktiky matematiky. Předpokládá se propojení poznatků a zkušeností ze studia pedagogických a psychologických disciplín, matematiky a její didaktiky a praxe. Předmět je dotován rozsahem hodin 0/3, z toho je 0/1 průběžná praxe, 0/2 didaktický seminář. Praxe se koná u učitelů 1. st. ZŠ a na školách, které jsou smluvně zajištěny KMDM.
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2022)
|
|
||
Systemizovat a doplnit dosavadní poznatky matematiky a didaktiky matematiky. Rozvíjet schopnost sebevzdělávání budoucího učitele na základě vlastních pedagogických zkušeností. Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2022)
|
|
||
Materiály v příslušeném kurzu Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=11938
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (10.03.2022)
|
|
||
Hejný, M. Vyučování matematice orientované na budování schémat: Aritmetika 1. st. ZŠ. Praha: PedF UK, 2014 Jirotková, D. Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie. Praha: PedF UK, 2010 Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2009
Hejný, M. akol Učebnice matematiky pro 1.-3. roč. ZŠ + Příručka učitele . Praha: H-mat, o.p.s., 2018-2020
Vondrová, N. Matematická slovní úloha -Mezi matematikou, jazykem a psychologií. Karolinum, 2019.
Další články a odkazy na literaturu budou vkládány do LMS Moodle - kurz Didaktika matematiky I.-III. Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2022)
|
|
||
Nejdůležitější metodou výuky je individuální nebo skupinové řešení problémů a diskuse nad didaktickými a matematickými jevy, jejich reflexe propojující praxi s teorií. Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2022)
|
|
||
Požadavky ke klasifikovanému zápočtu budou pro každý rok specifikovány. Pro letní semestr akademického roku 2021/22 jsou tyto:
a) z praxe Podmínky pro praxi budou specifikovat vedoucí jednotlivých skupin na základě konkrétních možností školy, kde praxe probíhá. 100procentní účast na praxích (tj. 6 setkání) Student je povinen realizovat aspoň jednu vyučovací hodinu, v dostatečném předstihu odevzdat přípravu na hodinu a následně reflexi po odučené hodině. Student komentuje každou přípravu.
b) k semináři aktivní účast Studenti vypracovávají otázky předem vypsané k tématu semináře. Tento materiál studenti zakládají do portfolia. vypracování závěrečného testu na aspoň 60 procent Materiály získané z a ) i b) jsou podkladem pro uzavření klasifikovaného zápočtu. Semestr bude uzavřen formou kolokvia.
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (10.03.2022)
|
|
||
Obsah kurzu: 1. týden výuky: Geometrické konstrukce. 2. týden výuky: Kolmost, rovnoběžnost, úhly. 3. týden výuky: 2D míra: Zpracování pojmu obvod a obsah trojúhelníku, vyvození obsahu lichoběžníku – zejména stříháním a manipulacemi. 4. týden výuky: 3D míra a rozvoj prostorové představivosti 5. týden výuky: Číslo jako veličina, převody jednotek. 6. týden výuky: Rovnice a jejich propedeutika 7. týden výuky: Zobecňování 8. týden výuky: Kombinatorika 9. týden výuky: Pravděpodobnost 10. týden výuky: Práce s daty – tabulka jako nástroj pro evidenci, práce s grafy. 11. týden výuky: Třídění, klasifikace, hierarchizace, schématizace. 12. týden výuky: Matematická a finanční gramotnost Každý z uvedených tématických celků bude úzce propojen s existujícími pedagogickými zkušenostmi studentů, které mají zaznamenány ve svých portfoliích. Materiály k obsahu kurzu jsou dostupné a budou postupně doplňovány v LMS Moodle. Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2022)
|