|
|
|
||
Předmět Globální systémy je určen pro studenty učitelství geografie. Z toho vyplývá i celkové pojetí kurzu, jehož hlavním cílem je zasadit do globálního kontextu poznatky, získané během studia dílčích geografických disciplín v nižších ročnících. Přibližně polovinu kurzu tvoří přednášky vyučujících, druhou část tvoří samostatná práce studentů a jejich prezentace (ústní nebo písemnou formou), jejichž cílem je rozvoj pedagogických a didaktických dovedností studentů učitelství. Po domluvě s vyučujícím mohou mít prezentace mít různou formu.
Kurz je koncipován tak, aby přispíval také k rozvoji dílčích dovedností, potřebných pro porozumění světu v globálních souvislostech, k formování morálních a etických hodnot a k rozvoji osobnosti směrem k tvořivosti, kritickému myšlení i otevřenosti novým přístupům a řešením. Důraz je kladen na pochopení vzájemného propojení lokální a globální úrovně (vliv lokálních rozhodnutí na globální úroveň a naopak) i vzájemné provázanosti jednotlivých fyzickogeografických sfér a jejich vztah k lidským aktivitám, a to nejen ve smyslu ovlivňování přírodního prostředí lidskou činností, ale také ve smyslu vlivů přírodních procesů na lidské aktivity. Poslední úprava: Matějček Tomáš, RNDr., Ph.D. (12.09.2024)
|
|
||
Povinná literatura: Matějček, T. (2018): Globální systémy ve školní výuce. Geografické rozhledy, 27 (4), 14–15. + další články v tomto čísle daného časopisu Novotný, J. (2015): Globalizace, globální výrobní sítě, ekonomická komplexita. Geografické rozhledy, 24(3), 6–9. Doporučená literatura: Acot, P. (2005): Historie a změny klimatu. Nakladatelství Karolinum, Praha, 237 s. Matějček, T. (2016): Aplikace pohledů environmentální etiky v globální výchově. Geografické rozhledy, 25 (5), 14–15. Publikace vydané organizací Společnost pro Fair Trade, např. http://www.svetvnakupnimkosiku.cz/Interkulturní vzdělávání - příručka vydaná Člověkem v tísni - http://www.varianty.cz/cdrom/The Open University: Claiming connections: A distant world of sweatshops? http://openlearn.open.ac.uk/mod/oucontent/view.php?id=397944
Poslední úprava: Matějček Tomáš, RNDr., Ph.D. (12.09.2024)
|
|
||
Student je bodově hodnocen za zpracování a prezentaci samostatné práce a za splnění zápočtového testu.
1. zpracování a prezentace samostatné práce (požadavky na formu odevzdání a případnou prezentaci budou upřesněny jednotlivými vyučujícími)
Za tuto část lze celkem získat až 30 bodů.
Celkem lze za zpracování prezentaci samostatné práce a test získat až 100 bodů, hranice pro splnění předmětu je na úrovni 60 bodů. V případě mimořádných okolností může výuka proběhnout distanční (a/nebo on-line) formou, případně může být písemný test nahrazen ústní formou a/nebo proběhnout distanční formou.
Poslední úprava: Matějček Tomáš, RNDr., Ph.D. (25.09.2024)
|
|
||
ORGANIZACE: POŽADAVKY A HODNOCENÍ:
2. Země jako součást vesmíru 3. Dlouhodobý vývoj globálního ekosystému – Vývoj litosféry (Wegenerova teorie kontinentálního driftu), vývoj klimatu klimatu (Milankovičovy cykly, výkyvy v holocénu atd.). 4. Globální (všeobecná) cirkulace atmosféry a systém mořských proudů 5. Pedosféra a biosféra jako součást globálních systémů 6. Přírodní rizika a (antropogenní) změny klimatu jako příklady vzájemných vazeb mezi FG sférou a lidskými aktivitami 7. Krajina jako výsledek působení fyzickogeografických a komplexních procesů 8. Zonalita, sezonalita a vývoj ekosystémů 9. Nerovnoměrný socioekonomický rozvoj světa 10. „Globální spotřebitel“ – víme co nakupujeme? 11. Mezinárodní migrace a rozvoj 12. Světová velkoměsta a jejich dynamika Poslední úprava: Matějček Tomáš, RNDr., Ph.D. (12.09.2024)
|