Cílem předmětu je získání dovedností pro použití běžného uživatelského software při řešení úkolů různé obtížnosti.
Výuka je zaměřena na osvojení principů, nikoli konkrétní aplikace. Studenti se učí rozpoznávat technologické principy a využívat je při práci v kombinaci s různými nástroji, včetně řešení problémů pomocí AI.
V rámci předmětu studenti učitelství nacvičují poskytování zpětné vazby a vytváření úloh zaměřených na řešení problémů s využitím principů bez závislosti na konkrétním softwaru.
Poslední úprava: Forstová Lenka, Mgr. (29.04.2025)
The goal of the subject is to gain appropriate skills for using common user software when solving tasks of varying
difficulty. Teaching is largely conducted in a manner that does not emphasise the importance of a particular
software, but is focused on students acquiring knowledge and skills that shall facilitate mastering of their chosen
applications in a given area.
Poslední úprava: Forstová Lenka, Mgr. (25.05.2021)
Podmínky zakončení předmětu
Předmět je zakončen zkouškou a zápočtem. Zápočet se uděluje za aktivní účast a splnění zadaných úkolů.
Řešení vybraných rozsáhlejších úkolů je nutné obhájit během zkoušky. Dále během zkoušky student prokáže schopnost řešit zadané úkoly v časovém limitu za pomoci dostupné nápovědy. Svoji volbu způsobu řešení musí zdůvodnit vzhledem k jeho univerzálnosti a efektivitě.
Poslední úprava: Forstová Lenka, Mgr. (29.04.2025)
Sylabus -
Úvod: Proč zkoumat principy za aplikacemi
Seznámení s cíli předmětu a formami práce
Co znamená „porozumět principu“ a proč je to důležitější než znalost rozhraní
Přehled oblastí, s nimiž se během kurzu seznámíme
Společné pojmenování přenositelných principů (vrstvy, objekty, vzorce, hierarchie...)
Textové editory a principy práce s textem
Struktura textu a dokumentu: nadpisy, odstavce, styly, odkazy, objekty
Pojmenování a uvědomění principů, které zůstávají stejné napříč nástroji
Základní principy typografie, identifikace kritérií pro kvalitní sazbu
Praktická práce: úprava dokumentu podle zadání, cílem je najít „správný způsob“ na základě struktury
Tabulkové procesory: od dat k informacím
Princip uspořádání dat do tabulky: řádky, sloupce, datové typy, logika tabulky
Vzorce, odkazy, podmíněné formátování
Zpracování veřejně dostupných dat (např. ČSÚ, školská data, otevřené statistiky)
Získávání a prezentace informací: filtry, kontingenční tabulky, grafy a jejich interpretace
Praktická úloha: analýza dat + vizualizace + slovní interpretace
Reflexe použitých metod a výsledků řešení úloh
Základy programování ve VBA
Záznam a úprava makra, čtení a úprava jednoduchého kódu