PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Etická témata a hodnoty ve výuce biologie - MB180C54
Anglický název: Ethical issues and values in biology education
Český název: Etická témata a hodnoty ve výuce biologie
Zajišťuje: Katedra učitelství a didaktiky biologie (31-180)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/3, Z [HT]
Počet míst: 18
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Jana Poupová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Jana Poupová, Ph.D.
Anotace
Cvičení přibližuje mezipředmětové vazby biologie a společenských věd (především filosofie a etické výchovy).
Ukazuje, jak může učitel biologie podpořit dosahování afektivních cílů.
Poslední úprava: Kotvaltová Sezemská Karolína, Mgr., Ph.D. (02.05.2024)
Literatura

Vácha, M., Mauer, M., & Königová, R. (2012). Základy moderní lékařské etiky. Portál.

Huber, W. (2016). Etika. Základní otázky života. Vyšehrad.

Kohák, E. (2011). Zelená svatozář: Kapitoly z ekologické etiky. SLON.

Komárek, S. (2012). Ochlupení bližní. Zvířata v kulturních kontextech. Academia.

Buchanan, A. (2022). Lepší než člověk. Filosofia

Poslední úprava: Kotvaltová Sezemská Karolína, Mgr., Ph.D. (02.05.2024)
Požadavky ke zkoušce

aktivní účast ve výuce (povoleny 2 absence)

přečtení zvoleného textu a referování o něm

příprava a vedení krátké výuky k zadanému tématu

Poslední úprava: Kotvaltová Sezemská Karolína, Mgr., Ph.D. (02.05.2024)
Sylabus

Cvičení přibližuje základní etické pojmy, pojednává o historických proměnách vztahu k živému i o soudobých pohledech na bioetiku, resp. její výuku. Prezentuje pohled Západního světa, pouze okrajově nastíní názorové rozdíly jiných civilizačních okruhů. Pozornost je věnována eticky relevantnímu učivu biologie, doporučeným metodám výuky bioetiky (morálním dilematům, hraní rolí, případovým studiím, diskusním a naratologickým postupům apod.), ale také výzkumům hodnotové orientace žáků i učitelů.

Zařazení dílčích témat se odvíjí mj. od zájmu posluchačů, prostor je věnován lékařské bioetice (asistované reprodukci, problematice umírání, dárcovství…) i environmentální etice (včetně vztahu člověka ke zvířatům a otázkám spjatým s genetickými technologiemi). Ve výuce se objeví i obecnější témata (jako je antropomorfismus či vztah vědy a náboženství).

Zásadní součástí cvičení je společná diskuse opírající se o nastudovanou literaturu. Studenti si také vyzkouší výuku vybraného tématu.

Poslední úprava: Kotvaltová Sezemská Karolína, Mgr., Ph.D. (02.05.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK