Během praktických seminářů studenti provedou 30 školních chemických pokusů, rozdělených do šesti tematických skupin anorganické chemie:
1) Vodík a jeho sloučeniny
2) Kyslík a jeho sloučeniny
3) Prvky skupiny VIIA a jejich sloučeniny (halogeny)
4) Prvky skupiny VIA a jejich sloučeniny (především síra)
5) Prvky skupiny VA a jejich sloučeniny (dusík, fosfor), kovy a kovové sloučeniny
Praktické semináře jsou čtyřhodinové bloky zařazeny týdně po polovinu semestru. Během každého semináře studenti provádějí experimenty z jedné základní skupiny, takže během celého semestru získají všechny nezbytné dovednosti pro provádění pokusů na středních školách.
Částí seminářů je také teoretická příprava na experimentální práci, která zahrnuje následující témata: Bezpečnost v chemické laboratoři, Techniky ve školní chemické laboratoři, Motivace žáků pro práci ve školní chemické laboratoři a Vybavení chemické laboratoře pro SŠ.
Kurz probíhá prezenčně, v případě nemožnosti navštěvovat fakultu či znemožnění prezenční výuky bude kurz probíhat v on-line prostředí ZOOM.
Do platformy ZOOM je nutné hlásit se fakultním/univerzitním e-mailem a fakultním/univerzitním loginem!
Poslední úprava: Šmejkal Petr, doc. RNDr., Ph.D. (11.10.2020)
4th year, winter semester, practical seminar 30 hours
ECTS credits
During the practical seminars the students carry out 30 schools chemical experiments, divided in the six thematical group of the inorganic chemistry:
1) Hydrogen and its compounds
2) Oxygen and its compounds
3) The elements of the VII A group and theirs compounds (halogens)
4) The elements of the VI A group and theirs compounds (mainly sulphur)
5) The elements of the V A group and theirs compounds (nitrogen, phosphorus), metals and the metalic compounds.
The practical seminars are hold in four-hours block for half of semester. During each seminar students carry out the experiments of one of the thematical group, so during whole semester the students acquire all the necessary skills for the experiment realizations for high schools.
Part of the seminars is also the theoretical preparation of the students experimental work, which includes these thems: The security in the chemical laboratory, The technics in the schools chemical laboratory, Chemical experiment and modern didactic means. The experiment as the part of the cognitive processes and methods in the chemistry education.
The course takes place in person, in case of impossibility to attend the faculty or the impossibility of full-time teaching, the course will take place in the online environment ZOOM.
It is necessary to log in to the ZOOM platform with a faculty/university e-mail and a faculty/university login!
Poslední úprava: Šmejkal Petr, doc. RNDr., Ph.D. (11.10.2020)
Literatura -
Čtrnáctová, H., Halbych, J.: Didaktika a technika chemických pokusů, UK v Praze, Karolinum 1997
Čtrnáctová, H. a kol.: Chemické pokusy pro školu a zájmovou činnost, Praha, Prospektrum, 2000.
Poslední úprava: Rubešová Jana, RNDr., Ph.D. (24.02.2020)
Čtrnáctová, H., Halbych, J.: Didaktika a technika chemických pokusů, UK v Praze, Karolinum 1997. (Didactics and technique of chemical experiments)
Čtrnáctová, H. a kol.: Chemické pokusy pro školu a zájmovou činnost, Praha, Prospektrum, 2000. (Chemical experiments for school and leisure activities)
Shakashiri B.Z.: Chemical Demonstrations : A Handbook for Teachers of Chemistry Vol 1-4
Poslední úprava: Rubešová Jana, RNDr., Ph.D. (24.02.2020)
Požadavky ke zkoušce -
Podmínkou udělení zápočtu a zkoušky je úspěšná realizace všech zadaných úloh (26, dle obtížnosti) a odevzdání věcně i formálně správně vypracovaných protokolů a pracovních listů z těchto úloh. Další součástí je úspěšné složení bodovaného testu (60 minut, na min. 60 %).
Poslední úprava: Rubešová Jana, RNDr., Ph.D. (24.02.2020)
In order to pass, realization od 26 laboratory experiments including well prepared (factually and formally) reports. In adiition to that, a test must be passed (60 min, 60% success rate).
