Výběrová přednáška je zaměřena na geografické informační systémy (GIS) a jejich využití při řešení otázek životního prostředí v širším rámci přírodních věd. Přednáška zahrnuje kapitoly týkající se vývoje a historických souvislostí správy prostorových dat, metod analýzy prostorových dat, datových konverzí, digitalizace mapových podkladů, tvorby výstupních sestav a vizualizace. Dále jsou zařazeny okruhy zaměřené na zpracování dat získaných z GPS, DPZ a CAD. Pro studenty přírodovědných oborů představuje nadstavbový kurs, na který mohou navazovat další tematicky zaměřené výběrové přednášky, cvičení a semináře. I když prezentace vybraných úloh nevyžaduje hlubší znalosti GIS, základní zkušenosti jsou vítány nikoliv však vyžadovány. Prezentace jednotlivých přístupů ke zpracování dat vychází z metodických materiálů ESRI (Environmental Systems Research Institute) a odborné zahraniční literatury. Předmět je také k dispozici v systému MOODLE.
Poslední úprava: Matějíček Luboš, Ing., Ph.D. (14.03.2024)
The elective lecture is focused on geographic information systems (GIS) and their use in solving environmental issues in the broader framework of natural sciences. The lecture includes chapters on the development and historical context of spatial data management, methods of spatial data analysis, data conversions, digitization of map documents, creation of output reports and visualization. Circuits focused on processing data obtained from GPS, DPZ and CAD are also included. For natural science students, it is an extension course that can be followed by other thematically focused elective lectures, exercises and seminars. Although the presentation of selected tasks does not require in-depth knowledge of GIS, basic experience is welcome but not required. The presentation of individual approaches to data processing is based on methodological materials of ESRI (Environmental Systems Research Institute) and professional foreign literature. The subject is also available in the MOODLE system.
Poslední úprava: Matějíček Luboš, Ing., Ph.D. (14.03.2024)
Literatura -
Albrecht, J. (2007). Key Concepts and Techniques in GIS. London: SAGE Publications.
Armstrong, L. (2015). Mapping and Modeling Weather and Climate with GIS. Redlands: ESRI.
Bateman, I.J., Lovett, A.A. and Brainard J.S. (2003). Applied Environmental Economics : A GIS Approach to Cost-Benefit Analysis. Cambridge: Cambridge University Press.
Dixon, B., Uddameri, V. and Ray, C. (2016). GIS and Geocomputation for Water Resource Science and Engineering. USA: American Geophysical Union.
Dorman, M. (2014). Learning R for Geospatial Analysis. Birmingham: Packt Publishing.
Graser, A. (2014). Learning QGIS. Birmingham: Packt Publishing.
Kennedy, M.D. and Goodchild, J. (2013). Introducing Geographic Information Systems with ArcGIS: A Workbook Approach to Learning GIS. New Jersey: Wiley.
Mather, P. and Koch, M. (2010). Computer Processing of Remotely-Sensed Images : An Introduction. New Jersey: Wiley.
Mitchell, A. (2012). Esri Guide to GIS Analysis, Volume 3 : Modeling Suitability, Movement, and Interaction. Redlands: ESRI.
Okabe, A. and Sugihara, K. (2012). Spatial Analysis along Networks : Statistical and Computational Methods. New Jersey: Wiley.
Pistocchi, A. (2014). GIS Based Chemical Fate Modeling : Principles and Applications. New Jersey: Wiley.
Tomlinson, R. (2013) Thinking About GIS : Geographic Information System Planning for Managers. Redlands: ESRI.
Poslední úprava: Matějíček Luboš, Ing., Ph.D. (14.03.2024)
Albrecht, J. (2007). Key Concepts and Techniques in GIS. London: SAGE Publications.
Armstrong, L. (2015). Mapping and Modeling Weather and Climate with GIS. Redlands: ESRI.
Bateman, I.J., Lovett, A.A. and Brainard J.S. (2003). Applied Environmental Economics : A GIS Approach to Cost-Benefit Analysis. Cambridge: Cambridge University Press.
Dixon, B., Uddameri, V. and Ray, C. (2016). GIS and Geocomputation for Water Resource Science and Engineering. USA: American Geophysical Union.
Dorman, M. (2014). Learning R for Geospatial Analysis. Birmingham: Packt Publishing.
Graser, A. (2014). Learning QGIS. Birmingham: Packt Publishing.
