|
|
|
||
Předmět navazuje na přednášku Didaktika Biologie a Přírodopisu
V průběhu semestru si každý student vyzkouší připravit a následně také odučit konkrétní vyučovací hodinu biologie/přírodopisu, v rámci tzv. mikrovyučování a díky zpětné vazbě spolužáků i vyučující získá cenné zkušenosti s možným vedením a přípravou výuky; na ukázkách z učiva biologie/přírodopisu se seznámíme s používáním nejrůznějších vyučovacích metod, technik a strategií; seznámíme se s přípravou na hodinu přírodopisu/biologie, realizací výuky a jejím vedení na ZŠ a SŠ; probereme učebnice schválené MŠMT ČR pro výuku přírodopisu/biologie na ZŠ a gymnáziu; zhodnotíme postavení učitele v 21. století a význam učitelského povolání, online vzdělávání a distanční výuku - kompetence učitele pro distanční výuku jako doplňku pro prezenční výuku a vzdělávání žáků; zaměříme se i na kompetence učitele přírodovědných oborů včetně praktických ukázek způsobů jejich rozvoje, způsoby hodnocení přírodovědného vzdělávání ve výuce – metody, s akcentem na formativní hodnocení včetně ukázek. Vymezíme vztah "učitel a žák" a komunikaci učitele v návaznosti na pedagogiku a psychologii. Předmět byl inovován v rámci projektu Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK, registrační číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093. Poslední úprava: Rajsiglová Ina, RNDr., Ph.D. (12.02.2023)
|
|
||
Cílem předmětu je přiblížit na základě ukázek vyučovacích hodin, jak lze koncipovat výuku biologie a přírodopisu na střední a základní škole. Poslední úprava: Rajsiglová Ina, RNDr., Ph.D. (22.04.2012)
|
|
||
Cvičení k přednášce Aktuální otázky ve výuce biologie, Poslední úprava: Rajsiglová Ina, RNDr., Ph.D. (22.04.2012)
|
|
||
Altmann, A.: Přírodniny ve vyučování biologii a geologii. SPN: Praha, 1975. Čapek, R.: Moderní didaktika. Lexikon výukových a hodnotících metod. Grada: Praha, 2015. Strategi 2030+ "Metodika pro rozvoj didaktických kompetencí studentů v přírodovědných oborech" - publikace připravená v rámci projektu „Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK“, registrační číslo projektu CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093, financovaného prostřednictvím Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání. https://drive.google.com/file/d/1VtrFTDb_N4DN6zp0DheryxI4VYUk_6y9/view?usp=share_link "Metodika hodnocení žáků v přírodovědných předmětech" s ukázkami konkrétních příkladů. Publikace připravená v rámci projektu „Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK“, registrační číslo projektu CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093, financovaného prostřednictvím Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání. https://drive.google.com/file/d/1Qkn1KYkZbcDPbGpF_TYIyRxZogm-ji1J/view?usp=share_link RVP ZV, RVP G https://www.facebook.com/groups/uciteleprirodovednych/ http://www.nuv.cz/eqavet/online-vzdelavani https://www.ceskatelevize.cz/porady/13394657013-ucitelka/ https://www.facebook.com/prirodovedci.cz/
Poslední úprava: Rajsiglová Ina, RNDr., Ph.D. (12.02.2023)
|
|
||
Požadavky platí i pro případ on-line výuky (alternativou osobní přítomnosti bude v tomto případě přítomnost na týdenních on-line setkáních přes platformu Google Classroom viz kurz "Cvičení z didaktiky Bi a Př", kód kurzu: zadán na úvodní hodině - dle rozvrhu paralelky; zadání a odevzdávání průběžných úkolů k jednotlivý tématům bude probíhat také přes tuto platformu).