Poslední úprava: Rubešová Jana, RNDr., Ph.D. (24.02.2020)
Sylabus -
1. cvičení: Bezpečnost práce ve školní chemické laboratoři 2. cvičení: Technika práce ve školní chemické laboratoři 3. cvičení: Chemický pokus a moderní didaktické 4. cvičení: Cíl a struktura chemického pokusu ve výuce chemie 5. cvičení: Funkce chemického pokusu ve výuce chemie 6. cvičení: Chemický pokus jako součást poznávacích postupů a metod ve výuce chemie Seznam laboratorních úloh 1. Vodík a jeho sloučeniny 2. Kyslík a jeho sloučeniny 3. Prvky skupiny VII. A a jejich sloučeniny (halogeny) 4. Prvky skupiny VI. A a jejich sloučeniny (síra) 5. Prvky skupiny V. A a jejich sloučeniny (dusík, fosfor) 6. Kovy a jejich sloučeniny
Poslední úprava: Rubešová Jana, RNDr., Ph.D. (24.02.2020)
During the practical seminars the students carry out 30 schools chemical experiments, divided in the six thematical group of the inorganic chemistry:
1) Hydrogen and its compounds
2) Oxygen and its compounds
3) The elements of the VII A group and theirs compounds (halogens)
4) The elements of the VI A group and theirs compounds (mainly sulphur)
5) The elements of the V A group and theirs compounds (nitrogen, phosphorus), metals and the metalic compounds.
The practical seminars are hold in four-hours block once in a fortnight. During each seminar students carry out the experiments of one of the thematical group, so during whole semester the students acquire all the necessary skills for the experiment realizations for high schools.
Part of the seminars is also the theoretical preparation of the students experimental work, which includes these thems: The security in the chemical laboratory, The technics in the schools chemical laboratory, Chemical experiment and modern didactic means, The aim and the structure of the chemical experiment in the chemical education, The function of the experiment in the chemical education. The experiment as the part of the cognitive processes and methods in the chemistry education.
Poslední úprava: Rubešová Jana, RNDr., Ph.D. (24.02.2020)
Výsledky učení -
Student dodržuje bezpečnostní pravidla při práci v chemické laboratoři.
Student používá ochranné pomůcky, jako jsou laboratorní plášť a brýle.
Student kontroluje pracovní místo a pomůcky před zahájením experimentu.
Student identifikuje chemikálie a věnuje pozornost symbolům nebezpečnosti.
Student provádí chemické pokusy pouze pod dohledem učitele.
Student aplikuje správné techniky pipetování a ředění chemikálií.
Student se seznámí s umístěním lékárničky a hasicího přístroje.
Student analyzuje funkce chemického pokusu ve výuce chemie.
Student zkoumá strukturu a cíle chemických pokusů.
Student hodnotí moderní didaktické metody v kontextu chemických experimentů.
Student provádí laboratorní úlohy zaměřené na vodík, kyslík a halogeny.
Student provádí laboratorní úlohy zaměřené na obecnou a fyzikální chemii (chemická kinetika, chemická rovnováha atd.).
Student zkoumá sloučeniny prvků skupin VI. A a V. A, včetně síry a dusíku.
Student aplikuje poznávací postupy a metody ve výuce chemie prostřednictvím pokusů.
Poslední úprava: Šmejkal Petr, doc. RNDr., Ph.D. (30.09.2024)
Student follows safety rules when working in the chemical laboratory. Student uses protective equipment such as lab coat and goggles. Student checks the workstation and equipment before beginning an experiment. Student identifies chemicals and pays attention to hazard symbols. Student performs chemical experiments only under the supervision of the teacher. Student applies proper techniques for pipetting and diluting chemicals. Student becomes familiar with the location of the first aid kit and fire extinguisher. Student analyzes the functions of a chemical experiment in chemistry instruction. Student examines the structure and objectives of chemical experiments. Student evaluates modern didactic methods in the context of chemical experiments. Student performs laboratory problems focusing on hydrogen, oxygen, and halogens. Student performs laboratory problems focused on general and physical chemistry (chemical kinetics, chemical equilibrium, etc.). Student investigates compounds of Group VI elements. A and V. A, including sulfur and nitrogen. Student applies cognitive procedures and methods in the teaching of chemistry through experimentation.
Poslední úprava: Šmejkal Petr, doc. RNDr., Ph.D. (30.09.2024)