Kennedy, M.D. and Goodchild, J. (2013). Introducing Geographic Information Systems with ArcGIS: A Workbook Approach to Learning GIS. New Jersey: Wiley.
Mather, P. and Koch, M. (2010). Computer Processing of Remotely-Sensed Images : An Introduction. New Jersey: Wiley.
Mitchell, A. (2012). Esri Guide to GIS Analysis, Volume 3 : Modeling Suitability, Movement, and Interaction. Redlands: ESRI.
Okabe, A. and Sugihara, K. (2012). Spatial Analysis along Networks : Statistical and Computational Methods. New Jersey: Wiley.
Pistocchi, A. (2014). GIS Based Chemical Fate Modeling : Principles and Applications. New Jersey: Wiley.
Tomlinson, R. (2013) Thinking About GIS : Geographic Information System Planning for Managers. Redlands: ESRI.
Poslední úprava: Matějíček Luboš, Ing., Ph.D. (14.03.2024)
Požadavky ke zkoušce -
Předmět MO550P77 Aplikace GIS je vyučován prezenční formou nebo v odůvodnitelných případech i distanční formou. Prezentace přednášek a zadání demo úloh je k dispozici na MOODLE: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=1686 ve formátu pdf.
Pro udělení zápočtu je třeba vypracovat demo úlohy a v případě absence na cvičení odevzdat požadované výsledky ke kontrole v MOODLE do konce klasifikačního období. Úloha je splněna při získání více než 50 bodů v rozsahu 0 až 100. Doporučený termín odevzdání je do následujícího cvičení.
Poslední úprava: Matějíček Luboš, Ing., Ph.D. (14.03.2024)
The subject MO550P77 GIS application is taught face-to-face or, in justified cases, by distance learning. Presentation of lectures and assignment of demo tasks is available on MOODLE: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=1686 in pdf format.
To be awarded credit, demo tasks must be completed and, in case of absence from the exercise, the required results must be submitted for review in MOODLE by the end of the grading period. The task is completed when more than 50 points are obtained in the range of 0 to 100. The recommended submission deadline is the next exercise.
Poslední úprava: Matějíček Luboš, Ing., Ph.D. (14.03.2024)
Sylabus -
Tématické bloky:
ArcGIS Living Atlas
Terrain data collection with ArcGIS Field Maps
Data processing in ArcGIS Online
Data processing in ArcGIS Pro
Analyze urban heat using kriging
Model water quality using interpolation
Explore future climate projections
Map the effects of climate change on the ocean
Predict seagrass habitats with machine learning
Predict coral bleaching events
Monitor forest change over time
A planetary-scale platform for Earth science data & analysis
Poslední úprava: Matějíček Luboš, Ing., Ph.D. (12.03.2025)
Thematic blocks:
ArcGIS Living Atlas
Terrain data collection with ArcGIS Field Maps
Data processing in ArcGIS Online
Data processing in ArcGIS Pro
Analyze urban heat using kriging
Model water quality using interpolation
Explore future climate projections
Map the effects of climate change on the ocean
Predict seagrass habitats with machine learning
Predict coral bleaching events
Monitor forest change over time
A planetary-scale platform for Earth science data & analysis
Poslední úprava: Matějíček Luboš, Ing., Ph.D. (12.03.2025)
Výsledky učení -
Výsledky učení (cílová kategorii znalostí, dovedností či postojů, ke které mají studenti dospět, přizpůsobeno úrovni znalostí matematiky a počítačového programování): -seznámení se s moderními počítačovými metodami zpracování dat na bázi geografických informačních systémů, -s využitím prezentovaných zahraničních projektů získat širší rozhled v problematice, -schopnost dále zvyšovat své znalosti s ohledem na nastup nových počítačových systémů na získávání, zpracování a prezentaci dat.
Poslední úprava: Matějíček Luboš, Ing., Ph.D. (12.03.2025)
Learning outcomes (target category of knowledge, skills or attitudes to which students are to reach, adapted to the level of knowledge of mathematics and computer programming): -familiarization with modern computer methods of data processing based on geographic information systems, -using the presented foreign projects to gain a broader overview of the issue, -the ability to further increase your knowledge with regard to the introduction of new computer systems for data acquisition, processing and presentation.
Poslední úprava: Matějíček Luboš, Ing., Ph.D. (12.03.2025)