|
|
|
||
Uchopováním předkládaných úloh budou rozvíjeny studentovy dovednosti experimentovat, organizovat dílčí výsledky a cílevědomě využívat pravidelností, formulovat a ověřovat hypotézy. Bude též rozvíjena dovednost formulovat nové úlohy vycházející z dané úlohy nebo situace na základě kladení otázek typu: Co když (ne)? a hledání odpovědí na ně. Klade se důraz na rozvíjení dovednosti argumentace, tj. vysvětlování: Proč zvolený postup funguje? Požadavek na rozvíjení právě uvedených dovedností je klíčovým v přípravě budoucích učitelů. Tím se pojetí aritmetiky kvalitativně odlišuje od pojetí, s jakým se studenti pravděpodobně setkávali v předmaturitním studiu.
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (12.09.2019)
|
|
||
Cílem předmětu je vést studenty k hlubšímu uchopení základů elementární aritmetiky, pojmu čísla, především orientovat se ve struktuře přirozených čísel, porozumět pozičním číselným soustavám, početním algoritmům, dělitelnosti čísel, zlomkům, proniknout do aritmetických pravidelností apod., a to i v některých případech s podporou geometrických interpretací. Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (12.09.2019)
|
|
||
Materiály k povinému studiu budou průběžně vkládány na moodle. Hejný M., Stehlíková N.: Číselné představy dětí (skriptum PedF UK, 1999) Hruša a kol.: Aritmetika pro pedagogické instituty (starší učebnice) Wittmann, E. Ch. , Müller, G. N.: Handbuch produktiver Rechenübungen, Band 1 (Von Einspluseins zum Einmaleins, 1990), Band 2 (Von halbschriftlichen zum schriftlichen Rechnen, 1992) Koman, M.: Pravidelnosti aritmetiky a geometrie číselných dvojčat, In Dvacetpět kapitol z didaktiky matematiky (2004). Koman, M.: Rozšiřování číselných oborů (Užití čtvercových sítí), (skriptum UK Praha, 1975) Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (12.09.2019)
|
|
||
Hlavní výukovou metodou je řešení úloh (odstupňované obtížnosti) a zkoumání jednoduchých problémových situací. Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (12.09.2019)
|
|
||
Požadavky k udělení zápočtu: Poslední úprava: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (05.12.2019)
|
|
||
1) Stovková tabulka (2/4) Stovková tabulka. Proměny čísel při pohybu v základních směrech tabulky a odpovídající pravidelností. Sčítání čísel ležících ve středově souměrném obrazci (v jedné řadě, ve čtverci, v obdélníku, ve tvaru písmena H, apod.) Obrácené úlohy, např. najděte čtverec se součtem čísel 207. Porovnání součtu čísel v paralelních řádcích, sloupcích, úhlopříčkách. Porovnání součtu čísel v posunutých obrazcích. 2) Cik-cak čtverece, magické čtverce a číselná dvojčata (2/4) Cik-cak čtverce v ST i mimo ST (vlastnost, vysvětlení). Doplnění neúplného cik-cak čtverce. Magické čtverce. Aritmetický a poziční zápis čísel v desítkové soustavě. Řádové počítadlo a řádová tabulka. Násobení a dělení 10, 100, ... Vyjádření čísel v soustavách o jiném základu z (zejména o základu z = 2 a z = 6). Násobení a dělení základem z. Modelování čísel v soustavách o základu z pomocí krychlové stavebnice. Dělitel a násobek a vztah mezi nimi. (Číslo 12 = 3 . 4, proto jsou čísla 3 a 4 dělitelé čísla 12, nebo jinými slovy 12 je násobek čísel 3 a 4.) Prvočíslo, složené číslo. Rozklad čísla na prvočísla. 5) Zlomky a racionální čísla (2/4) 6) Diofantovské rovnice (2/2, nebo 4)
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (12.09.2019)
|