PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Metody a strategie výuky informatiky - NDIN020
Anglický název: Methods and Strategies of Teaching Computer Science
Zajišťuje: Katedra softwaru a výuky informatiky (32-KSVI)
Fakulta: Matematicko-fyzikální fakulta
Platnost: od 2025
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Rozsah, examinace: letní s.:0/3, Z [HT]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Garant: doc. RNDr. Pavel Töpfer, CSc.
doc. Mgr. Cyril Brom, Ph.D.
Mgr. Lenka Forstová
Neslučitelnost : NDIN015
Záměnnost : NDIN015
Je neslučitelnost pro: NDIN016, NDIN015
Je záměnnost pro: NDIN016, NDIN015
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Vyučován ob rok, vyučován v 2026/27 Součástí tohoto předmětu je aktivní seznámení se s různými výukovými přístupy a jejich kritické zhodnocení. Trénink rozličných výukových metod a posouzení výhod/nevýhod jejich použití vzhledem ke konkrétnímu vyučovanému tématu. Studentům jsou v rámci jejich samostudia nabízeny vhodně vybrané webináře s tématikou didaktiky informatiky. Studenti si připravují výuku určitého tématu a volí k jeho výuce vhodné metody. Výuku demonstrují před svými spolužáky. Výstup studenta je reflektován celou skupinou. Zpracovaný výstup je součástí portfolia student
Poslední úprava: Holan Tomáš, RNDr., Ph.D. (16.05.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Předmět je zakončen zápočtem. Zápočet se uděluje za aktivní účast na cvičeních, vypracování zadaných domácích úkolů a realizaci zadaných didaktických výstupů.

Povaha těchto požadavků neumožňuje vypsat opravné termíny.

Poslední úprava: Forstová Lenka, Mgr. (29.04.2025)
Literatura

https://www.imysleni.cz/ucebnice

https://internet4kids.mff.cuni.cz/

https://www.csfieldguide.org.nz/en/

https://aidetem.cz/

https://code.org/

https://digitalizace.rvp.cz/co-se-meni/nova-informatika

https://www.commonsense.org/education

https://www.csunplugged.org/en/

Crash Course: computer science

https://www.youtube.com/playlist?app=desktop&list=PL8dPuuaLjXtNlUrzyH5r6jN9ulIgZBpdo

Série videí Nezkreslená věda zejm. Jak funguje internet, Jak funguje počítač, Superpočítače;

https://www.otevrenaveda.cz/cs/pro-verejnost/nezkreslena-veda/

Computer Science Teachers Association. 2017. CSTA K-12 Computer Science Standards, Revised 2017.

https://csteachers.org/k12standards/

I. Stuchlíková & T. Janík (Eds.), Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. Masarykova univerzita. (část M.

Černochová, J. Vaníček, Didaktika informatiky)

Dylan Wiliam, Siobhán Leahy, Zavádění formativního hodnocení, PublishED,

Poslední úprava: Forstová Lenka, Mgr. (24.04.2025)
Sylabus
Specifika didaktiky informatiky
  • Specifika výuky informatiky a její místo v kurikulu
  • Klíčové dovednosti a kompetence žáků v informatice
Výukové strategie a jejich aplikace
  • Frontální, skupinová, projektová, problémová výuka, ...
  • Aktivizační metody v informatice
  • Výhody a nevýhody jednotlivých přístupů
Videa a webináře jako nástroj profesního rozvoje
  • Analýza a reflexe vybraných webinářů
  • Rozbor videoukázek reálné výuky a diskuze nad jejich efektivitou
Práce s chybou a zpětnou vazbou ve výuce
  • Jak efektivně využívat chybu jako nástroj učení
  • Formativní hodnocení ve výuce informatiky
Tvorba a realizace výukových hodin
  • Příprava a struktura efektivní hodiny informatiky
  • Výběr vhodných metod pro různá témata informatiky
  • Praktická aplikace - studenti si připravují a vedou ukázkové lekce
  • Poskytování a přijímání zpětné vazby od kolegů
  • Reflexe vlastní i cizí výuky jako prostředek profesního růstu

Poslední úprava: Forstová Lenka, Mgr. (24.04.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK