Přednáška je zaměřena na taxonomii výukových cílů, vyučovací metody a
organizační formy ve výuce fyziky, na funkci fyzikálních pokusů a na
diagnostiku fyzikálních znalostí.V seminářích se vytváří příprava na
vyučovací hodinu s následným mikrovýstupem, probírá se metodika řešení
fyz. úloh, zpracovávají se konkrétní ukázky aktivních vyučovacích metod,
tvoří se různé druhy zkoušek a provádí se jejich vyhodnocování.
Určeno pro 4.r. U MF,FI /SŠ.
Poslední úprava: ()
Lecture is focused on the concretization of the goals in physics teaching, teaching methods an organizational forms in physics teaching, the function of physical experiments and the diagnoctics of physical knowledge. In seminars students learn how the preparate for a lesson of physics and the methodology of solving exercises in physics. They also work on specific examples of active teaching methods, create varios forms of exercises and evaluate them. For the 4th year teacher students of Mathematics-Physics at secondary school.
Poslední úprava: Svoboda Emanuel, prof. RNDr., CSc. (05.05.2004)
Literatura
Kašpar, E. a kol.: Didaktika fyziky - obecné otázky. SPN, Praha 1978. Fenclová, J.: Didaktické myšlení a jednání učitele fyziky. SPN, Praha 1984. Kašpar, E. a kol.:Problémové vyučování a problémové úlohy ve fyzice. SPN, Praha 1982. Janas, J.: Kapitoly z didaktiky fyziky. MU Brno, 1996. Mechlová, E.: Skupinové vyučování ve fyzice na ZŠ a SŠ. SPN Praha, 1988. Volf, I.: Metodika řešení úloh ve středoškolské fyzice. Gaudeamus Hradec Králové, 1997. Chrástka, M.: Didaktické testy. Paido Brno, 1999. Svoboda, E. a kol.: Pokusy z fyziky na střední škole. I. až IV. díl. Prometheus Praha, 1997, 1999, 2001. Svoboda, E.: Pokusy s jednoduchými pomůckami. Prometheus Praha, 2001. Bartuška, K.: Sbírka řešených úloh z fyziky pro střední školy. I. až IV. díl. Prometheus Praha, 1997, 1998, 2000. Svoboda, E. a kol.: Přehled středoškolské fyziky. SPN, Praha 1991. Slovník školské fyziky. SPN Praha 1988. Učebnice fyziky pro střední školy. Časopisy Matematika - fyzika - informatika, Školská fyzika.
Poslední úprava: Svoboda Emanuel, prof. RNDr., CSc. (05.05.2004)
Sylabus -
Úvod do studia didaktiky fyziky jako vyučovacího předmětu Cíle a obsah výuky fyziky na střední škole. Poznávací, opearační a hodnotové cíle. Taxonomie cílů. Obsah a struktura učiva. Osnovy a učebnice fyziky. Didaktické principy ve výuce fyziky. Příprava učitele na vyučovací hodinu. Vyučovací metody ve výuce fyziky. Rozbor metod s popužitím konkrétního učiva fyziky na gymnáziu. Pokusy ve výuce fyziky. Konkrétní ukázky a jejich rozbor. Fyzikální úlohy, metodika jejich řešení. Organizační formy výuky fyziky. Diagnostika a hodnocení fyzikálních poznatků. Požadavky kladené na tvorbu zkoušky. Typy zkoušek a jejich provedení. Didaktické testy, tvorba položek, položková analýza.
Poslední úprava: T_KDF (23.05.2001)
Lecture is focused on the concretization of the goals in physics teaching, teaching methods an organizational forms in physics teaching, the function of physical experiments and the diagnoctics of physical knowledge. In seminars students learn how the preparate for a lesson of physics and the methodology of solving exercises in physics. They also work on specific examples of active teaching methods, create varios forms of exercises and evaluate them. For the 4th year teacher students of Mathematics-Physics at secondary school.
Poslední úprava: Svoboda Emanuel, prof. RNDr., CSc. (05.05.2004)