Předmět se zabývá aspekty výuky v rámci mimoškolních zájmových aktivit, např. kroužků a zájmových akcí, např. přírodovědně zaměřených táborů apod. Výuka probíhá formou participace na organizaci, lektorování a vedení mimoškolních výukových aktivit organizovaných fakultou v rámci konání kurzů pro žáky základních a středních škol, popř. pro širší veřejnost. Kurzy probíhají formou turnusové/blokové výuky a to v Praze či mimo ni v rámci pravidelně konaných přírodovědně zaměřených letních příměstských či pobytových táborů popř. dalších mimořádných aktivit podobného rázu. Výuka předmětu zahrnuje i řešení teoretických a vybraných legislativních aspektů realizace mimoškolních aktivit při neformálním vzdělávání a také část reflexe participace studenta na výuce v rámci mimoškolních aktivit.
Kurz probíhá prezenčně, v případě nemožnosti navštěvovat fakultu či znemožnění prezenční výuky bude kurz probíhat v on-line prostředí ZOOM.
Do platformy ZOOM je nutné hlásit se fakultním/univerzitním e-mailem a fakultním/univerzitním loginem!
Poslední úprava: Šmejkal Petr, doc. RNDr., Ph.D. (11.10.2020)
The subject deals with selected aspects of teaching of extracurricular activities, e.g. scientific clubs and hobby activities, natural science camps or activities for the wider public. Courses are organized in the form of turn/block lessons at the faculty in Prague and outside the faculty as a part of regular natural science summer camps or other extraordinary activities of a similar nature. The course is also focused on theoretical and selected legislative aspects of the implementation of extracurricular activities in non-formal education, as well as there is a part of reflection of the student's participation in the extracurricular activities.
The course takes place in person, in case of impossibility to attend the faculty or the impossibility of full-time teaching, the course will take place in the online environment ZOOM.
It is necessary to log in to the ZOOM platform with a faculty/university e-mail and a faculty/university login!
Poslední úprava: Šmejkal Petr, doc. RNDr., Ph.D. (11.10.2020)
2. PÁVKOVÁ, J.: Pedagogika volného času (2014) Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 145 stran. (Leisure-time pedagogy)
3. VÁŽAŇSKÝ, M., SMÉKAL, V. Základy pedagogiky volného času. Brno : Paido, 1995. (Basics of pedagogy of leisure time)
4. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3. (Modern Pedagogy)
5. Zákon č. 89/2002 Sb., Zákon občanský zákoník (Občanský zákoník). In: Sbírka zákonů. 2014. (Law - Civil Code)
6. Zákon č. 258/2000 Sb., Zákon o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů. In: Sbírka zákonů. 2000. (Act on Protection of Public Health and on Amendment of Some Related Acts)
Poslední úprava: Šmejkal Petr, doc. RNDr., Ph.D. (29.10.2019)
Požadavky ke zkoušce -
Pro získání zápočtu aktivní participace na 3 koordinačních schůzkách a přednáškách, zdravotním školení, školení BOZP a reflexní diskusi k praktické výuce mimoškolních aktivit. Zápočet bude udělen po odsouhlasení garantem vždy nejpozději do data vyhlášeného pro aktuální akademický rok jako poslední den kdy lze konat na Přírodovědecké fakultě UK zkoušky a zápočty za daný akademický rok a zapisovat výsledky do SIS.
Poslední úprava: Šmejkal Petr, doc. RNDr., Ph.D. (20.03.2019)
Active participation in 3 coordination meetings and lectures, health training, OSH training and reflective discussion for practical teaching of extracurricular activities. The credits will be awarded after the approval of the guarantor at the latest by the date announced for the current academic year as the last
the day when it is possible to take exams and credits for the given academic year at the Faculty of Science of Charles University and enter the results in SIS.