Poslední úprava: Rajsiglová Ina, RNDr., Ph.D. (14.02.2024)
|
|
||
Předmět navazuje na přednášku Didaktika biologie a přírodopisu. Ve vztahu k přednášce Didaktika biologie a přírodopis budou dále prohlubovány všechny aspekty učitelské profese, se kterými se setkáváme ve školní praxi, tedy pedagogické, psychologické a didaktické. Vymezíme vztah "učitel a žák" a komunikaci učitele v návaznosti na pedagogiku a psychologii. Zhodnotíme postavení učitele v 21. století a význam učitelského povolání, online vzdělávání a distanční výuku – kompetence učitele pro distanční výuku jako doplňku pro prezenční výuku a vzdělávání žáků. Přes vzdělávací obor biologie/přírodopis se mj. posílí se porozumění základním konceptům přírodovědného vzdělávání, jakými jsou např. přírodovědná gramotnost, vědecké myšlení a uvažování, prekoncepty a miskoncepce v přírodovědném vzdělávání; zároveň bude diskutována aplikace vhodných didaktických přístupů v souvislosti s prezentovaným tématem mikrovyučování. V průběhu semestru si každý student vyzkouší zvládání řízení třídy s ohledem na její heterogenní charakter – budou diskutovány jak individuální potřeby jednotlivých žáků, tak i třídy jako dynamického celku, včetně pohledu na možné potřeby dívek vs. chlapců či věk v průběhu nižšího i vyššího sekundárního vzdělávání. Každý student připraví a následně také odučí konkrétní ukázku vyučovací hodiny biologie/přírodopisu, v rámci tzv. mikrovyučování; tímto na základě vlastní zkušenosti a díky zpětné vazbě spolužáků i vyučujících získá zkušenost s vedením třídy v bezpečném prostředí „třídy“ svých spolužáků, upevní dovednosti spojené s plánováním a přípravou na vyučovací hodinu, rozhodováním nad potřebným materiálním didaktickým zázemím a využíváním adekvátních a dostupných digitálních technologií při plánování výuky. Součástí mikrovyučování je také návrh hodnocení s akcentem na nezbytnost porozumět roli formativního hodnocení žáků ve výuce a způsobům jeho aplikace. Na ukázkách z učiva biologie/přírodopisu se seznámíme s používáním nejrůznějších vyučovacích aktivizačních metod, forem, technik a strategií; analyzujeme učebnice schválené MŠMT ČR pro výuku přírodopisu/biologie na ZŠ a gymnáziu. Na konci semestru tak bude každý student podpořen v tom, aby nalézal ve své budoucí praxi taková řešení školních situací, která budou adekvátní dané situaci, a to nejen z didaktického, ale i pedagogicko-psychologického hlediska, a kriticky zvládal tyto situace reflektovat. Seznam probíraných témat: Kurikulární dokumenty, vč. Učebnic ZŠ a SŠ – jejich konstruktivní kritika a analýza Metody kritického myšlení a význam čtenářské gramotnosti v přírodovědném vzdělávání Příprava na VH – s ohledem na timing, (aktivizační vs. tradiční) metody, formy, individuální vs. kooperativní tendence, skupinovou dynamiku apod. – pro potřeby mikrovyučování Kompetence učitele – ve vztahu k výběru učiva, řízení (managementu) heterogenní třídy, potřeb dívek vs. chlapců i věku žáků, mimoškolních aktivit apod. Formativní hodnocení Mezinárodní hodnocení žáků v přírodovědných předmětech Sylabus, včetně použitých metodických postupů, byl inovován v rámci projektu „Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK“, registrační číslo projektu CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093, financovaného prostřednictvím Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání.
Doporučená literatura vedle vznikajících publikací z projektu viz seznam literatury. Poslední úprava: Rajsiglová Ina, RNDr., Ph.D. (12.02.2023)
|
|
||
Pro bc. studenty učitelských oborů Bi je vstupním požadavkem absolvování přednášky z Didaktiky Bi a Př (přednášku si bc. studenti učitelství zapisují v ZS a cvičení poté v LS). Vstupním požadavkem pro Mgr. a DPS-studenty je včasný zápis do kurzu, aby student předešel případným absencím. Poslední úprava: Rajsiglová Ina, RNDr., Ph.D. (12.02.2023)
|