PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Aplikační software (CŽV) - NDIN017
Anglický název: Application Software (CŽV)
Zajišťuje: Katedra softwaru a výuky informatiky (32-KSVI)
Fakulta: Matematicko-fyzikální fakulta
Platnost: od 2025
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Další informace: https://www.ms.mff.cuni.cz/~forstova/ITUI/ITUI.html
Garant: Mgr. Anna Yaghobová
Mgr. Lenka Forstová
Třída: Informatika Mgr. - učitelské studium informatiky
Kategorizace předmětu: Informatika > Didaktika informatiky
Neslučitelnost : NDIN011
Záměnnost : NDIN011
Anotace -
Cílem předmětu je získání dovedností pro použití běžného uživatelského software při řešení úkolů různé obtížnosti. Výuka je zaměřena na osvojení principů, nikoli konkrétní aplikace. Studenti se učí rozpoznávat technologické principy a využívat je při práci v kombinaci s různými nástroji, včetně řešení problémů pomocí AI. V rámci předmětu studenti učitelství nacvičují poskytování zpětné vazby a vytváření úloh zaměřených na řešení problémů s využitím principů bez závislosti na konkrétním softwaru.
Poslední úprava: Forstová Lenka, Mgr. (29.04.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Předmět je zakončen zkouškou a zápočtem. Zápočet se uděluje za aktivní účast a splnění zadaných úkolů.

Řešení vybraných rozsáhlejších úkolů je nutné obhájit během zkoušky. Dále během zkoušky student prokáže schopnost řešit zadané úkoly v časovém limitu za pomoci dostupné nápovědy. Svoji volbu způsobu řešení musí zdůvodnit vzhledem k jeho univerzálnosti a efektivitě.

Poslední úprava: Forstová Lenka, Mgr. (29.04.2025)
Sylabus -
Úvod: Proč zkoumat principy za aplikacemi
  • Seznámení s cíli předmětu a formami práce
  • Co znamená „porozumět principu“ a proč je to důležitější než znalost rozhraní
  • Přehled oblastí, s nimiž se během kurzu seznámíme
  • Společné pojmenování přenositelných principů (vrstvy, objekty, vzorce, hierarchie...)

Textové editory a principy práce s textem

  • Struktura textu a dokumentu: nadpisy, odstavce, styly, odkazy, objekty
  • Pojmenování a uvědomění principů, které zůstávají stejné napříč nástroji
  • Základní principy typografie, identifikace kritérií pro kvalitní sazbu
  • Praktická práce: úprava dokumentu podle zadání, cílem je najít „správný způsob“ na základě struktury

Tabulkové procesory: od dat k informacím

  • Princip uspořádání dat do tabulky: řádky, sloupce, datové typy, logika tabulky
  • Vzorce, odkazy, podmíněné formátování
  • Zpracování veřejně dostupných dat (např. ČSÚ, školská data, otevřené statistiky)
  • Získávání a prezentace informací: filtry, kontingenční tabulky, grafy a jejich interpretace
  • Praktická úloha: analýza dat + vizualizace + slovní interpretace
  • Reflexe použitých metod a výsledků řešení úloh

Základy programování ve VBA

  • Záznam a úprava makra, čtení a úprava jednoduchého kódu
  • Automatizace rutinních činností
  • Tvorba vlastních jednoduchých tabulkových funkcí

Grafika: principy rastrové a vektorové tvorby

  • Barevné modely a kontext volby určitého modelu
  • Komprese a grafické formáty
  • Rastrová grafika: pixely, rozlišení, vrstvy, průhlednost, …
  • Vektorová grafika: objekty, cesty, zarovnání, hierarchie skupin objektů, …
  • Pojmenování a uvědomění principů, které zůstávají stejné napříč nástroji
  • Praktická tvorba a úprava obrázků ve studentem zvolené aplikaci (např. GIMP, Inkscape, …)

Tvorba prezentací

  • Co dělá prezentaci srozumitelnou a účinnou? (např. pravidlo 6×6, kontrast, přehlednost)
  • Rozdíly v ovládání, ale shoda v principech (PowerPoint, Google Slides, LibreOffice Impress, Canva)
  • Praktická tvorba prezentace se zpětným pohledem na použité principy
  • Stanovení kritérií pro hodnocení prezentace, poskytování zpětné vazby na základě stanovených kritérií

Aplikační nástroje pro spolupráci a zpětnou vazbu

  • Krátké seznámení s různými typy nástrojů (Padlet, Mentimeter, Whiteboard.fi aj.)
  • Objevování principů interakce: vstup-výstup, okamžitá odezva, sdílení, anonymita
  • Samostatná práce studentů - objevování principu skrze tvorbu krátké aktivity

Poslední úprava: Forstová Lenka, Mgr. (29.04.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK