|
|
|
||
Aktuální AR bude výuka probíhat prezenčně; nařídí-li KŠ PřFUK s ohledem na epidemiologická opatření distanční formu výuky, pak tato bude probíhat v prostředí Google Meet / Google Classroom (Kód kurzu: h6j46n6; Odkaz na Meet https://meet.google.com/uzj-hauh-ghw
), kam se studenti hlásí pomocí emailu s doménou natur.cuni.cz; využíván bude rozvrhovaný čas. V průběhu semestru se na konkrétních ukázkách z učiva biologie seznámíme s používáním nejběžnějších vyučovacích metod, technik a strategií vhodných do hodin biologie, resp. přírodopisu, na ZŠ a SŠ; současně prozkoumáme jejich výhody a nevýhody a vyhodnotíme jejich přínos pro praxi učitele biologie; seznámíme se s přípravou na hodinu přírodopisu/biologie, realizací výuky a jejím vedení na ZŠ a SŠ; představíme a prodiskutujeme kurikulární dokumenty a učebnice schválené MŠMT ČR pro výuku přírodopisu/biologie na ZŠ a gymnáziu, resp. SŠ; objasníme termíny: didaktická analýza učiva, učivo, učební úloha, či učební pomůcky, online/distanční výuka a její možnosti apod.; přiblížíme současnou situaci českého školství, potřeby reformy školství a smysl RVP (RVP = Rámcový vzdělávací program) pro ZŠ a pro gymnázia; nahlédneme na strategické a kurikulární dokumenty v ČR a EU; zhodnotíme postavení učitele v 21. století a význam učitelského povolání, online vzdělávání a distanční výuka - kompetence učitele pro distanční výuku jako doplňku pro prezenční výuku a vzdělávání žáků; vymezíme vztah "učitel a žák" a komunikaci učitele v návaznosti na pedagogiku a psychologii; v neposlední řadě prodiskutujeme hodnocení výsledků žáků a hodnocení přírodovědných předmětů v mezinárodním měřítku i v rámci ČR; Poslední úprava: Rajsiglová Ina, RNDr., Ph.D. (13.10.2022)
|
|
||
Cílem přednášky je:
Poslední úprava: Rajsiglová Ina, RNDr., Ph.D. (27.09.2011)
|
|
||
Přednáška pro studenty učitelství biologie. Poslední úprava: Rajsiglová Ina, RNDr., Ph.D. (22.04.2012)
|
|
||
Altmann, A.: Přírodniny ve vyučování biologii a geologii. SPN: Praha, 1975. Belz H. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2001. Čapek, R.: Moderní didaktika. Praha: Grada Publishing, 2015. Fisher, R.: Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 2011. Hrabal, V. a kol.: Testy a testování ve škole. UK PedF: Praha, 1994. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání Rámcový vzdělávací program pro gymnázia Vzdělávací programy: Základní škola, Obecná škola, Národní škola Osnovy pro gymnázia Státní program EVVO https://www.facebook.com/groups/uciteleprirodovednych/ http://www.nuv.cz/eqavet/online-vzdelavani https://www.ceskatelevize.cz/porady/13394657013-ucitelka/ https://www.facebook.com/prirodovedci.cz/ Poslední úprava: Rajsiglová Ina, RNDr., Ph.D. (25.09.2020)
|
|
||
Typ zkoušky - ústní: - dle nařízení KŠ PřFUK a v souladu s epidemiologickými optařeními, která budou aktuální v době termínu zkoušky, bude zkouška ústní, či přes online rozhraní (Google Meet/Classroom). Součástí zkoušky je: - příprava na vyučovací hodinu (včetně PP-prezentace, pracovního listu, písemné práce a dále návrhu na skupinovou práci, didaktické hry, námětu na exkurzi a laboratorní práci; u PL apod. autorské řešení) ke zvolenému biologickému tématu, který si student vybírá z souboru v nasdílené tabulce, a závazně se k němu zapisuje. Součástí přípravy je plánovaný průběh jednotlivými fázemi vyučovací hodiny ke zvolenému biologickému tématu, organizační poznámky (zamýšlené použité pomůcky, přírodniny nebo modely, odkazy na webové stránky, časový plán, téma a cíl vyučovací hodiny, didaktické prostředky apod.). U zkoušky si student vylosuje otázku s konkrétní vyučovací metodou nebo formou, ke které vyučovací hodinu blíže upraví v rámci času na přípravu. Přípravy student zasílá vyučující emailem 3 pracovní dny (tj. pokud je zkouška ve čtvrtek, pak nejpozději předcházející neděli) před termínem zkoušky (spolu se všemi materiály, na které je v přípravě odkazováno) jako wordovský soubor (doc, či docx). - esej/úvaha - 1-3 strany (vel. písma Times New Roman 12; 1,5 řádkování; okraje stránky normální, tj. nahoře/dole/vlevo/vpravo = 2,5 cm/2,5 cm/2,5 cm/2,5cm) na aktuální téma vycházející z tematických okruhů (zároveň se týká vzdělávání a je pro Vás něčím podnětné / zajímavé); esej bude nahrána do Google Clasroom s polu s přípravou na VH, viz výše, kam se studenti hlásí pomocí domény natur.cuni.cz;
Poslední úprava: Rajsiglová Ina, RNDr., Ph.D. (12.10.2022)
|
|
||
Didaktika jako nástroj učitele Poslední úprava: Rajsiglová Ina, RNDr., Ph.D. (25.09.2020)
|