Obsah učiva chemie a jeho inovace - MC280P68
Anglický název: Content of chemistry subject matter and its innovation
Český název: Obsah učiva chemie a jeho inovace
Zajišťuje: Katedra učitelství a didaktiky chemie (31-280)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: 10
Minimální obsazenost: 2
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. RNDr. Hana Čtrnáctová, CSc.
Vyučující: prof. RNDr. Hana Čtrnáctová, CSc.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh ZS   
Anotace -
Výuka je zaměřena na otázky obsahu učiva vybraných tematických celků chemie na úrovni základního a středoškolského vzdělávání a jejich inovaci z hlediska
požadavků kurikulárních pedagogických dokumentů, současného stavu vývoje oboru chemie a možností aplikace a využitelnosti učiva v praxi. Pozornost je věnována klasickému i novému učivu chemie a různým způsobům transformace tohoto učiva. Výuka předmětu je realizována jako dvouhodinový blok přednášky a semináře.

Poslední úprava: Čtrnáctová Hana, prof. RNDr., CSc. (02.10.2024)
Literatura -

Čtrnáctová, H.: Učební úlohy v chemii. Karolinum, Praha 2009.

Čtrnáctová, H. a kol.: Přehled chemie pro základní školy. SPN a.s., Praha 2006.

Kalhous Z., Obst, O.: Školní didaktika. Portál, Praha 2002.

Pasch, M. a kol.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Portál, Praha 2005.

Skalková, J.: Obecná didaktika. Grada, Praha 2006.

Vacík, J. a kol.: Přehled středoškolské chemie. SPN a.s., Praha 1999.

Rámcové vzdělávací programy pro ZV a GV.

Učebnice pro výuku chemie na nižším a vyšším gymnáziu.

Poslední úprava: Čtrnáctová Hana, prof. RNDr., CSc. (02.10.2024)
Požadavky ke zkoušce -

Předmět Obsah učiva chemie a jeho inovace je uzavřen zápočtem a zkouškou. K získání zápočtu je požadována 80% účast ve výuce a aktivita v rámci seminářů.  Ke zkoušce je požadováno zpracování tématu z učiva chemie a jeho prezentace. V rámci zkoušky bude tato prezentace studentem komentována a budou zodpovězeny dotazy vyučujícího, které k ní bude mít.

Poslední úprava: Čtrnáctová Hana, prof. RNDr., CSc. (02.10.2024)
Sylabus -

* Harmonogram:
Současné pojetí chemického vzdělávání na základní a střední škole
Kurikulární pedagogické dokumenty a jejich charakteristika
Základní subsystémy vzdělávacího procesu a jednotlivé fáze výuky
Učivo chemie - obsah a rozsah na úrovni základní a střední školy
Učivo chemie - posloupnost a strukturace na úrovni základní a střední školy
Současné trendy ve vývoji oboru chemie a jeho aplikacích
Chemie v každodenním životě a praktických aplikacích
Obecná chemie - vybrané tematické celky učiva a jejich inovace
Anorganická chemie - vybrané tematické celky učiva a jejich inovace
Analytická chemie - vybrané tematické celky učiva a jejich inovace
Organická chemie - vybrané tematické celky učiva a jejich inovace
Biochemie - vybrané tematické celky učiva a jejich inovace
* Seminární práce
Zpracovat návrh inovovaného učiva vybraného tématu formou prezentace nebo posteru s využitím vhodných vyučovacích prostředků, včetně ICT a AI. 


Poslední úprava: Čtrnáctová Hana, prof. RNDr., CSc. (02.10.2024)
Výsledky učení -

Očekávané výstupy:
 Student analyzuje současné pojetí chemického vzdělávání na základní a střední škole.
 Student zkoumá kurikulární pedagogické dokumenty a jejich charakteristiku.
 Student identifikuje základní subsystémy vzdělávacího procesu a jednotlivé fáze
výuky.
 Student hodnotí obsah a rozsah učiva chemie na úrovni základní a střední školy.
 Student sleduje současné trendy ve vývoji oboru chemie a jeho aplikacích.
 Student aplikuje znalosti chemie v každodenním životě a praktických aplikacích.
 Student inovuje vybrané tematické celky učiva obecné chemie.
 Student zpracovává návrh inovovaného učiva v oblasti formou prezentace.

Poslední úprava: Čtrnáctová Hana, prof. RNDr., CSc. (02.10.2024)