|
|
|
||
Studijní předmět je zaměřen na utváření vlastního pojetí výuky u budoucích učitelů na základě současného didaktického vědění. Je zaměřen na to, aby studenti pochopili vyučovací činnost jako vytváření příležitostí pro učení žáka a na základě tohoto porozumění formovali své kompetence vztahující se k výuce. Těžištěm tohoto předmětu je tedy porozumění základním aspektům výuky v podstatných souvislostech cílů – vzdělávacích obsahů – zprostředkování učiva a sociálních vztahů Předmět vytváří podmínky pro zformování komplexu základních dovedností vytvářet výukové plány, výuku realizovat a hodnotit. Pozornost je věnována i formování reflektivních schopností vztahujících se k těmto činnostem.
Poslední úprava: Tůmová Martina, PhDr., Ph.D. (02.02.2018)
|
|
||
Základní: VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol..Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing, 2011. KYRIACOU, Ch.. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996. Národní program rozvoje vzděláván v ČRí. Praha: UIV, 2001 (tzv.Bílá kniha). SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007.
Doporučená: BELZ,H.-SIEGRIS,M.: Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha:Portál, 2001. BERTRAND, Y.: Soudobé teorie vzdělávaní. Praha: Portál, 1998. CANGELOSI, J.S.: Strategie řízení třídy. Praha. Portál, 1998. DVOŘÁKOVÁ, M., KOLÁŘ, Z., TVRZOVÁ, I., VÁŇOVÁ, R. Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada, 2015. FENSTERMACHER,G.T., SOLTIS J.F.: Vyučovací styly učitelů. Praha: Portál, 2008. GRECMANOVÁ,H.,URBANOVSKÁ,E.,NOVOTNÝ,P.: Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Hanex, 2000. HRABAL, V., PAVELKOVÁ, I.: Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010. JANÍKOVÁ, M. Základy školní pedagogiky.Brno: Paido 2009. KALHOUS, Z., OBST,O et al. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. KALHOUS, Z., OBST,O . .: Didaktika sekundární školy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2003. KASÍKOVÁ,H.: Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum 2001, 2009. KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 2009. KOTRBA, T., LACINA, L.: Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Brno: Společnost pro odbornou literaturu, 2007. MAŇÁK, J: Nárys didaktiky. Brno : MU, 2003.. MEŠKOVÁ, M.: Motivace žáků efektivní komunikací. Praha: Portál, 2012. MUŽÍK, J: Andragogická didaktika. Praha: CODEX Bohemia, 1998. PASCH, M a kol.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál 1998. PETTY, G.: Moderní vyučování. Praha: Portál 2013. TOMKOVÁ, A., KAŠOVÁ, J., DVOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. Praha: Portál 2009. TONUCCI : Vyučovat nebo naučit? Praha: PedF UK, 1991. VALENTA, J. a kol.: Pohledy – projektová metoda ve škole a za školou. Praha, ARTAMA, 1993.
Seznam doporučené literatury bude doplňován průběžně. Poslední úprava: Tůmová Martina, PhDr., Ph.D. (02.02.2018)
|
|
||
S konkrétními požadavky na získání zápočtu budou zapsaní studenti seznámeni na počátku výuky jednotlivými vyučujícími. Poslední úprava: Rubešová Jana, RNDr., Ph.D. (25.10.2019)
|
|
||
1. Rámce pro utváření vlastního pojetí výuky a výukového stylu učitele: koncepce výuky, současné pojetí kurikula, předchozí zkušenost s výukou, podmínky ve výuce. 2. Cíle výuky a jejich vazba na další momenty výuky. Formulace cílů a jejich realizace ve výuce. Možnosti participace žáků na zacílení výuky.. 3. Základní otázky vzdělávacích obsahů ve výuce: výběr a možnosti uspořádání učiva, základní východiska pro didaktickou analýza učiva. Koncept didaktické znalosti obsahu. 4. Základní přehled o možnostech individualizace ve výuce: principy, technologie individualizace, typy individualizace, individualizační systémy. Inkluzivní strategie ve školním prostředí. 5. Volba forem výuky. Specifika forem výuky z hlediska uspořádání sociálních vztahů: kooperativní a kompetitivní formy výuky. Formy výuky z hlediska časového a prostorového. 6. Volba metod výuky. Užívání metod reproduktivních a produktivních. 7. Základy třídního managementu: řízení učebních činností a chování žáků. Základní přístupy ke zvládání rušivého chování studentů. Kázeň ve vyučování. 8. Hodnocení ve výuce: funkce hodnocení, aktéři hodnocení, typy hodnocení: učitelské hodnocení, žákovské hodnocení. Vztah hodnocení ve výuce a školní evaluace. 9. Specifika výuky dospělých. 10. Aktuální témata vztahující se k výuce. Poslední úprava: Tůmová Martina, PhDr., Ph.D. (02.02.2018)
|