Poslední úprava: Šmejkal Petr, doc. RNDr., Ph.D. (29.10.2019)
Sylabus -
1. Základy pedagogiky volného času - rámce vedení výuky mimoškolních neformálních aktivit.
2. Didaktika mimoškolních aktivit - způsoby motivace a předávání obsahu žákům daných věkových skupin, struktura aktivity.
5. Vedení a lektorování na různých typech mimoškolních aktivit (tábory, propagační a popularizační aktivity, kroužek, ...).
6. Reflexní diskuse, zpětná vazba (pedagog vs. student) ...
Poslední úprava: Šmejkal Petr, doc. RNDr., Ph.D. (20.03.2019)
1. Basics of free time pedagogy - frameworks for teaching extracurricular informal activities.
2. Didactics of extracurricular activities - ways of motivation and content transfer to pupils of given age groups, activity structure.
3. Legislative framework of extracurricular activities, especially recovery actions - approval process, necessary documentation, teacher responsibility.
4. Training of extracurricular activities.
5. Leading and lecturing on various types of extracurricular activities (camps, promotional and popularization activities, club, ...).
6. Reflective discussion, feedback (teacher vs. student) ...
Poslední úprava: Šmejkal Petr, doc. RNDr., Ph.D. (29.10.2019)
Výsledky učení -
Student rozumí základům pedagogiky volného času a umí aplikovat výchovné a vzdělávací metody pro efektivní využívání volného času dětí a mládeže.
Student motivuje účastníky mimoškolních aktivit prostřednictvím různých didaktických přístupů a technik, které odpovídají příslušným věkovým skupinám.
Student analyzuje legislativní rámec pro mimoškolní aktivity, včetně schvalovacího procesu a potřebné dokumentace, čímž zajišťuje odpovědnost pedagoga.
Student plánuje a realizuje trénink pro vedení mimoškolních aktivit, zaměřený na rozvoj dovedností a kompetencí účastníků.
Student organizuje různé typy mimoškolních aktivit, jako jsou tábory nebo kroužky, a přizpůsobuje je specifickým potřebám a zájmům účastníků.
Student reflektuje proces učení prostřednictvím diskusí a zpětné vazby, čímž podporuje rozvoj kritického myšlení a sebereflexe mezi účastníky.
Poslední úprava: Šmejkal Petr, doc. RNDr., Ph.D. (30.09.2024)
Student understands the basics of leisure time pedagogy and knows how to apply educational methods for the effective use of leisure time of children and youth. Student motivates participants in extracurricular activities through a variety of didactic approaches and techniques appropriate to the relevant age groups. Student analyzes the legislative framework for extracurricular activities, including the approval process and the necessary documentation, thus ensuring educator accountability. Student plans and implements training for conducting extracurricular activities aimed at developing the skills and competencies of participants. Student organizes different types of extracurricular activities, such as camps or clubs, and adapts them to the specific needs and interests of the participants. Student reflects on the learning process through discussions and feedback, thus promoting the development of critical thinking and self-reflection among participants.
Poslední úprava: Šmejkal Petr, doc. RNDr., Ph.D. (30.09.2024)
Vstupní požadavky -
Podmínkou pro zápis do kurzu je absolvování motivačního pohovoru s garantem. Do kurzu se lze přihlásit na základě žádosti podepsané studentem a schválené garantem a to i po termínech pro elektronický zápis předmětů (žádost se podává na Studijní oddělení; formulář žádosti je přílohou předmětu). Nicméně, nejzasším termínem pro přihlášení k předmětu je pro LS 15. březen, pro ZS 15. říjen.
Poslední úprava: Šmejkal Petr, doc. RNDr., Ph.D. (20.03.2019)
The condition for the enrollment in the course is to pass a motivational interview with the guarantor. The course can be enrolled on the basis of an application signed by the student and approved by the guarantor, even after the deadlines for the electronic enrollment of subjects (the application is submitted to the Study Department; the application form is attached to the course). However, the deadline for enrolling in the course is 15 March for the LS, 15 October for the WS.
Poslední úprava: Šmejkal Petr, doc. RNDr., Ph.D. (29.10.2019)