Přednáška je zaměřena na pokročilé metody počítačové zpracování prostorově vázaných informací s využitím GIS, DPZ, GPS, statistických programů a modelovacích nástrojů pro řešení dynamických modelů látkových a energetických toků. Pro studenty přírodovědných oborů představuje základní předmět, na který navazují další tematicky zaměřené výběrové přednášky, cvičení a semináře. Prezentace jednotlivých přístupů k zpracování dat vychází z metodických materiálů ESRI (Environmental Systems Research Institute) a odborné zahraniční literatury. Přednáška je vedena formou prezentace jednotlivých metod s počítačovými demonstracemi vybraných úloh, které jsou dále zpracovávány studenty v rámci cvičení. Přednáška i cvičení jsou také k dispozici v systému MOODLE pro podporu prezenční i distanční výuky prostřednictvím online kurzů dostupných na WWW (přednáška i cvičení jsou nabízeny v češtině nebo v angličtině).
Poslední úprava: Matějíček Luboš, Ing., Ph.D. (14.03.2024)
The lecture is focused on advanced methods of computer processing of spatially bound information using GIS, DPZ, GPS, statistical programs and modeling tools for solving dynamic models of material and energy flows. For students of natural sciences, it is a basic subject, which is followed by other thematically focused elective lectures, exercises and seminars. The presentation of individual approaches to data processing is based on methodological materials of ESRI (Environmental Systems Research Institute) and specialist foreign literature. The lecture is conducted in the form of a presentation of individual methods with computer demonstrations of selected tasks, which are further processed by students as part of exercises. The lecture and exercise are also available in the MOODLE system to support face-to-face and distance learning through online courses available on the WWW (lecture and exercise are offered in Czech or English).
Poslední úprava: Matějíček Luboš, Ing., Ph.D. (14.03.2024)
Literatura -
Mitchell, A. The ESRI Guide to GIS Analysis. ESRI, Redlands, 1999.
Zeiler, M. Modeling Our World. The ESRI Guide to Geodatabase Design. ESRI, Redlands, 1999.
Goodchild, M. GIS and Environmental Modeling: Progress and Research Issues. John Wiley&Sons, New York, 1996.
Aronoff, S. Remote Sensing for GIS Managers. ESRI, Redlands, 2005.
Cooke, D. Fun with GPS. ESRI, Redlands, 2005.
Poslední úprava: Matějíček Luboš, Ing., Ph.D. (14.03.2024)
Mitchell, A. The ESRI Guide to GIS Analysis. ESRI, Redlands, 1999.
Zeiler, M. Modeling Our World. The ESRI Guide to Geodatabase Design. ESRI, Redlands, 1999.
Goodchild, M. GIS and Environmental Modeling: Progress and Research Issues. John Wiley&Sons, New York, 1996.
Aronoff, S. Remote Sensing for GIS Managers. ESRI, Redlands, 2005.
Cooke, D. Fun with GPS. ESRI, Redlands, 2005.
Poslední úprava: Matějíček Luboš, Ing., Ph.D. (14.03.2024)
Požadavky ke zkoušce -
Předmět MO550P83E Environmentální informatika je vyučován prezenční formou nebo v odůvodněných případech distanční formou. Prezentace přednášek a demo cvičení jsou k dispozici na MOODLE https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=1688 ve formátu PDF.
Pro udělení zápočtu je třeba splnit ukázkové úkoly a v případě neúčasti na cvičení odevzdat požadované výsledky ke kontrole v MOODLE do konce klasifikačního období. Úkol je splněn, když získáte více než 50 bodů v rozmezí 0 až 100. Doporučený termín odevzdání je následující cvičení.
Výsledná klasifikace bude vycházet z vaší zprávy o vybrané vědecké práci, kterou si vyberete a připravíte podle přiložené šablony. Téma vybrané vědecké práce by mělo souviset s informatikou životního prostředí a vaším výzkumným zázemím. Šablona a příklady již odeslaných zpráv jsou k dispozici v MOODLE.
Poslední úprava: Matějíček Luboš, Ing., Ph.D. (14.03.2024)
Subject MO550P83E Environmental Informatics is taught in attendance form or, in justifiable cases, by distance learning. Presentations of lectures and demo exercises are available on MOODLE https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=1688 in PDF format.
To be awarded credit, demo tasks must be completed and, in case of absence from the exercise, the required results must be submitted for review in MOODLE by the end of the grading period. The task is completed when you get more than 50 points in the range of 0 to 100. The recommended submission deadline is the next exercise.
The final classification will be based on your report on the selected scientific paper, which you will choose and prepare according to the attached template. The topic of the selected scientific paper should be related to environmental informatics and your research background. The template and examples of already submitted reports are available in MOODLE.
