|
|
|
||
Cílem výuky předmětu je, aby studenti pochopili funkci pedagogiky v profesním směřování učitele. Předmět vede studenty k orientaci v oboru pedagogika a k jejímu vnímání jako nástroje pedagogické praxe. Pomáhá vytvořit podmínky pro to, aby studenti získali předpoklady k analýze základních problémů výchovy, vzdělávání a současného školství v souvislosti se společenským vývojem a soudobými pedagogickými diskursy. Studenti získají poznatky o změnách v českém školství prostřednictvím legislativních a kurikulárních dokumentů, což jim umožní porozumět vzdělávacímu prostředí školy. Nedílnou součástí předmětu je vést studenty k pochopení měnícího se pojetí profese učitele a přispět k vytváření jejich pozitivního postoje k této profesi.
Poslední úprava: Tůmová Martina, PhDr., Ph.D. (02.02.2018)
|
|
||
Základní: VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol.: Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing, 2011. Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Praha: UIV, 2001 (tzv. Bílá kniha). Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020. MŠMT 2014. STROUHAL, M. : Teorie výchovy. Praha: Grada Publishing, 2013. Rámcové vzdělávací programy (vybraných druhů škol).
Doporučená: DVOŘÁKOVÁ, M., KOLÁŘ, Z., TVRZOVÁ, I., VÁŇOVÁ, R. Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada, 2015. DYMOKURSKÝ, O.; KASPER, T. (eds.) Koncepce vzdělávání v současné kurikulární diskusi: Kudy vede cesta kurikulární reformy. Brno: Paido 2014. FEŘTEK, T. Ředitelská kuchařka. AISIS, 2002. JANÍKOVÁ, M. Základy školní pedagogiky.Brno: Paido 2009. PELIKÁN, J: Výchova pro život.Prah: ISV, 1997, 2004. PODLAHOVÁ, L. První kroky učitele. Praha: Triton, 2004. PRÁŠILOVÁ , M. Vybrané kapitoly z managementu pro učitele. Olomouc: UP, 2003. PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2001. TONUCCI : Vyučovat nebo naučit? Praha: PF UK 1991. KAŠČÁK, O., PUPALA, B. Výchova a vzdelávanie v základných diskurzoch. Prešov: Rokus, 2009. ŠTECH, S. Reforma kurikula jako kulturní změna. In Zikmundová, V. (ed.). Rámcový vzdělávací program a výtvarná výchova. Sympozium ČS INSEA Plzeň, 16.-18. října 2004. Plzeň: Západočeská univerzita Plzeň, 2007, s. 11-19. ŠTECH, S. Spor o „profesi“ – o čem a jak se mluví. In Stát se učitelem. Praha: PedF UK, 1995, s. 6-51. ŠTECH, S. Škola stále nová. Praha: Karolinum, 1992. ŠTECH, S. Zřetel k učivu a problém dvou modelů kurikula. In Pedagogika, 59(2), s. 105–116. Další zdroje ke studiu budou doporučovány průběžně. Poslední úprava: Tůmová Martina, PhDr., Ph.D. (02.02.2018)
|
|
||
1.Současné pojetí profese učitele. Učitel jako reflektující praktik. Role učitele. 2. Pedagogika jako věda a jako „umění“. Výchova, vzdělání a vzdělávání jako základní pojmy pedagogiky. Vztah pedagogické teorie a praxe. Historicko-společenská funkce výchovy. 3. Povaha a proměny pedagogických diskursů a jejich vliv na výchovně vzdělávací praxi. 4. Proces výchovy a jeho základní prvky (cíle, činitelé, podmínky, prostředky a výsledky výchovy). 5. Institucionalizace výchovy, význam a funkce školy v systému výchovy. Školský systém a jeho současné proměny. Školská soustava a klasifikace ISCED. 6. Transformace školy a současný stav školské reformy. Základní kurikulární a legislativní dokumenty. Rámcové vzdělávací programy a jejich převod do školních vzdělávacích programů. Kompetenční pojetí vzdělání. 7. Pedagogické modely školy (škola transmisivní, konstruktivní, alternativní školy). 8. Pedagogické situace. Pedagogická komunikace jako nástroj procesu výchovy a vzdělávání. 9. Kolegialita a týmová práce učitelů. Spolupráce učitelského sboru s dalšími aktéry ve vzdělávacím prostředí. 10. Etická problematika a problematika hodnot v práci učitele. 11. Aktuální otázky výchovy, vzdělávání. 12. Vybrané otázky školské politiky a jejich vliv na práci školy a učitele (inkluzivní vzdělávání aj..) Poslední úprava: Tůmová Martina, PhDr., Ph.D. (02.02.2018)
|