PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Pedagogická praxe náslechová z chemie (plná) - MC280C08J
Anglický název: Attendanting teaching school practice in chemistry
Český název: Pedagogická praxe náslechová z chemie (plná)
Zajišťuje: Katedra učitelství a didaktiky chemie (31-280)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 2 [týdny]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Garant: RNDr. Eva Stratilová Urválková, Ph.D.
Vyučující: RNDr. Eva Stratilová Urválková, Ph.D.
Anotace -
Předmět je určen studentům učitelství chemie v plném studijním plánu.
Studenti se v rámci předmětu poprvé setkávají s reálnou pedagogickou praxí tím, že během dvou týdnů navštěvují hodiny chemie na vybrané fakultní škole a pozorují probíhající vyučování, stejně tak i další aktivity spojené s pedagogickou praxí. V závěru praxe se studenti aktivně účastní výuky chemie - buď formou tandemového vyučování nebo samostatné práce s třídou. Studentům učitelství chemie v plném studijním plánu jsou doporučovány školy s přírodovědným zaměřením, odborné chemické školy, nebo střední školy, které poskytují studentům širší nabídku přírodovědných/chemických volitelných seminářů.
Studenti absolvují tuto praxi ve dvojicích nebo trojicích, aby společně mohli diskutovat zažívanou školní realitu, popř. individuálně. Po celou dobu se studentům věnuje fakultní učitel, který po odučené hodině probírá se studenty různé pedagogické a didaktické aspekty, jedná se o tzv. rozborovou hodinu. Fakultní škola umožňuje studentům učitelství navštívit hodiny chemie u vícero učitelů chemie, aby získali plastičtější představu o možnostech vedení výuky, tedy o různých vyučovacích stylech.
Poslední úprava: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (26.01.2023)
Literatura -

Příručka k pedagogickým praxím, 2020: https://www.natur.cuni.cz/fakulta/studium/bc-nmgr/pedagogicke-praxe/uvodni-informace/metodika-praxe-prf-uk-jednostranne.pdf

Borůvková, J. - Šulcová, R. - Marada, M.: Příprava, organizace a realizace pedagogické praxe. UK v Praze, PřF 2002

Poslední úprava: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (10.02.2021)
Požadavky ke zkoušce -

Absolvování 16 náslechů vyučovacích hodin chemie nebo laboratorních prací z chemie (doporučeno 12 VH + 4 LP) na vybraném gymnáziu nebo střední škole. Aktivní účast na výuce chemie: minimálně jeden výstup před třídou po dohodě s fakultním učitelem a to ve formě tandemové výuky s učitelem, se svým spolužákem nebo samostatně. Výstup není nijak omezem - může jít o jednu nebo více výukových aktivit nebo delší část vyučovací hodiny.

Provádění záznamů náslechů, rozbory a diskuse hodin s fakultními učiteli po skončení náslechů. Po dohodě s fakultním učitelem je vhodné poslední hodiny absolvovat formou asistenční praxe. Předložení záznamů ke kontrole po skončení náslechové praxe vedoucí pedagogických praxí z chemie na KUDCH.

Předložení vyplněného formuláře A - seznam hospitovaných hodin: jeden formulář společně za celou skupinku. Diskuse po skončení náslechů s vedoucí pedagogické praxe z chemie na KUDCH.

Zápočet bude udělen po absolvování náslechové praxe při splnění všech povinností v zápočtovém týdnu.

Požadavky:

• účast na instruktážní schůzce (před praxemi)

• odevzdání formulářů A, B (za celou skupinu)

• hospitace 16 vyučovacích jednotek

• odevzdání 16 záznamů z hospitací

  • odevzdání podkladů (popis + případné pomůcky) k vlastnímu výstupu

• reflexe z praxe (včetně přínosu praxe, problémů): společné setkání s garantem pedagogických praxí za chemii + písemná zpráva/esej rozsah cca 1/2 A4

V případě mimořádného stavu během studia je možné absolvovat videohospitace v hodinách chemie či jiným způsobem praxi splnit. Studenti se však vždy musejí domluvit s garantem praxí.

Poslední úprava: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (26.01.2023)
Sylabus

Náslechová pedagogická praxe sestává ze tří částí: před a po praxi studenti absolvují setkání s garantem praxí za chemii a stěžejní část předmětu tvoří náslechy (hospitace) hodin chemie na vybrané fakultní škole. Tyto náslechy probíhají ve dvojicích nebo individuálně u jednoho či více učitelů chemie na dané škole.

Činnosti studentů na fakultní škole: studenti hospitují v hodinách chemie a následně s fakultním učitelem provádějí rozbor hodiny, kdy na základě zápisů pozorování výuky konzultují jednotlivé kroky či jevy z vyučování.

Záznam z hospitace, zápis musí obsahovat: záhlaví (jméno posluchače, předmět, škola, jméno fakultního učitele, třída, datum); téma; cíl výuky v hodině; organizační forma/y; průběh a organizace vyučovací hodiny (odborný obsah učiva, činnosti žáků, činnost učitele); hodnocení vyučovací hodiny (práce a činnosti žáků, učitele, splnění cíle výuky, vlastní poznámky k aktivitě žáků i tvořivosti učitele) a vlastní tipy k doplnění obsahu výuky (návrhy pro svou budoucí praxi).

