|
|
|
||
|
Kurz je navržen tak, aby prohluboval profesní kompetence budoucího učitele geografie včetně ujasnění si osobního pojetí výuky. Zejména jsou procvičovány dovednosti spojené s projektováním geografického učiva, dále pak dovednost podporovat a motivovat žáky k učení se geografie, používat metody a formy výuky ve vztahu ke zvoleným cílům a dovednost na základě předem stanovených kritérií hodnotit vlastní činnost (sebereflexe) a činnost ostatních. A to vše na praktických ukázkách aktivit do výuky. Významnou součástí kurzu je také skupinová příprava, realizace a reflexe vyučování.
Poslední úprava: Řezníčková Dana, doc. RNDr., Ph.D. (18.02.2025)
|
|
||
|
Čapek, R. (2018): Moderní didaktika. Praha, Grada Ginnis, P. (2017): Efektivní výukové nástroje pro učitele. České vydání, EDULAB, Praha. Fletcher-Wood, H. (2021): Responzivní výuka. Kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. Euromedia group, Praha. Košťálová, H., Miková, Š., Stang, J. (2008): Školní hodnocení žáků a studentů. Portál, Praha. Kalhous, Z., Obst, O., et al. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál. Lambert, D., Balderstone, D. (2010): Learning to teach geography in the secondary school. Routledge, London and New York. Lemov, D. (2024): Uč jako šampion. České vydání, EDULAB, Praha. Marada, M., Řezníčková, D., Hanus, M. a kol. (2017): Koncepce geografického vzdělávání. Certifikovaná metodika MŠMT, Praha. Dostupné z: https://www.egeografie.cz/ Pasch M., et. al (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál. Petty, G. (1996). Moderní vyučování. Praha: Portál. Pike, G., & Selby, D.(1994). Globální výchova. Praha: Grada. Řezníčková, D. (2008). Zeměpis a mediální výchova. In. N. Rutová (Ed.), Média tvořivě. Metodická příručka mediální výchovy (s. 238-246, 249-252). Kladno: Aisis, o. s. Řezníčková, D., et al. (2008). Náměty pro geografické a environmentální vzdělávání: Výuka v krajině. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta, katedra sociální geografie a regionálního rozvoje. Řezníčková, D. (2012). Zeměpis a zeměpisné otázky. In D. Mandíková, J. Houfková, et al., Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti. Utváření kompetencí žáků na základě zjištění šetření PISA 2009. (s. 19-21, 129-130). Praha: Česká školská inspekce. Řezníčková, D. et al. (2012). Praha a její okolí: region známý neznámý. Praha: Nakladatelství P3K. Řezníčková, D. et al. (2012). Geografie. Aktivně, aktuálně a s aplikacemi. Praha: Nakladatelství P3K. Slavík, J. (1999). Hodnocení v současné škole. Praha: Portál. Wiliam, D., Leahyová, S. (2015): Zavádění formativního hodnocení. Learning Sciences International/ EDULAB, Praha. Aktuální články a dokumenty, na které byli studenti upozorněni v semináři. Poslední úprava: Řezníčková Dana, doc. RNDr., Ph.D. (18.02.2025)
|
|
||
|
Záměrem předmětu je vytvářet podnětné prostředí, jež napomáhá studentovi ujasnit si osobní pojetí výuky geografie. S určitým zjednodušením lze říci, že v rámci semináře se procvičují dovednosti vztahující se k projektování, realizaci a hodnocení geografické výuky. Důraz je zejména kladen na dovednost záměrného výběru podstatného učiva na základě specifikace klíčových myšlenek a pojmů, na dovednost podporovat a motivovat žáky k učení se geografii, podporovat rozvoj jejich geografického myšlení, dovednost používat vhodné metody a formy výuky ve vztahu k zvolený vzdělávacím cílům a dovednost na základě předem stanovených kritérií hodnotit vlastní činnost (sebereflexe) a činnost ostatních. Podmínky pro zápis: Podmínky pro splnění studijních povinností: Poslední úprava: Řezníčková Dana, doc. RNDr., Ph.D. (18.02.2025)
|