|
|
|
||
Přehled hlavních směrů počítačové fyziky. HW a SW základy počítačové fyziky. Počítačové modelování, počítačová grafika, zpracování obrazu, integrální transformace. Základní numerické metody. Základy matematické statistiky a počtu pravděpodobnosti.
Poslední úprava: T_FUUK (14.05.2009)
|
|
||
Seznámit studenty se základními algoritmy numerické matematiky a jejich využitím v počítačové fyzice (viz. anotace a sylabus). Poslední úprava: Barvík Ivan, RNDr., Ph.D. (23.05.2014)
|
|
||
Podmínkou udělení zápočtu je aktivní účast alespoň na 70 % hodin. V případě nesplnění je nutno vypracovat úlohy z látky, kde došlo k absencím. Další podmínkou udělení zápočtu je vypracování zadaného projektu. Poslední úprava: Barvík Ivan, RNDr., Ph.D. (30.10.2019)
|
|
||
Přednášky a praktická cvičení v počítačové laboratoří. Programování základních algoritmů (včetně jejich paralelizace), analýza a úpravy jednoduchých zdrojových kódů, základy práce se softwarovými balíky dostupnými v superpočítačovém MetaCentru. Nejsou potřeba žádné předběžné znalosti. Poslední úprava: Barvík Ivan, RNDr., Ph.D. (23.05.2014)
|
|
||
1. Přehled hlavních směrů počítačové fyziky.
2. Vývoj hardwarových prostředků pro náročné numerické výpočty (www.top500.org) a jejich dostupnost pro studenty MFF UK (http://metavo.metacentrum.cz/cs/).
3. Vybrané numerické metody: řešení soustav algebraických rovnic, obyčejných a parciálních diferenciálních rovnic, rychlá Fourierova transformace atd.
4. Metoda molekulární dynamiky - Verletův algoritmus pro numerické řešení pohybových rovnic, silová pole, termodynamické soubory - kontrola teploty a tlaku, periodické okrajové podmínky, dlouhodosahové síly, Ewaldova sumace. Softwarové balíky pro molekulárně dynamické (NAMD, AMBER, GROMACS) a "N-body" kosmologické (Gadget2) simulace.
5. Metoda Monte Carlo
6. Numerické řešení Schrodingerovy rovnice popisující jednoduché kvantové systémy, Hartreeho-Fockova a Carova-Parrinelliho metoda. Softwarové balíky Gaussian a CPMD.
7. Numerické řešení Navierových-Stokesových rovnic popisujících proudění tekutin, metody LB (Lattice-Boltzmann) a SPH (Smoothed-Particle Hydrodynamics). Softwarové balíky Fluent, openLBMflow a Blender.
8. Algoritmy pro fyzikálně korektní fotorealistické vykreslení 3D scény. Softwarový balík Blender.
9. Paralelizace vybraných algoritmů prostřednictvím OpenMP (počítače se sdílenou pamětí), MPI (klastry) a CUDA (grafické karty). Poslední úprava: Barvík Ivan, RNDr., Ph.D. (23.05.2014)
|