Jedná se o základní praktikum, které sjednocuje a doplňuje laboratorní návyky a dovednosti ze středoškolské výuky a je přípravou ke všem následujícím laboratorním cvičením. Po absolvování praktika studenti ovládají základní laboratorní dovednosti včetně obsluhy nejčastěji používaných přístrojů (pH-metr, UV-Vis spektrofotometr, rotační vakuová odparka), jsou vzděláni v oblasti bezpečnosti práce a mají základní informace o zpracování výsledků a správném vedení laboratorních protokolů. Praktikum probíhá jednou týdně v bloku čtyř vyučovacích hodin; posluchači pracují ve dvojicích podle předem daného rozpisu tak, že během semestru každá dvojice absolvuje všech 10 zadaných úloh. Úlohy přitom zahrnují měření vlastností neznámých vzorků, syntetické a čisticí operace a základní analytické postupy.
Poslední úprava: Fridrichová Michaela, Mgr., Ph.D. (03.09.2025)
Laboratory technique is a basic practicum which unifies and extends laboratory skills obtained during high-school studies. It prepares students for further laboratory works. After passing the practicum, students are able to perform basic laboratory works and can operate common laboratory instruments (pH-meter, UV-Vis spectrophotometer, vacuum rotary evaporator), they are familiar with safety of work in the laboratory and they know how to treat data and write laboratory diary and reports of their work. Practicum takes place once a week in a block of four teaching hours; students work in pairs according to time schedule in such a way, that they pass all 10 tasks during the semester. Tasks include measurements of properties of unknown samples, synthetic and purification operations, and simple analytical procedures.
Poslední úprava: Fridrichová Michaela, Mgr., Ph.D. (03.09.2025)
Literatura -
Skripta Jan Kotek: Laboratorní technika, verze 6, dostupná pouze v elektronické podobě, odkaz ke stažení viz výše. K dispozici též na moodle, https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=1816.
Poslední úprava: Fridrichová Michaela, Mgr., Ph.D. (11.09.2025)
Textbook Jan Kotek: Laboratory technique, version 6, accessible in electronic form, see link above. Instructions are also on moodle platform, https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=1816.
Poslední úprava: Fridrichová Michaela, Mgr., Ph.D. (04.07.2022)
Požadavky ke zkoušce -
Pro získání zápočtu je požadováno splnění vstupního testu (to je nutné pro začátek praktické práce v laboratoři), osobní provedení všech deseti úloh, vypracování originálních protokolů ke všem úlohám a úspěšné absolvování závěrečného písemného testu.
Poslední úprava: Fridrichová Michaela, Mgr., Ph.D. (03.09.2025)
To get credits it is mandatory to successfully complete test for entry to the laboratory (safety rules and basic knowledge of laboratory calculations); finish in person all 10 tasks; write all original protocols in acceptable form and pass the final test.
Poslední úprava: Fridrichová Michaela, Mgr., Ph.D. (03.09.2025)
Sylabus -
Seznam prováděných úloh Úloha 1 – Krystalizace Úloha 2 – Izolace glycinu a identifikace neznámé aminokyseliny Úloha 3 – Identifikace a stanovení koncentrace organické kyseliny Úloha 4 – Rektifikace a práce s plyny Úloha 5 – Spektrofotometrická kvantitativní analýza Úloha 6 – Elektrolytická preparace a elektrogravimetrie Úloha 7 – Stanovení rozdělovacího koeficientu jódu Úloha 8 – Stanovení teploty tání Úloha 9 – Destilace za sníženého tlaku Úloha 10 – Stanovení rozpustnosti a obsahu krystalové vody
Poslední úprava: Fridrichová Michaela, Mgr., Ph.D. (03.09.2025)
List of tasks Task 1 – Crystallization Task 2 – Isolation of glycine and identification of unknown amino acid Task 3 – Identification and concentration determination of unknown organic acid Task 4 – Rectification and work with gases Task 5 – Spectrophotometric quantitative analysis Task 6 – Electrolytic preparation and electrogravimetry Task 7 – Determination of distribution coefficient of iodine Task 8 – Determination of melting point Task 9 – Vacuum distillation Task 10 – Determination of solubility of inorganic salt, and determination of content of water of crystallization in the solid sample
Poslední úprava: Fridrichová Michaela, Mgr., Ph.D. (03.09.2025)
Výsledky učení -
Absolvent kurzu laboratorní techniky samostatně používá základní laboratorní zařízení a vybavení a získává díky správné technice práce validní výsledky. Díky nabytým zkušenostem odhadne časovou náročnost běžných prací, vhodně volí sklo a pomůcky pro zamýšlené základní laboratorní operace, pohotově rozhoduje potřebnou přesnost operací (např. zda vážit na předvážkách nebo analytických vahách, zda odměřovat objem válcem nebo pipetovat) a chápe nutnost čisté a pečlivé práce v laboratoři. Řádně zapisuje a dokumentuje výsledky, k vyhodnocení dat využívá výpočetní techniku, vyhledává v informačních zdrojích, znázorňuje výsledky formou tabulek a grafů, vytváří originální protokoly experimentů. V laboratoři samostatně sestaví základní aparatury např. pro zahřívání pod zpětným chladičem nebo pro destilaci. Vysvětlí a vhodně zvolí postup pro čištění látek (rekrystalizace, TLC, volba rozpouštědel, použití RVO..). Aplikuje řádný postup při pipetování automatickou pipetou a v případě potřeby ověří funkci pipety a provede její kalibraci. Dle návodu provede jednodušší analytické práce (manuální titrace, spektrofotometrické stanovení) a vyhodnotí je, rozumí hlavním principům hodnocení dat co do přesnosti, správnosti a počtu opakování. Používá bodotávek, refraktometr, pH-metr a další běžná laboratorní zařízení.
Poslední úprava: Fridrichová Michaela, Mgr., Ph.D. (03.09.2025)
A graduate of the course possesses a comprehensive understanding of basic laboratory equipment and instruments and, through the application of proficient working techniques, is capable of obtaining valuable results. With experience in executing the tasks outlined in the curriculum, the graduate can accurately assess the time requirements for specific laboratory activities, judiciously select appropriate laboratory glassware and equipment, and make informed decisions regarding the precision of required operations, such as determining whether to utilize pre-scales or analytical balances for a particular measurement or whether to employ a graduated cylinder or a pipette for liquid volume measurement. The graduate acknowledges the importance of maintaining a clean and meticulous laboratory environment while adhering to established safety protocols throughout their work. Furthermore, the graduate diligently documents their activities, skillfully processes results utilizing computer software, prepares graphical representations and tables, and composes original reports that reflect the outcomes of their work.
Poslední úprava: Fridrichová Michaela, Mgr., Ph.D. (03.09.2025)