PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Management cestovního ruchu - MZ340P853
Anglický název: Tourism Management
Český název: Management cestovního ruchu
Zajišťuje: Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje (31-340)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: 20
Minimální obsazenost: 5
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Poznámka: povolen pro zápis po webu
předmět má cyklickou výuku
Garant: RNDr. Dana Fialová, Ph.D.
Vyučující: RNDr. Dana Fialová, Ph.D.
Neslučitelnost : MZ340P852
Je neslučitelnost pro: MZ340P852
Anotace
Kurz management cestovního ruchu se orientuje na následující skupiny problémů:
Studium managementu v obecné rovině s důrazem na destinační management.
Životní cyklus produktu v cestovním ruchu.
Ŕízení rekreačních zdrojů dle zásad trvale udržitelného rozvoje.



Poslední úprava: Fialová Dana, RNDr., Ph.D. (23.01.2023)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je osvojení a procvičení znalostí a dovedností:

potřebných pro řízení destinace cestovního ruchu dle zásad trvale udržitelného rozvoje

vhodných při uplatnění vlastní kreativity při tvorbě, propagaci, kontrole a inovaci produktu cestovního ruchu

Poslední úprava: Fialová Dana, RNDr., Ph.D. (21.07.2010)
Literatura

FORET, M., FORETOVÁ, V. (2001): Jak rozvíjet místní cestovní ruch. GRADA, Praha
GALVASOVÁ, I., BINEK, J., HOLEČEK, J., CHABIČOVSKÁ,K., SZCZYRBA, Z. a kol (2008): Průmysl cestovního ruchu. GaREP, MMR ČR Praha
HALL, C.M. (1994): Tourism and Politics. Policy, Power and Place. Wiley, 238 s.
HOLEŠÍNSKÁ , A. (2007): Destinační management aneb Jak řídit turistickou destinaci, ESF MU, Brno

HOLEŠÍNSKÁ , A. (2022): Destinační management. Umění rozvíjet detinaci. Grda, Praha.

KIRÁĹOVÁ, A. (2003): Marketing destinace cestovního ruchu. Ekopress, Praha
KUNEŠOVÁ, E., NEDVĚDOVÁ, A (1992): Technika cestovního ruchu, Grada, Praha
NEJDL, K. (2011): Management destinace cestovního ruchu. Wolters Kluwer Česká republika, Praha
PAGE, S. ed. (2008): Sustanable tourism I - IV.Routletge, London
PÁSKOVÁ, M., ZELENKA, J. (2002): Výkladový slovník cestovního ruchu, MMR Praha
RUSKOVÁ, D., ŠTÝRSKÝ, J. (2000): Geografie cestovního ruchu a dějiny kultury pro cestovní ruch. 2. vydání, Gaudeamus, Hradec Králové
SEIFERTOVÁ, V. (2003): Marketing v lázeňském cestovním ruchu. VŠCRHL, PRAGOLINE, Praha
SHAW, G., WILLIAMS, A.M. (2004, 1994): Critical Issues in Tourism. A Geographical Perspective. Blackwell Oxford, 372 s.
SYSEL, J., ZURYNER, J. (2009): Management cestovní kanceláře a cestovní agentury. UJAK, Praha.
ŠTĚPÁNEK, V., KOPAČKA, L., ŠÍP, J. (2000): Geografie cestovního ruchu. Skripta. Praha, PřF UK.VYSTOUPIL, J., HOLEŠÍNSKÁ, A., KUNC, J., ŠAUER, M. (2007): Metody pro tvorbu strategických a programových dokumentů cestovního ruchu. MMR ČR Praha
VYSTOUPIL, J., ŠAUER, M.,HOLEŠÍNSKÁ, A., METELKOVÁ, P. (2007): Management cestovního ruchu. ESF MU Brno
COT (communication, on-line, travel). Nezávislý časopis pro profesionály v cestovním ruchu. 11x ročně. ISSN 1212-4281
Czech Hospitality and Tourism Paper. Odborný časopis, vydává Vysoká škola hotelová ISSN 1801-1535
www.vzdelavanivcr.cz
CzechTourism-Česká centrála cestovního ruchu, Statistiky, Kompendium, www.czechtourism.cz
www.world-tourism.org

Poslední úprava: Fialová Dana, RNDr., Ph.D. (23.01.2023)
Požadavky ke zkoušce

Je požadována 70% účast 
Zápočet: tvorba, prezentace a obhájení zadaných projektů (např. tvorba produktu cestovního ruchu, tvorba strategického materiálu pro danou desinaci ...)
Zkouška: Diskuse nad vypracovaným projektem s důrazem na propojení s teoretickými znalostmi.

Poslední úprava: Fialová Dana, RNDr., Ph.D. (23.01.2023)
Sylabus

Přednáška a cvičení sestává s následujících tematických bloků
1. základy managementu
2. destinační management (řízení destinace, destinační společnosti, benchmarking)
3. produkty v cestovním ruchu
4. řízení rekreačních zdrojů dle zásad trvale udržitelného rozvoje
5. technika cestovního ruchu (dílčí služby - ubytování, doprav , stravování..., etika, etiketa...)
6. marketing (marketingový výzkum např.profil návštěvníka, strategie destinace...)

Harmonograma výuky pro rok 2025

•20.2. – úvodní hodina, představení,  obecné základy managementu

•27.2. – domácí příprava

•6.3. – diskuse nad domácí přípravou, zadání zápočtového úkolu, produkt cestovního ruchu

•13.3.  – RNDr. Zdeněk Kukal – Kololoď  - produkt cestovního ruchu, ředitel cestovní kanceláře Geotour

•20.3. –  destinace a destinační management

•27.3. – Mgr. Ondřej Špaček – certifikace destinačních společností v Česku,  ředitel společnosti KREIA Group

•3.4. – destinační společnost

•10.4. – Mgr. Tereza Kubištová – práce v destinační společnosti – Kraj Blanických rytířů, produktové řady  CzechTourism

•17.4.  – Mg. Anna Čtvrtníková – produkty šetrného cestovního ruchu z východních Krkonoš, DOTEK  apod.

•24. 4 – Mgr. Marek Neuman  - produkty městského cestovního ruchu, průvodcovské aktivity

•15.5. – prezentace zápočtového úkolu – výuka do 16:30

  

Poslední úprava: Fialová Dana, RNDr., Ph.D. (25.02.2025)
Vstupní požadavky

Doporučeno je absolvovat v zimním semestru předmět geografie cestovního ruchu či rekreační funkci krajina - není podmínkkou.

Poslední úprava: Fialová Dana, RNDr., Ph.D. (23.01.2023)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK