|
|
|
||
Půda je důležitou složkou životního prostředí a neobnovitelný přírodní zdroj. Cílem přednášky je seznámit se se základními procesy tvorby půd, půdními znaky, vlastnostmi a významem půd. Definování areálů hlavních půdních skupin a jejich prostorovému umístění je studováno vzhledem k nejdůležitějším fyzickogeografickým faktorům, které určují pedogeografický princip rozšíření půd v ČR a na Zemi. Součástí přednášky je i základní přehled legislativní ochrany půd, která je důležitá pro následnou praxi absolventů. Cílem cvičení je seznámení se s půdním profilem v terénu, určování půdních vlasností a práce s půdní mapou.
Poslední úprava: Strouhalová Barbora, RNDr., Ph.D. (10.10.2023)
|
|
||
Geografické rozhledy č. 25/2, 2015 - pedologické články dostupné online https://www.geograficke-rozhledy.cz/archiv/1 Tomášek, M. Půdy České republiky. Praha: ČGS, 2007. Hauptmann a kol. Půda v České republice. Praha MŽP. 2009 Něměček, J., Mühlhanselová, M., Macků, J., Vokoun, J., Vavříček, D., Novák, P., 2011. Taxonomický klasifikační systém půd. 2. upravené vydání. Praha. Elektronická verze: https://klasifikace.pedologie.czu.cz/ Půdní mapa ČR: https://mapy.geology.cz/pudy/ Půdní mapy: Geoportál SOWAC-GIS Soil Atlas of Europe, European Commission 2005- ke stažení zde https://esdac.jrc.ec.europa.eu/content/soil-atlas-europe Šimek a kol. Živá půda, praktický manuál. Praha. ACADEMIA. 2021 World Soil Museum: World Soil Museum (isric.org) ; doporučuji virutální prohlídky Penížek, V. Půdní krajiny, ČZU (dostupné online) Penížek, V., Zádorová, T. Klasifikace půd. Cvičebnice I (dostupné online) Zádorová, T., Penížek, V. Základy půdní klasifikace I, ČZU. 2020 (dostupné online) Zádorová, T., Penížek, V. Základy půdní klasifikace Ii, ČZU. 2020 (dostupné online) Tuháček, M., Jelíková, J. a kol.: Právo životního prostředí: Praktický průvodce. Grada 2015 (fulltext je dostupný v el. zdrojích knihovny UK) Přírodovědná periodika jako Vesmír, Živa, Ochrana přírody apod. Poslední úprava: Strouhalová Barbora, RNDr., Ph.D. (13.12.2024)
|
|
||
Získání zápočtu je podmíněno účastí na cvičeních , odevzdáním úkolu (popis kopané sondy na lokalitě dle výběru studenta)a prezentací výsledku studia sondy na Světovém dni půd 30.11.2023. Bez zápočtu student není připuštěn ke zkoušce. Zkouška probíhá kombinovanou formou. Poslední úprava: Strouhalová Barbora, RNDr., Ph.D. (10.10.2023)
|
|
||
1. Pedologie, definice půdy, její funkce. Pedosféra. Pedogeneze a pedogenetické faktory. 2. Fyzikální a chemické vlastnosti půd 3. Formy uhlíku v půdě. Půdní organická hmota. 4. Fyzickogeografická podmíněnost rozšíření půd. Půdní zonalita. Půdní mapy 5. Základy klasifikace půd. Nejčastější půdní typy v ČR 6. Geografie půd na Zemi 7. Environmentální význam půdy. Produkční a mimoprodukční funkce půdy. Zemědělský půdní fond, BPEJ. 8. Fyzikální degradace půdy (zhutnění, eroze, sedimentace, zábor) 9. Chemická degradace půdy (kontaminace, acidifikace) 10. Půdní krajiny 11. Legislativní nástroje ochrany půdy, strategie EU při ochraně půdy Nápní cvičení je práce s půdní mapou a zdroji dat o půdě. Studentí zpracovávají popis vlastního půdního profilu. Poslední úprava: Strouhalová Barbora, RNDr., Ph.D. (06.12.2024)
|
|
||
V rámci Pedogeografie budou vyučovány základní tématické okruhy (viz sylabus). Předmět je určen pro studenty, kteří se s problematikou pedologie/ pedogeografie během studia zatím nesetkali. Poslední úprava: Strouhalová Barbora, RNDr., Ph.D. (06.12.2024)
|