Setkání s garantem praxí, které předchází a následuje po vlastních hospitacích na fakultní škole, poskytuje prostor nejprve pro společnou diskusi, jaké jevy mají studenti během náslechů sledovat, a po praxích opět diskutují své poznatky, dojmy, tipy a námitky. Studenti jednooborového učitelství chemie absolvují více reflektujících setkání, při kterých s garantem praxí diskutují možnosti provedení viděných témat. Reflexe pedagogické praxe, byť náslechové, je důležitou součástí a přípravou na vlastní pedagogickou praxi v následujícím akademickém roce. 

Poslední úprava: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (28.09.2020)
Výsledky učení -

Studenti uvedou klíčové pojmy a terminologii související s efektivními postupy výuky chemie.
Studenti určí cíle a organizační formy pozorovaných hodin.
Studenti popíší různé vyučovací metody pozorované v hodinách chemie.
Studenti vysvětlí význam cílů vyučovací hodiny při usměrňování činností ve třídě.
Studenti předvedou, jak při plánování vlastní vyučovací hodiny uplatní konkrétní vyučovací strategii pozorovanou v hodině.
Studenti získají zpětnou vazbu od provázejícího učitele, aby mohli zlepšit svou analýzu vyučovací hodiny.
Studenti porovnají různé výukové přístupy používané učiteli fakulty a diskutují o jejich účinnosti.
Studenti analyzují zapojení studentů během výuky a identifikují faktory, které přispívají k úspěšnému průběhu výuky.
Studenti hodnotí efektivitu vyučovací hodiny na základě účasti studentů a dosažení výukových cílů.
Studenti zdůvodní své hodnocení vyučovacích postupů odkazem na konkrétní pozorování a vzdělávací teorie.
Studenti navrhnou komplexní plán vyučovací hodiny, který zahrnuje účinné strategie získané na základě pozorování.
Studenti vytvoří inovativní výukové materiály, které zlepší porozumění složitým chemickým konceptům ze strany studentů.

Poslední úprava: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (30.09.2024)
Vstupní požadavky

Pro závazné přihlášení na náslechovou pedagogickou praxi vyplňte do 15.1. tabulku v obecných informacích o pedagogických praxích https://www.natur.cuni.cz/fakulta/studium/bc-nmgr/pedagogicke-praxe/uvodni-informace. Za obsahovou stránku náslechové praxe z chemie odpovídá vedoucí pedagogických praxí z chemie na KUDCH: RNDr. Eva Stratilová Urválková, Ph.D. (urvalkov@natur.cuni.cz)
1. Se všemi obecnými otázkami týkajícími se pedagogických praxí se obracejte na RNDr. Jakuba Jelena, koordinátora praxí na PřF UK, e-mail:  jakub.jelen@natur.cuni.cz, www stránky: https://www.natur.cuni.cz/fakulta/studium/bc-nmgr/pedagogicke-praxe/uvodni-informace 
2. Měli byste hospitovat 16 vyučovacích jednotek z chemie (včetně laboratorních prací, 1-2 cvičení). 
3. Upozorníte učitele, že má mít uzavřenou dohodu o provedení práce. Smlouvu mu přinesete v tištěné podobě nebo je možné ji stáhnout z výše uvedených webových stránek. Spolu se smlouvou dejte učiteli i popis úlohy fakultního učitele se vzorem DPP. Fakultní učitel smlouvu vyplní a podepíše ve dvou kopiích a zašle po Vás zpět na fakultu, v uzavřené obálce.
JAKOUKOLIV ZMĚNU IHNED NAHLASTE nejlépe e-mailem nebo telefonicky dr. Jelenovi a/nebo dr. Stratilové Urválkové. 
4. Hospitované hodiny zaznamenávejte do Seznamu náslechových hodin (A) a zapisujte si záznamy z náslechů, které obsahují základní údaje (třída, datum, jméno, vyučující, téma), výchovně vzdělávací cíl a sled didaktických fází hodiny s poznámkami a časovými údaji. Důležité je celkové hodnocení hodiny a zejména aktivita vyučujícího a žáků. 
5. Na závěr praxe napište krátkou reflexi, která by měla zahrnovat komentáře k organizaci praxe, její náplni, situaci ve škole, přínosu praxe. Je důležitá pro další využívání škol a pro vývoj praxí. 
6. Za výrazné porušení pokynů, tj. nevčasné plnění povinností, neodevzdání požadovaných materiálů atd. se praxe s okamžitou platností ruší. Náhradní praxe bude vypsána v dalším roce v LS. 
7. Vůči žákům se chovejte jako učitel, dodržujte předpisy o hygieně a bezpečnosti práce své i žáků. Nezapomínejte na slušné vystupování a vhodné oblečení a obutí pro výuku (nutnost přezouvání si domluvíte s FU).

Poslední úprava: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (25.03.2019)
Požadavky k zápisu
Předmět si zapíší studenti bakalářských studijních oborů Chemie se zaměřením na vzdělávání, plný studijní plán.
Poslední úprava: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (10.02.2021)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK