|
|
||
Kurz poskytuje základní přehled výzkumných metod. Náplní jednotlivých lekcí je ucelené představení daných přístupů, jejich pozitiv i negativ a uvedení studentů do práce s danými metodami. Pro studenty je kurz velmi přínosný jako metodický průvodce všemi fázemi (nejen) pedagogického výzkumu, který studenti obvykle realizují v rámci své práce diplomové (nebo závěrečné práce mimořádného studia učitelství). Účastníci se seznámí se zásadami plánování výzkumu a navrhování hypotéz, základními metodami sběru kvantitativních a kvalitativních dat, přípravou a vyhodnocením rozhovorů, analýzou učebnic, tvorbou dotazníků a dalších výzkumných nástrojů v on-line prostředí, typy proměnných, základy online statistického vyhodnocení dat, provedením videostudií a také s oční kamerou, která je na fakultě k dispozici pro výzkumné účely.
Předmět je vhodný zejména pro vyšší ročníky bakalářského stupně a nižší ročníky studia magisterského. Bakalářským studentům předmět poskytne základní orientaci ve výzkumné problematice, což mohou absolventi využít při sepisování bakalářské práce (např. čeho si všímat u odborných článků, kritické zhodnocení metodiky publikací a lepší orientace v kapitolách prezentujících výsledky). Studentům může také např. pomoci v rozhodování, jak potenciální téma diplomové/závěrečné práce uchopit a realizovat (které výzkumné metody lze využít a jak následně data zpracovat). Předmět je vhodný nejen pro ty, kteří ještě přesnou náplň diplomové práce nemají specifikovanou, ale i pro ty, kteří již na vybraném tématu pracují. Těm mohou být užitečné nejen lekce zaměřené např. na formulování hypotéz, statistiku, prezentaci výstupů, ale i mohou např. pomoci poskytnout i jiný úhel pohledu na již nasbíraná či zpracovaná data. Ačkoliv vybrané metody jsou demonstrovány zejména na příkladech pedagogického výzkumu v didaktice přírodovědných předmětů, předmět je velmi vhodný nejen pro široké spektrum studentů učitelských oborů, ale i pro zájemce z řad odborných oborů etologických či behaviorálních (např. etologie člověka či psychologie), kde jsou vybrané metody rovněž hojně využívány (např. dotazníky, oční kamera, základy statistiky). Kurz probíhá formou semináře - kombinace výkladu, aktivní práce studentů v průběhu výuky (vyhledávání literatury, vyhodnocení dat) a samostatné práce studentů (čtení vědeckých článků, realizace modelového výzkumného úkolu, příprava dotazníku včetně online dotazníku). V průběhu výuky jsou opakovaně používány anglicky psané odborné podklady – články, ukázky konceptuálních rámců, testových otázek, kategorií apod. Při praktické výuce statistických metod v pedagogickém výzkumu se studenti naučí aktivně používat volně dostupný program Jamovi, který je v angličtině. Poslední úprava: Kotvaltová Sezemská Karolína, Mgr., Ph.D. (21.11.2022)
|
|
||
Chráska M. 2010: Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Grada, Praha, 265 str. Carifio, J., & Perla, R. (2008). Resolving the 50-year debate around using and misusing Likert scales. Medical Education, 42(12), 1150–1152. https://doi.org/10.1111/j.1365-2923.2008.03172.x Carifio, J., & Perla, R. J. (2007). Ten Common Misunderstandings, Misconceptions, Persistent Myths and Urban Legends about Likert Scales and Likert Response Formats and their Antidotes. Journal of Social Sciences, 3(3), 106–116. https://doi.org/10.3844/jssp.2007.106.116 https://www.statmethods.net/stats/index.html https://www.jamovi.org/download.html Poslední úprava: Janštová Vanda, RNDr., Ph.D. (05.01.2023)
|
|
||
Studenti mají povolené dvě fyzické absence, jinak musí být aktivně přítomni při výuce. Zároveň z těch dvou absencí si musí splnit jeden úkol distančně. Podrobnosti níže:
V případě vynucené online výuky aktivní účast na online výuce (Google Classroom kurz Výzkumné metody v přírodovědném vzdělávání https://classroom.google.com/c/NjE1NjMyODUzNTgw), jedna povolená absence za semestr. A zároveň je potřebné plnění a online odevzdání zadaných úkolů k jednotlivým tématům.
Poslední úprava: Janštová Vanda, RNDr., Ph.D. (26.09.2023)
|
|
||
Úvod do problematiky, typy výzkumu, doporučený postup Rozhovory, kvalitativní analýza, zakotvená teorie Využití oční kamery ve výzkumu Dotazníky Základy statistiky Hodnocení textu a obrázků Videostudie Poslední úprava: Janštová Vanda, RNDr., Ph.D. (03.07.2023)
|