|
|
|
||
Hlavním cílem didaktiky geografie je přispět k tomu, aby studenti získali způsobilost vyučovat zeměpisu na čtyřletých i osmiletých středních všeobecně vzdělávacích školách. Výuka je koncipována tak, aby studenti měli příležitost procvičovat a osvojit si určité vybrané profesní znalosti a dovednosti (viz sylaby).
Obsahové zaměření lekcí je následující: Geografické vzdělávání v národním a mezinárodním kontextu, jeho tradiční a perspektivní pojetí. Osobní koncepce výuky zeměpisu a jeho ne-vědomá východiska. Didaktická analýza vybraných socioekonomických a regionálních témat. Výběr a pojetí obsahu na základě klíčových myšlenek (generalizací) a pojmů. Aplikace konstruktivistického modelu učení do výuky zeměpisu. Průřezové činnosti žáků (obecné i oborové) a příklady jejich procvičování. Metody a formy výuky procvičující geografický způsob uvažování vč. kritického a tvůrčího myšlení. Mikrovyučování - prostředek aplikace a ověření dosaženého odborného poznání i profesních dovedností vč. pedagogické reflexe a sebereflexe. Poslední úprava: Řezníčková Dana, doc. RNDr., Ph.D. (27.09.2024)
|
|
||
Literatura: ČAPEK, R. (2018): Moderní didaktika. GRADA, Praha. GINNIS, P. (2017): Efektivní výukové nástroje pro učitele. České vydání, EDULAB, Praha. KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. (2002): Školní didaktika. Portál, Praha. LAMBERT, D., BALDERSTONE, D. (2010): Learning to teach geography in the secondary school. Routledge, London and New York. MARADA, M., ŘEZNÍČKOVÁ, D., HANUS, M. a kol. (2017): Koncepce geografického vzdělávání. Certifikovaná metodika MŠMT, Praha. Dostupné z: https://www.egeografie.cz/ PASCH M. a kol. (1998): Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Portál, Praha. PETTY, G. (2013): Moderní vyučování. Portál, Praha. ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2002): Tvorba evaluačních geografických standardů. In. Balej, M., Peštová, J. (eds.): Vzdělávání zeměpisem. ČGS, UJEP v Ústí nad Labem, s. 30-38. ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2005): Jak uchopit téma "polární oblasti" ve výuce zeměpisu. Geografické rozhledy, 15(2), 14 a 19. ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2006): Rámcový vzdělávací program pro gymnázia z pohledu geografie. Geografické rozhledy, 16, č. 2, s. 19 a 20. ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2013): Badatelsky orientovaná výuka geografie. Geografické rozhledy, 23(1), 12–15.
Geografické rozhledy: relevantní články k výuce školní geografie, viz https://www.geograficke-rozhledy.cz/archiv; aktuální články a dokumenty, na které byli studenti upozorněni ve výuce, písemné podklady ze seminářů Poslední úprava: Řezníčková Dana, doc. RNDr., Ph.D. (19.03.2019)
|
|
||
Požadavky ke zkoušce (zimní semestr): Účast na tříhodinových seminářích (75 %) Vedení portfolia písemných prací Studenti plní průběžné úkoly (celkem 5) dle zadání ve výuce. Každý tento úkol je bodován. Možnost opravy úkolu je pouze u Mikrovyučování.
Předmět je zakončen ústní zkouškou. Do výsledku zkoušky se promítá výše bodů získaných z úkolů zadaných během semestru. Student jednooborového studia je ke zkoušce připušten, když dosáhne alespoň 2/3 z maximálního počtu bodů za dané úkoly, tj. min. 60 bodů z 90 možných s tím, že za každý úkol student získá alespoň 3 body. Student odevzdá každý zadaný úkol včas a v dostatečné kvalitě do kurzu v Google Classroom: https://classroom.google.com/c/NzE4OTIxNTU1Njg2?cjc=gvho2zn
Požadavky ke státní závěrečné zkoušce (viz web KSGRR).
Poslední úprava: Řezníčková Dana, doc. RNDr., Ph.D. (27.09.2024)
|
|
||
Studium didaktiky geografie I. navazuje na vědomosti a dovednosti osvojené v bakalářském studiu geografie zaměřené na vzdělávání, zejména na výukové předměty Teorie a praxe geografického vzdělávání a Terénní cvičení pro učitele. Didaktika geografie I pak přímo navazuje na didaktiku geografie II a pedagogické praxe ve 4. a 5. ročníku. Studium je hodnoceno zápočtem, ukončeno je státní závěrečnou zkouškou. Poslední úprava: Řezníčková Dana, doc. RNDr., Ph.D. (27.09.2024)
|