|
|
||
Praktikum z analytické chemie doplňuje přednášku z analytické chemie a klade důraz na osvojení si základních operací chemické analýzy jako je technika vážení, práce s odměrným nádobím, příprava vzorku, rozpouštění. Všechny práce v laboratoři musí být prováděny bezpečně, proto jsou posluchači seznamováni s bezpečností práce a protipožárními předpisy pro chemické laboratoře. Cílem laboratorního cvičení je seznámit posluchače se základními principy kvalitativní anorganické analýzy a s klasickými i instrumentálními metodami analýzy kvantitativní. Praktikum z analytické chemie je zakončeno písemným testem a praktickou zkouškou.
Studenti jednotlivých studijních programů se zapisují takto: ZIMNÍ SEMESTR Studenti bakalářského studijního programu Klinická a toxikologická analýza - ZS 2. ročník. Studenti bakalářského studijního programu Medicinální chemie - ZS 3. ročník. Studenti bakalářského studijního programu Chemie a fyzika materiálů - ZS 3. ročník. LETNÍ SEMESTR Studenti bakalářského studijního programu Ochrana životního prostředí - LS 3. ročník. Studenti bakalářského studijního programu Biochemie - LS 2. ročník. Studenti bakalářského studijního programu Chemie - LS 2. ročník. Studenti FJFI - LS 3. ročník. Aktuální informace k výuce tohoto předmětu obdrží zapsaní studenti automaticky 1-2 týdny před zahájením výuky. Předpokládá se, že studenti, kteří mají písemně dostupné konkrétní výsledky učení, sepsané v podobě přesných zadání, se naučí během semestru více a na hlubší úrovni, nežli v případě neexistence těchto výsledků (doloženo v rámci evidence-based teaching). Z Nařízení vlády č. 274/2016 Sb. o standardech pro akreditace ve vysokém školství a z Opatření rektorky UK 22/2022 (Standardy studijních programů UK) jsou niže doplněny: VÝSTUPY UČENÍ (LEARNING OUTCOMES) Po absolvování předmětu MC230C07N student: - provede základní operace kvalitativní analýzy a demonstruje vybrané chemické reakce - dokáže kationty a anionty ve vzorku a provede analýzu pevného lehce rozpustného vzorku - provede důkaz analytu ve vzorku a stanovní ho acidobazickou titrací, vypočítá, připraví a standardizuje odměrný roztok - provede argentometrické stanovení chloridu sodného v kapalném vzorku a jodidu a chloridu draselného v pevném vzorku - rozliší analyty ve vzorku (Zn+Mg, Pb+Bi) a ty pak stanoví chelatometrickou titrací a také stanovní hořečnané a vápenaté ionty ve vzorku tvrdé vody - stanoví kyselinu askorbovou v tabletě Celaskonu a aceton v kapalném vzorku jodometrickou titrací - standardizuje odměrný roztok manganistanu draselného a stanoví železnaté ionty v pevném vzorku manganometrickou titrací - stanoví hydrochinon coulometrickou titrací a vypočítá jeho zastoupení analytu ve vzorku z prošlého elektrického náboje - stanoví dusičnany a nestanovní fluoridy nebo obráceně a využije při tom potenciometrii s iontově selektivní elektrodou a sestaví kalibrační přímku - provede separaci kyslíku a dusíku plynovou chromatografií a vyhodnotí chromatogram - stanovit kyselinu acetylsalicylovou v tabletě Acylpyrinu spektrofotometrickou metodou a sestaví kalibrační přímku - provede extrakci železitých iontů z minerální vody na pevnou fázi katexu a stanoví prekoncentrovaný analyt spektrofotometrií Zároveň již během výuky student s vysokou pravděpodobností: - používá selský rozum - vypočítá navážku kyseliny šťavelové - popíše několik stran pevně vázaného laboratorního deníku - zařadí roztok kademnatých iontů do správné police - provede efektivně předepsané úkoly - zhodnotí tvar kalibračních závislostí - změří potenciál stříbrné elektrody - předpoví orientačně konec praktika - užívá si jednotlivé úlohy - vysvětlí nedostatečnou domácí přípravu - výmezí svůj prostor na pracovním stole - ověří si dosažené výsedky u pedagogického dozoru - sestaví aparaturu pro acidobazickou titraci - zjistí polohu cvičné poloautomatické byrety - porovná činidla na platíčku podle pořadových čísel - posoudí vhodnost použití platinového drátku pro plamenové reakce - aplikuje v praktiku získané dovednosti i ve svém volném čase - určí optimální pořadí skupinových a specifických činidel - rozliší oranžovo červené a světle fialové zabarvení titrační baňky - zapíše výsledky svého pozorování do laboratorního deníku - navrhne optimální postup řešení úlohy - rozpozná červenou sraženinu od modrého rozpustného komplexu - odhadne čas pro úklid pracoviště - znázorní průběh redoxní titrace - objasní principy analytických stanovení - vyhledá pomoc při úrazu elektrickým proudem - stanoví minimální počet opakování titrace - rozezná pracovní místo - ukaže vhodnou laboratorní obuv - zdůvodní absenci na praktickém cvičení - najde nové přátele - doloží k protokolu grafický výstup integrátoru Poslední úprava: Hraníček Jakub, RNDr., Ph.D. (23.09.2024)
|
|
||
Návody k praktickým úlohám, Katedra analytické chemie, Univerzita Karlova, 2004, aktuální verze dostupná zde v SIS jako samostatný soubor. AKTUÁLNÍ VERZE pro ZS 2024/2025: Verze 20240927 Poslední úprava: Hraníček Jakub, RNDr., Ph.D. (23.09.2024)
|
|
||
Pro udělení zápočtu ze základního praktika z analytické chemie musí posluchači úspěšně absolvovat všechny praktické úlohy s průměrem známek z protokolů menším než 2,5, úspěšně absolvovat závěrečný písemný test a úspěšně provést závěrečnou analýzu praktického vzorku. Poslední úprava: Hraníček Jakub, RNDr., Ph.D. (23.09.2024)
|
|
||
1. Kvalitativní analýza na mokré cestě: provedení základních operací kvalitativní analýzy, vybrané chemické reakce kvalitativní analýzy, důkaz kationtu a aniontu v roztoku Poslední úprava: Hraníček Jakub, RNDr., Ph.D. (23.09.2024)
|