Metody výuky a organizační formy představují účinný nástroj učitele, díky kterému může vést výuku svých hodin; pokud navíc používá takové metody a formy, které žáky motivují a stimulují k práci, pak žáci pracují v hodinách nejen efektivně, ale zároveň s chutí. Studenti se v tomto předmětu naučí přemýšlet o metodách a formách, vhodně je navrhovat a aplikovat ve své budoucí výuce (nejen) biologie; to vše v souladu se současnými trendy a požadavky kurikulárních dokumentů.
Současně si sami účastníci metody a formy vyzkouší - a to jak z pozice žáka, tak i z pozice vyučující/ho.
Poslední úprava: Rajsiglová Ina, RNDr., Ph.D. (14.02.2024)
Teaching methods and organizational forms are an effective tool for teachers to teach their lessons; in addition, if they use methods and forms that entertain and stimulate pupils to work, pupils work in the classroom not only efficiently but also with taste. In this course, students will learn to think about methods and forms, design them appropriately and apply them in their future biology lessons; all in accordance with current trends and requirements of curricular documents.
At the same time, the participants will try the methods and forms themselves - both from the pupil's and teacher's position.
Poslední úprava: Rajsiglová Ina, RNDr., Ph.D. (12.02.2023)
Deskriptory
Moderní metody vhodné do výuky nejen biologie.
Poslední úprava: Rajsiglová Ina, RNDr., Ph.D. (22.04.2012)
Literatura -
Altmann, A.: Přírodniny ve vyučování biologii a geologii. SPN: Praha, 1975.
Čapek, R.:Moderní didaktika. Lexikon výukových a hodnotících metod. Grada: Praha, 2015. Hrabal, V. a kol.: Testy a testování ve škole. UK PedF: Praha, 1994. Kalhoust, Z., Obst, O a kol.: Školní didaktika. Portál: Praha, 2002. Lazarová, B.: Netradiční role učitele. Paido: Brno, 2005. Petty, G.: Moderní vyučování. Portál: Praha, 1996. Skalková, J.: Obecná pedagogika. ISV: Praha, 1999. Slavík, J.: Hodnocení v současné škole. (Východiska a nové metody v praxi). Praha: Portál 1999. Vzdělávací programy: Základní škola, Obecná škola, Národní škola
Rámový vzdělávací program ZŠ / G Národní program rozvoje vzdělávání (Bílá kniha) Státní program EVVO Učebnice přírodopisu pro základní školy Učebnice biologie pro střední školy
Poslední úprava: Rajsiglová Ina, RNDr., Ph.D. (12.02.2023)
Altmann, A.: Přírodniny ve vyučování biologii a geologii. SPN: Praha, 1975.
Čapek, R. Moderní didaktika. Grada: Praha, 2015. Hrabal, V. a kol.: Testy a testování ve škole. UK PedF: Praha, 1994. Kalhoust, Z., Obst, O a kol.: Školní didaktika. Portál: Praha, 2002. Lazarová, B.: Netradiční role učitele. Paido: Brno, 2005. Petty, G.: Moderní vyučování. Portál: Praha, 1996. Skalková, J.: Obecná pedagogika. ISV: Praha, 1999. Slavík, J.: Hodnocení v současné škole. (Východiska a nové metody v praxi). Praha: Portál 1999. Vzdělávací programy: Základní škola, Obecná škola, Národní škola
Strategie 2030+
Educational Framewors Grammar school/Basic school National Program for the Development of Education (White Paper) Státní program EVVO Biology Textbooks for primary and secondary school
Poslední úprava: Rajsiglová Ina, RNDr., Ph.D. (12.02.2023)
Požadavky ke zkoušce -
1. předmět běží jako rozvrhovaný v pravidelné výuce - povoleny 2 absence;
2. navrhnout a předvést námět ke zvolenému tématu pro výuku biologie na SŠ (a jeho úprava pro přírodopis na ZŠ) - a to v předepsané podobě, kterou obdržíte na úvodní lekci kurzu
3. návrhy zaměřeny i na případnou onlinizaci výuky
4. kooperace a skupinová práce v rámci předváděných aktivit, reflexe a evaluace aktivit
5. aktivní účast pří výuce
6. esej - zhodnocení/osobní pohled na aktivizaci ve školním prostředí pomocí studijního deníku
Poslední úprava: Rajsiglová Ina, RNDr., Ph.D. (14.02.2024)
1. 1 absence - allowed;if the course runs in turn, then as specified at the beginning of the course
2. to propose and demonstrate (in the framework of micro-education) 1 topic on the selected topic for teaching biology at secondary school (and its modification for natural science at primary school) - in the prescribed form you will receive
3. propose 1 topic on the selected topic for teaching biology at secondary school (and its modification for natural science at primary school) - in the prescribed form you will receive
3. cooperation and group work within the presented activities, feed back and evaluation of the presented activities
Poslední úprava: Rajsiglová Ina, RNDr., Ph.D. (12.02.2023)
Sylabus
1. Seznámení s teroriemi učení, aktuálními trendy ve výuce (nejen) přírodovědných předěmtů dle koncepce kurikulárních dokumentů.
2. Přehled výukových metod a organizačních forem s ohledem na jejich aktivizační potenciál pro žákovo učení.
3. Konkrétní praktické ukázky výukovyých metod a forem, při nichž jsou aktivní sami účastnícu kurzu.
4. Konkrétní praktické ukázky výukovyých metod a forem připravené účastníky kurzu.
5. Reflexe a evaluace výukových metod a organizačních forem.
6. Reflexe a evaluace kurzu.
Poslední úprava: Rajsiglová Ina, RNDr., Ph.D. (12.02.2023)
Vstupní požadavky
Předmět nebude vyučován, bude-li přihlášených pět a méně studentů.
Poslední úprava: Rajsiglová Ina, RNDr., Ph.D. (12.02.2023)