|
|
|
||
Cílem předmětu je představit proměny geografie od jejího etablování v moderní vědní obor v 19. století po současnost. Svým zaměřením předmět umožňuje studentům na příkladu hlavních etap, resp. klíčových paradigmat pochopit podstatu proměn předmětové orientace geografie na pozadí vývoje systému věd i v měnících se časoprostorových a společenských kontextech.
V kurzu jsou představeny proměny nejen obsahu (výzkumná témata a problémy) a klíčových geografických konceptů (region, místo, krajina, měřítko ad.), převažující metodologické přístupy bádání, ale i stěžejní osobnosti a “školy” světové a české geografie. Obsah předmětu je koncipován s ohledem na požadavky SZZK v navazujících magisterských studijních programech učitelství geografie. Absolvování předmětu by mělo studentům usnadnit zpracování závěrečných prací, hlavně obecných - teoretických a metodologických - východisek práce, a přípravu k SZZK. V průběhu předmětu jsou uplatněny převážně prvky distančního vzdělávání. Důraz se klade na samostudium a kritické čtení textů uvedených k jednotlivým lekcím v SIS. Porozumění textům se ověřuje formou individuálních dílčích výstupů studentů (např. anotace, myšlenkové schéma, poster, prezentace). Absolvent kurzu: - rozlišuje mezi pojmy historie geografie a dějiny geografického myšlení - umí vlastními slovy představit různé zdroje informací o dějinách geografického myšlení - rozumí pojmům: objekt a předmět studia, paradigma, vědecká revoluce - na časové ose umí schematicky vymezit klíčové etapy a mezníky změn myšlení v geografii a tyto zařadit do kontextu společenských změn - rozlišuje vnější rámce a vnitřní podmíněnosti změn geografického myšlení - rozumí pojmu geografický / environmentální determinismus - umí vlastními slovy vysvětlit podstatu jednoho z klíčových geografických konceptů – regionu - rozlišuje mezi jednotlivými školami tradiční regionální geografie a jejich přístupy - zná klíčové postavy tradiční RG - umí vysvětlit základní rozdíl mezi idiografickými a nomotetickými přístupy - rozumí pojmu geografický posibilismus, milieu, tzv. vlastivědné schéma - umí vlastními slovy vysvětlit podstatu změn geografického myšlení v poválečném období a specifikovat příčiny změn - zná klíčové postavy a díla humánní geografie 50. a 60. let - diskutuje přínos tzv. kvantitativní revoluce geografii a české sociální geografii - rozumí pojmu teorie, pozitivismus, zákonitost, pravidelnost, opakovatelnost, geografická organizace společnosti --- Objekt a předmět studia geografie, postavení geografie v rámci ostatních věd, vnitřní struktura discipliny. Vývoj vědy a vývoj geografického myšlení. Popisná regionální geografie (klasifikace geografických informací, geografický determinismus). Prostorová věda (kvantitativní revoluce, nomotetická versus idiografická geografie). Post-pozitivistické přístupy (kritika pozitivismu, multiparadigmatičnost a pluralita přístupů, role subjektu - kritická teorie, pozitivní, kritická a normativní úloha geografie, aktér versus struktura). Vybrané klíčové koncepty (region, krajina, místo a prostor, absolutní a relativní prostor a vzdálenost, časoprostorová difuze, roztahování a smršťování, regionalizace a územní typologie, globalizace a globální jevy) a vybrané pravidelnosti (vnitřní uspořádání města - Chicagská škola, pravidlo velikostního uspořádání měst, teorie centrálních míst, geografická organizace reality). Nová regionální a nová kulturní geografie (sociální konstrukce reality). Poslední úprava: Chromý Pavel, doc. RNDr., Ph.D. (08.10.2023)
|
|
||
Povinná literatura: DANĚK, P. (2013): Geografické myšlení: úvod do teoretických přístupů. Masarykova univerzita, Brno, 171 s. GREGORY, D. et al. Eds. (2009): The dictionary of human geography, 5th Edition. Wiley-Blaskwell, Chichester, UK.
KOREC, P., RUSNÁK, J. (2018): Prístupy humánnej geografie – filozofia, teória, kontext. Univerzita Komenského, Bratislava, 239 s. MATLOVIČ, R., MATLOVIČOVÁ, K. (2015): Geografické myslenie. FHPV, PU v Prešove, Prešov, 321 s. ----- GARDAVSKÝ, V., HAMPL, M. (1982): Základy teoretické geografie. Praha, SPN. Poslední úprava: Chromý Pavel, doc. RNDr., Ph.D. (08.10.2023)
|
|
||
Zpracování 4 v průběhu semestru zadaných úkolů, které vycházejí z povinné literatury (Daněk 2013). Aktivní účast v diskuzi nad povinnou (a doporučenou) literaturou. --- Podmínky zápočtu:
Podmínky zkoušky:
Poslední úprava: Chromý Pavel, doc. RNDr., Ph.D. (08.10.2023)
|
|
||
Do 26. 10. 2023 studenti přečtou kap. 1-5 z Daněk (2013) a vypracují úkoly TG1 a TG2. Cílem kurzu je seznámit studenty s vývojem geografického myšlení a vybranými geografickými koncepty. Daněk, P. (2013): Geografické myšlení: úvod do teoretických přístupů. Masarykova univerzita, Brno, 171 s.
Úvod – specifikace předmětu, seznámení s obsahem kurzu a nároky k jeho splnění Teorie obecně a teorie v geografii (ilustrace na konkrétních příkladech) Vybrané klíčové pojmy v geografii.
- Tradice regionální geografie - Geografie prostorovou vědou - Post-pozitivistické přístupy ve společenských vědách a v geografii - Humanistické geografie – Behaviorální geografie - Radikální geografie – Marxistická geografie - Feministické geografie - Postmoderní geografie – Kulturní a prostorový obrat ve společenských vědách - Post-strukturalistické geografie – Geografie diference / různorodosti - Nová kulturní a nová regionální geografie - Česká sociální geografie v posttotalitním období - Reflexe tzv. nových geografií v české sociální a regionální geografii Poslední úprava: Chromý Pavel, doc. RNDr., Ph.D. (08.10.2023)
|