Poslední úprava: Matějíček Luboš, Ing., Ph.D. (14.03.2024)
Sylabus -
1. Informační zdroje o životním prostředí: Úvod
2. Geografický informační systém (GIS): Shapefile
3. Geografický informační systém (GIS) : Geodatabáze
4. Geografický informační systém (GIS): Data a metody- 3D analýza
5. Geografický informační systém (GIS): Data a metody- rastrová analýza
6. Vybrané metody průzkumové analýzy dat (EDA) a geostatistiky (ESDA, prostorové interpolace)
7. Základní metody síťové analýzy a úvod do (geo)databází a jejich využití
8. Dálkový průzkum Země (DPZ): Úvod
9. GPS-základy a využití
10. Příprava projektu pro terénní cvičení
11. Zpracování dat z terénního cvičení
12. Dálkový průzkum Země (DPZ): Klasifikace
13. Prezentace dat o životním prostředí, využití IMS serverů
Součástí cvičení je prezentace zahraničních projektů: -A planetary-scale platform for Earth science data & analysis (Google Earth Engine) -ArcGIS Living Atlas (ESRI spatial database about earth science) -Explore satellite imagery (the Digital Earth Africa project, Digital Earth Africa Explorer) -3D models in earth science (ArcGIS Pro, ArcGIS Online) -Data processing in GIS (ArcGIS Pro, ArcGIS Online) -Analyze urban heat (ArcGIS Pro) -Modeling of water quality using GIS (Chesapeake Bay Program, ArcGIS Pro) -Investigate pollution patterns with space-time analysis (ArcGIS Pro) -Terrain mapping (ArcGIS Field Maps) -Risk Assessment mapping (Map, analyze, and share fire incident data, ArcGIS Online) -Spatial Data Science with R (https://rspatial.org/)
Poslední úprava: Matějíček Luboš, Ing., Ph.D. (12.03.2025)
1. Information sources about environment: Introduction
2. Geographic Information System (GIS): Shapefile
3. Geographic Information System (GIS): Geodatabase
4. Geographic Information System (GIS): Data and methods- 3D analysis
5. Geographic Information System (GIS): Data and methods- raster analysis
6. Selected methods of Exploratory Data Analysis (EDA) and geostatistics (ESDA, spatial interpolation)
7. Methods of network analysis and introduction to geo(databases)
8. Remote sensing: Introduction
9. GPS- introduction
10. Project for terrain research exercises
11. Data processing based on terrain research exercises
12. Remote sensing: Classifications
13. Presentation of data about environment, using IMS
Part of the exercise is the presentation of foreign projects: -A planetary-scale platform for Earth science data & analysis (Google Earth Engine) -ArcGIS Living Atlas (ESRI spatial database about earth science) -Explore satellite imagery (the Digital Earth Africa project, Digital Earth Africa Explorer) -3D models in earth science (ArcGIS Pro, ArcGIS Online) -Data processing in GIS (ArcGIS Pro, ArcGIS Online) -Analyze urban heat (ArcGIS Pro) -Modeling of water quality using GIS (Chesapeake Bay Program, ArcGIS Pro) -Investigate pollution patterns with space-time analysis (ArcGIS Pro) -Terrain mapping (ArcGIS Field Maps) -Risk Assessment mapping (Map, analyze, and share fire incident data, ArcGIS Online) -Spatial Data Science with R (https://rspatial.org/)
Poslední úprava: Matějíček Luboš, Ing., Ph.D. (12.03.2025)
Výsledky učení -
Výsledky učení (cílová kategorii znalostí, dovedností či postojů, ke které mají studenti dospět): -seznámení se s moderními metodami zpracování dat v kontextu nových počítačových technologií, které v budoucích desetiletích celosvětově významně ovlivní výzkumné aktivity, -umět spolupracovat na zahraničních projektech, kde kromě osvojení si odborné komunikace je kladen i důraz na využití moderních počítačových metod pro zpracování dat, -schopnost rozvíjet své dovednosti v kontextu nastupujících nových počítačových systémů pro získávání, zpracování a prezentaci dat.
Poslední úprava: Matějíček Luboš, Ing., Ph.D. (12.03.2025)
In the subject Environmental Informatics, students should include the following learning outcomes: - familiarization with modern methods of data processing in the context of new computer technologies, which will significantly influence research activities worldwide in future decades, - be able to cooperate on foreign projects where, in addition to mastering professional communication, emphasis is also placed on the use of modern computer methods for data processing, - the ability to develop their skills in the context of emerging new computer systems for acquiring, processing and presenting data.
Poslední úprava: Matějíček Luboš, Ing., Ph.D. (12.03.2025)