|
|
|
||
Předmět je určen studentům učitelství chemie v plném studijním plánu.
Studenti se v rámci předmětu poprvé setkávají s reálnou pedagogickou praxí tím, že během dvou týdnů navštěvují hodiny chemie na vybrané fakultní škole a pozorují probíhající vyučování, stejně tak i další aktivity spojené s pedagogickou praxí. V závěru praxe se studenti aktivně účastní výuky chemie - buď formou tandemového vyučování nebo samostatné práce s třídou. Studentům učitelství chemie v plném studijním plánu jsou doporučovány školy s přírodovědným zaměřením, odborné chemické školy, nebo střední školy, které poskytují studentům širší nabídku přírodovědných/chemických volitelných seminářů. Studenti absolvují tuto praxi ve dvojicích nebo trojicích, aby společně mohli diskutovat zažívanou školní realitu, popř. individuálně. Po celou dobu se studentům věnuje fakultní učitel, který po odučené hodině probírá se studenty různé pedagogické a didaktické aspekty, jedná se o tzv. rozborovou hodinu. Fakultní škola umožňuje studentům učitelství navštívit hodiny chemie u vícero učitelů chemie, aby získali plastičtější představu o možnostech vedení výuky, tedy o různých vyučovacích stylech. Poslední úprava: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (26.01.2023)
|
|
||
Příručka k pedagogickým praxím, 2020: https://www.natur.cuni.cz/fakulta/studium/bc-nmgr/pedagogicke-praxe/uvodni-informace/metodika-praxe-prf-uk-jednostranne.pdf Borůvková, J. - Šulcová, R. - Marada, M.: Příprava, organizace a realizace pedagogické praxe. UK v Praze, PřF 2002 Poslední úprava: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (10.02.2021)
|
|
||
Absolvování 16 náslechů vyučovacích hodin chemie nebo laboratorních prací z chemie (doporučeno 12 VH + 4 LP) na vybraném gymnáziu nebo střední škole. Aktivní účast na výuce chemie: minimálně jeden výstup před třídou po dohodě s fakultním učitelem a to ve formě tandemové výuky s učitelem, se svým spolužákem nebo samostatně. Výstup není nijak omezem - může jít o jednu nebo více výukových aktivit nebo delší část vyučovací hodiny. Provádění záznamů náslechů, rozbory a diskuse hodin s fakultními učiteli po skončení náslechů. Po dohodě s fakultním učitelem je vhodné poslední hodiny absolvovat formou asistenční praxe. Předložení záznamů ke kontrole po skončení náslechové praxe vedoucí pedagogických praxí z chemie na KUDCH. Předložení vyplněného formuláře A - seznam hospitovaných hodin: jeden formulář společně za celou skupinku. Diskuse po skončení náslechů s vedoucí pedagogické praxe z chemie na KUDCH. Zápočet bude udělen po absolvování náslechové praxe při splnění všech povinností v zápočtovém týdnu. Požadavky: • účast na instruktážní schůzce (před praxemi) • odevzdání formulářů A, B (za celou skupinu) • hospitace 16 vyučovacích jednotek • odevzdání 16 záznamů z hospitací
• reflexe z praxe (včetně přínosu praxe, problémů): společné setkání s garantem pedagogických praxí za chemii + písemná zpráva/esej rozsah cca 1/2 A4 V případě mimořádného stavu během studia je možné absolvovat videohospitace v hodinách chemie či jiným způsobem praxi splnit. Studenti se však vždy musejí domluvit s garantem praxí. Poslední úprava: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (26.01.2023)
|
|
||
Náslechová pedagogická praxe sestává ze tří částí: před a po praxi studenti absolvují setkání s garantem praxí za chemii a stěžejní část předmětu tvoří náslechy (hospitace) hodin chemie na vybrané fakultní škole. Tyto náslechy probíhají ve dvojicích nebo individuálně u jednoho či více učitelů chemie na dané škole. Činnosti studentů na fakultní škole: studenti hospitují v hodinách chemie a následně s fakultním učitelem provádějí rozbor hodiny, kdy na základě zápisů pozorování výuky konzultují jednotlivé kroky či jevy z vyučování. Záznam z hospitace, zápis musí obsahovat: záhlaví (jméno posluchače, předmět, škola, jméno fakultního učitele, třída, datum); téma; cíl výuky v hodině; organizační forma/y; průběh a organizace vyučovací hodiny (odborný obsah učiva, činnosti žáků, činnost učitele); hodnocení vyučovací hodiny (práce a činnosti žáků, učitele, splnění cíle výuky, vlastní poznámky k aktivitě žáků i tvořivosti učitele) a vlastní tipy k doplnění obsahu výuky (návrhy pro svou budoucí praxi). Setkání s garantem praxí, které předchází a následuje po vlastních hospitacích na fakultní škole, poskytuje prostor nejprve pro společnou diskusi, jaké jevy mají studenti během náslechů sledovat, a po praxích opět diskutují své poznatky, dojmy, tipy a námitky. Studenti jednooborového učitelství chemie absolvují více reflektujících setkání, při kterých s garantem praxí diskutují možnosti provedení viděných témat. Reflexe pedagogické praxe, byť náslechové, je důležitou součástí a přípravou na vlastní pedagogickou praxi v následujícím akademickém roce. Poslední úprava: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (28.09.2020)
|
|
||
Studenti uvedou klíčové pojmy a terminologii související s efektivními postupy výuky chemie. Poslední úprava: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (30.09.2024)
|
|
||
Pro závazné přihlášení na náslechovou pedagogickou praxi vyplňte do 15.1. tabulku v obecných informacích o pedagogických praxích https://www.natur.cuni.cz/fakulta/studium/bc-nmgr/pedagogicke-praxe/uvodni-informace. Za obsahovou stránku náslechové praxe z chemie odpovídá vedoucí pedagogických praxí z chemie na KUDCH: RNDr. Eva Stratilová Urválková, Ph.D. (urvalkov@natur.cuni.cz) Poslední úprava: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (25.03.2019)
|
|
||
Předmět si zapíší studenti bakalářských studijních oborů Chemie se zaměřením na vzdělávání, plný studijní plán. Poslední úprava: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (10.02.2021)
|