PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Výpočetní zpracování hudby - NPFL144
Anglický název: Computational music processing
Zajišťuje: Ústav formální a aplikované lingvistiky (32-UFAL)
Fakulta: Matematicko-fyzikální fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Garant: Mgr. Jan Hajič, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Jan Hajič, Ph.D.
Je korekvizitou pro: NPFL145
Anotace -
Předmět seznámí posluchače s výpočetním zpracováním hudby v komerční i akademické sféře: reprezentace hudby od audia přes symbolické reprezentace (MIDI, MusicXML) po obrazovou informaci (noty), a metody od zpracování signálu po aplikiace strojového učení. Předmětu je vhodným základem pro hudebně-informatické ročníkové projekty a absolventské práce. Znalost hudební teorie a notace není nezbytná (minimum bude vysvětleno), nicméně pokud jste se nikdy hudbě aktivně nevěnovali, doporučujeme se alespoň seznámit s pojmy jako harmonie či hudební forma. Předmět bude vyučován v angličtině.
Poslední úprava: Mírovský Jiří, RNDr., Ph.D. (22.04.2024)
Podmínky zakončení předmětu -

Ústní zkouška, která krome prehledových otázek zahrnuje i podrobnejší diskusi nad vybraným doma pripraveným tématem.

Poslední úprava: Mírovský Jiří, RNDr., Ph.D. (22.03.2024)
Literatura -

Müller, Meinard. Fundamentals of Music Processing Using Python and Jupyter Notebooks. Cham: Springer, 2021.

https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/978-3-030-69808-9.pdf

Müller, Meinard, and Frank Zalkow. "libfmp: A Python package for fundamentals of music processing." Journal of Open Source Software 6, no. 63 (2021): 3326.

https://joss.theoj.org/papers/10.21105/joss.03326.pdf

Lerch, Alexander. An Introduction to Audio Content Analysis: Music Information Retrieval Tasks and Applications. 2nd Edition. New York: Wiley-IEEE Press, 2021.

Freely available as slides: https://github.com/alexanderlerch/ACA-Slides

and accompanying code: https://github.com/alexanderlerch/pyACA

and website: https://www.audiocontentanalysis.org/

Knees, Peter, and Markus Schedl. Music similarity and retrieval: an introduction to audio-and web-based strategies. Vol. 36. Heidelberg: Springer, 2016.

https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/978-3-662-49722-7.pdf

(Jednotlivé články k tématům v sylabu budou v repozitáři k předmětu.)

Poslední úprava: Mírovský Jiří, RNDr., Ph.D. (22.03.2024)
Sylabus -

1. Hudba a její formalizace. Zvuk vs. tón. Základní hudební příznaky (tempo, doby, harmonie, melodie). Uživatelské role (posluchač, distributor, interpret).

2. Základy zpracování hudebního audia: signál, sampling, konvoluce a dekonvoluce. Rezonance, alikvotní řada a barva.

3. Extrakce příznaků z audia. Tóny a jejich výšky. Transkripce monofonní a polyfonní nahrávky, extrakce melodie, harmonie, žánry. Beat tracking, downbeat & tempo estimation. Source separation.

4. Symbolické popisy hudby. MIDI, maticový pohled. Formáty pro hudební notaci: ABC, humdrum, lilypond, MusicXML, MEI. Vybrané databáze symbolicky zakódované hudby.

5. Vizuální záznam hudby: notopis. OMR ve světě a na MFF UK.

6. Hudební podobnost v symbolických reprezentacích a v audiu. Vyhledávání, multimodalita — query by humming.

7. Multimodalita a performance: Score following se symbolickou reprezentací a bez ní, jeho aplikace. Modelování hudební expresivity. Automatický adaptivní doprovod.

8. Zpěv a texty. Detekce zpěvu, syntéza zpěvu, automatická transkripce a zarovnání zpívaného textu.

9. Digitální dějiny hudby. Databáze: RISM, F-Tempo, Cantus. Příklady: digitální edice (Mozart, Josquin), databáze popuární hudby (Billboard, Million Songs Dataset)

10. Generování hudby. Algoritmičnost, náhoda a generativní umělá inteligence. Různé human-in-the-loop systémy.

11. Hudební distribuce: Doporučovací systémy — collaborative filtering, cold start problem. Copyright: ContentID, fingerprinting. Cover song identification.

12. Hudební kognice. EEG a hudba, entrainment, muzikoterapie: Parkinson, deprese, Alzheimer.

13. Hudba mimoevropských kultur. Rágy, čínská hudba, maqamy, arabsko-andaluská hudba. Lidová hudba, kulturně-evoluční pohled.

14. Svět hudební informatiky: průmysl, akademická sféra, důležité webové rozcestníky. Svět, Evropa, ČR, MFF. Důležité open-source knihovny.

15. Opakování na zkoušku, rezerva, prostor pro diskusi.

(Předmět neřeší samotnou digitální produkci hudby a zvukařinu: live coding, práci s DAW, mixing, implementaci VST pluginů, atd.)

Poslední úprava: Mírovský Jiří, RNDr., Ph.D. (22.03.2024)
Vstupní požadavky -

Urceno predevším pro 2.-3. rocník Bc. studia, príp. 1. rocník Nav. Mgr. studia (predevším pri zájmu o diplomovou práci).

Poslední úprava: Mírovský Jiří, RNDr., Ph.D. (18.04.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK